Кораби на подводни криле: забравените съветски изобретения и тяхното завръщане

Корабите на подводни криле са популярни в СССР и сега технологията им се завръща. Какво им е толкова специалното на тези летящи гиганти?

„Ракета“ е първият прототип на тези съветски кораби на подводни криле. Тръгва на първото си пътешествие на 25 август 1957 г. от Горки (днешния Нижни Новгород, 400 км североизточно от Москва) до Казан (720 км източно от Москва) надолу по река Волга. „Ракета“ покрива разстоянието по вода от 420 км за 7 часа – достига скорост до 60 км/ч, което е много бързо за речен кораб. Корабите от този тип имат специални подводни криле и този вид конструкция значително намалява водното съпротивление. Това е и основното им предимство – високата скорост. Те също така намаляват „друсането“ за пътниците. Крилете могат да се конструират по различни начини: например, тези на „Ракета“ са частично потопени и V-образни. На първото си пътуване 27-метровият кораб транспортира 30 пътници, въпреки че капцитетът му е за 64. И „Ракета“ е истински успех: произведени са общо 300 броя от него и става толкова популярен, че дори следващите модели кораби с подводни криле обикновено също се наричат „Ракета“.

„Ракета“ на канал „Москва“, 1967 г.Николай Ситников/ТАСС

Новите съветски модели плавателни съдове от този тип се появяват благодарение на екип инженери, начело с конструктора и иноватор Ростислав Алексеев. Скоро след триумфа на „Ракета“, създават и „Метеор“. Той е по-голям от „Ракета“, има по-висока максимална скорост от 77 км/ч и може да транспортира до 123 души. „Метеор“ е най-разпространеният съветски кораб с подводни криле – произведени са общо 400 единици. Корабът се изнася и в Германия, Египет, Гърция и други страни. Някои „Метеори“ все още се използват в Сибир, в Далечния изток и Санкт Петербург, където превозват туристи до Петерхоф (23 км югозападно от Санкт Петербург) и Кронщат (30 км северозападно от Санкт Петербург).

„Метеор – 26“, 1968 г.В. Бородин/Sputnik

Някои съветски кораби на подводни криле са конструирани да плават в солени води. Такъв е „Стрела“. През 1961 г. се появяват два кораба от тази модификация и се използват в Черно море. „Стрела“ има две V-образни частично потопени крила – специална конструкция за морето. Тя позволява на тези плавателни съдове да развиват до 70 км/ч дори в бурно море (с вълни до 2 метра). „Стрела“ може да превозва до 90 пътници.

„Мир“ („Стрела-1“)Централен военноморски музей „Петър Велики“ на министерството на отбраната на Руската федерация

Малкият катер „Волга“ е универсален: той може да се използва и в плитки морски води, и по реки, и по езера. „Волга“ е създаден в ранните 1960-те. Със своята дължина от само 8,5 м, той е твърде малък и може да превозва до 6 души, включително капитана. Има и сваляща се тента вместо покрив. „Волга“ има Т-образни частнично потопени криле и максимална скорост от 60 км/час. По-късно е модифициран с V-образни криле, които му дават възможност да издържа и на по-високо вълнение.Аджарска АССР. 11 септември 1972 г. Катер на подводни криле

Аджарска АССР. 11 септември 1972 г. Катер на подводни криле „Волга“ на Батумски корабостроителен завод по време на изпитанияН. Анастасиев/ТАСС

Ростислав Алексеев иска корабите му да бъдат все по-бързи. Дизеловите двигатели са с ограничена скорост, така че той решава да ги оборудва с газотурбинни двигатели от самолет. Този тип двигател е по-лек и дава повече мощност от дизеловия. Един от резултатите от този експеримент е речният кораб „Бурвестник“. Той има и две джет помпи вместо гребен винт. Промените в конструкцията дават възможност на плавателния съд да развива скорост от 95 км/час. „Буревестник“ е дълъг 43 м и може да превозва 150 пътници.СССР. 28 май 1968 г. Пътнически речен кораб на подводни криле

