„Летящата лисица“, която притесни Пакистан

Как индийските военновъздушни сили (IAF) предизвикват експлозия на звукови вълни, докато летят над Исламабад

Точно преди 20 години МиГ-25 от IAF предизвиква експлозия на звукови вълни, докато лети над Исламабад, давайки ясно послание – Индия може безнаказано да провежда шпионски полети над Пакистан.

През май 1997 г. самолет МиГ-25Р на индийските военновъздушни сили (IAF) излита на разузнавателна мисия дълбоко в пакистанското въздушно пространство, прави снимки на важни отбранителни обекти и пробива звуковата бариера, предизвиквайки силен „взрив“ над Исламабад. Преди пакистанците да успеят да разберат какво ги е ударило или да реагират, „дръзкият“ МиГ-25 (с кодово име на НАТО: Foxbat ) се връща в индийското въздушно пространство.

Подробностите за мисиите са класифицирани, така че остава загадка защо индийският пилот решава да разкрие присъствието си в гъсто населената област на Пакистан. Някои източници като уебсайта Spyflight, посветен на разузнавателни и шпионски самолети, спекулират, че пилотът на МиГ-25 иска да покаже, че военновъздушните сили на Пакистан (ПАФ) са нищо пред индийските.

„Самолетът навлиза в пакистанското въздушно пространство дозвуково (със скорост по-ниска от тази на звука) на около 20 000 м и бива незабелязан“, казва Spyflight. „След това, разучавайки и заснемайки стратегически обекти в близост до столицата Исламабад, самолетът се обръща към Индия. Може би за да натрие носовете на пакистанците, пилотът решава да ускори до 2 маха и предизвиква голяма звукова експлозия, когато излиза от пакистанското въздушно пространство. Няколко F-16A от военновъздушните сили на Пакистан излитат, но нямат достатъчно време да направят ефективно прехващане“.

Индия отрича за инцидента, но външният министър на Пакистан Гоар Аюб Хан смята, че Foxbat е снимал стратегически обекти близо до Исламабад. Изданието Air Power International пише, че пакистанското правителство смята преминаването на звуковата бариера за преднамерено: демонстрация, че ПАФ нямат самолет, способен да се сравни с Foxbat.

Движещ се със скорости, приближаващи 3 маха – 3700 км/ч – на височини от 20 000 до 30 000 м, МиГ-25 лети по-бързо и по-високо от всичко, с което е оборудван врагът. Той се издига толкова високо, че е неоткриваем за радарната мрежа на Пакистан. Само звуковата експлозия и фактът, че лети на необичайно ниско ниво, позволяват на пакистанската оперативна база да проследи Foxbat и да пусне няколко F-16As от въздушната база „Саргода“.

Но преследването на Foxbat е безсмислено. Източници от ПАФ съобщиха за изданието Air Power International, че не са могли да прехванат самолет, летящ на 20 000 м, докато F-16 може да се изкачи на височина от само 15 000 м.

Отвъд границата

За период от 25 години – от 1981 до 2006 г., осем МиГ-25 от ескадрилата „Трисоник“, базирана в Барейли, Утар Прадеш, летят необезпокоявани над Пакистан (а понякога и над Тибет), като правят безброй фотографии с висока резолюция и радарни снимки на земята. Освен това те записват електронни емисии от пакистански и китайски военни комуникационни мрежи. Средно правят по 10-15 мисии на месец.

МиГ-25 е тайното оръжие на Русия срещу американските бомбардировачи и затова не е доставено дори на най-близките ѝ съюзници от Варшавския договор. Въпреки това случаят с предателя Виктор Беленко през 1976 г. компрометира тайната и я прави достъпна за износ. Експертът по въздухоплаване Шив Арур цитира бившия шеф на IAF Идрис Латиф: „Бях шокиран и с удоволствие научих, че съветите всъщност ни предлагат Миг-25 през 1980 година. Обадих се на г-жа (Индира) Ганди и тя ми каза да взема решение и да действам… Foxbat беше най-добрият в света и ни беше предоставен“.

Железна издръжливост

Въпреки че снимките, направени от „Трисоник“, остават класифицирани, легендарният авиационен автор Йефим Гордън предлага поглед към тайния свят на тези невероятни самолети.

Foxbat няма защитно въоръжение, а разчита на скоростта си от 3 маха и високия си таван на полета, за да избегне всеки нападател. За Миг-25 Foxbat и Миг-31 Foxhound, руската отбранителна първа линия, Гордън пише: „МиГ-25РБ (разузнавателна/ударна версия) и неговите версии са популярни поради изключителните си характеристики: висока скорост, отлично качество на картината, способност за разучване на големи райони в един единствен полет и ниска уязвимост към вражеския огън“.

Разузнавателният самолет Foxbat може да открие паркирани самолети, влакове, кораби и да визуализира състоянието на мостове и подобни структури. IAF често правят специални мисии за индийската армия, когато имат нужда от сведения за пакистанските бронирани средства. Картината, генерирана от радара, се проучва на земята в специално оборудван ван. Според бившия командир на крилото на IAF Алок Чаухан „Тези самолети могат да направят карта на страната с размера на Пакистан в едноцифрен брой мисии…“

Самолетът може да работи при всякакви метеорологични условия и никога да не се нуждае от „почивка“ в хангар. МиГ-25 е изключително лесен за поддръжка и обслужване, изисквайки по-малко специализирана техника и работна ръка от подобни западни самолети.

Гордън добавя: „Безспорно най-впечатляващото нещо за МиГ-25 е, че неговото изключително представяне е постигнато в сравнително конвенционален самолет, който е достатъчно прост и евтин, за да бъде произведен в много големи количества и да бъде изнесен. Интересното е, че единствената потвърдена иракска победа във въздуха през войната в Персийския залив през 1991 г. е благодарение на МиГ-25, който сваля американския F-A-18 Hornet. МиГ-25 все още може самостоятелно да управлява небето над много страни.

МиГ-25 държи 29 световни рекорда

Сред тях е рекордът за височина, постигнат от самолет с реактивни двигатели. На 21 август 1977 г. руският тестов пилот Александър Федотов се издига на височина от 37 649,81 м над земята.

Полет към залеза

Когато Индия придобива сателити с висока разделителна способност и възможност да чете дори регистрационните номера на паркиран военен камион, вече няма нужда от разузнавателни самолети, прелитащи над вражеска територия. МиГ-25Р започва да изглежда като оръжие от Студената война.

Другата причина е свързана с резервните части от Русия. Служители на IAF съобщават, че руснаците са затворили заводите, които произвеждали части за Foxbat. Дори са се отървали от чертежите. (Това не е толкова несериозно, колкото звучи; американците унищожават плановете на техния строго секретен разузнавателен самолет SR-71.) Затова IAF са принудени да разчитат на произведени в Индия части, които носят потенциални рискове. Великолепните „Трисоники“ са изчезнали, но се надяваме, че един ден IAF ще обявят историите за мисиите на смелчаците, проведени с тези мощни самолети, и за смелите мъже, които прелитат над Исламабад и Тибет.

автор: РАКЕШ КРИШНАН СИМХА

източник: www.bg.rbth.com

Pin It on Pinterest