СССР. 28 май 1968 г. Пътнически речен кораб на подводни криле „Буревестник“ на река Волга.Владимир Войтенко/ТАСС

„Тайфун“ е необикновен кораб. Той е създаден в Санкт Петербург, като част от военен експеримент. „Тайфун“е завършен през 1969 г. и през 1970-те се използва и в реки, и в солени води. Има иновативни Т-образни напълно потопени автоматично управляеми криле. „Тайфун“ може да достига до 83 км/ч и да издържа в бурно море. Има максимален капацитет от 98 пасажери и е дълъг 31 метра. Оказва се ефективен, но не влиза в серийно производство, защото конструкторите му не го смятат за задоволителен: създаден е за експерименти при разработването на военния кораб на подводни криле „Ураган“.СССР. Ленинград. 24 ноември 1969 г. Моментът на пускане на вода на

СССР. Ленинград. 24 ноември 1969 г. Моментът на пускане на вода на „Тайфун“, който може да се движи със скорост около 76 км/час. Салонът на кораба е предвиден за 100 пътници и е оборудван с климатиИван Баранов/ТАСС

Има няколко типа военни кораби на подводни криле, като крайбрежни патрулни моторни лодки и ракетните кораби с кодово име 1240 „Ураган“. Той е построен между 1927 и 1976 г. и е на служба в Крим между 1979 и 1990 година. Дълъг е 56,6 м и тежи 342 т (докато „Метеор“ тежи 36,6 тона). Крилете на „Ураган“ са автоматично управляеми и напълно потопени. Може да се вдигнат нагоре, така че да не докосват водата. В този режим „Ураган“ може да плава в открито море с вълни до 6 метра. В спокойно море този кораб може да достигне максимална скорост от 111 км/час. Екипажът му се състои от 34 души и е въоръжен с противокорабни крилати ракети и зенитен ракетен комплекс. За съжаление е създаден само един екземпляр, тъй като се оказва, че е много трудоемък и скъп проект.

След разпаденето на СССР конструирането на този тип кораби спира, но наскоро разработването им бе отново възстановено. През 2013 г. в Рибинск (260 км североизточно от Москва) започва създаването на модерен руски кораб на подводни криле „Комета 120М“.  Когато през 2017 г. е завършен, той е изпратен в Крим. „Комета-120М“ е конструирана за морски круизи, на които да развива скорост от до 65 км/час. Изглежда повече като космически кораб и има автоматично управляеми подводни криле. Корабът е дълъг 35,2 м и има максимален капацитет от 120 пътници.Проект 23160 СПК

Проект 23160 СПК „Комета 120MЦентрално конструкторско бюро за СПК „Р.Е. Алексеев“

През 2017 г. е построена и модификацията „Валдай 45Р“. Този кораб е проектиран за пълноводни реки. Може да бъде от голяма помощ в северните райони, където няма пътища. Този нов кораб на подводни криле не е много голям: дълъг е само 21,3, има нужда от само 2-ма души екипаж и има максимален капацитет от 45 души. Може да се движи със скорост от 65 км/час. Няколко кораба „Валдай 45Р“ вече се използват на реките Об, Иртиш и Волга.

„Валдай“ в Нижни НовгородBestalex/Wikimedia Commons

Има и ще един огромен кораб на подводни криле, наречен „Циклон 250М“, който все още е в етап на проектиране. Това е двуетажен кораб, оборудван със самолетни седалки. Има газотурбинен двигател и необикновена система от малки криле. Дизайнът позволява на „Циклон 250М“ да достига скорост от 101 км/час. Корабът е дълъг 46 м и има максимален капацитет от 300 пътници – повече от всеки руски или съветски кораб на подводни криле.

„Циклон 250 М“Централно конструкторско бюро за СПК „Р.Е. Алексеев“

автор: ЮЛИЯ АФАНАСЕНКО

източник: bg.rbth.com

Pin It on Pinterest