Конференция по случай денят на здравето – 7ми април

Какво е ментална хигиена и как да я поддържаме?

Учил и живял в САЩ, Константин Драгов избира да се прибере в България, където да се погрижи за подобряването на качеството на живот на българите. Той е първият български инструктор на фондацията „Изкуството да живееш“, която преподава дихателни техники и медитация, които помагат на хората да се справят със стреса. Константин Драгов ни учи как да живеем тук и сега и важността на менталната хигиена за пълноценен живот.

  1. Какво означава ментална хигиена

Животът ни е станал толкова забързан и напрегнат и именно поради тази причина се нуждаем от нещо, което да ни помага да се забавим, да живеем тук и сега, да пречистваме ума и емоциите си.

В днешно време, за един ден, получаваме толкова информация, колкото за един човешки живот преди 150 години. Представете си какво се случва с нашия ум и мозък. Именно за това имаме нужда да поддържаме ментална хигиена.

Менталната хигиена е нещото, което правим ежедневно, за да изчистим ума от всички впечатления, информация и стрес. В днешно време има огромна необходимост от ежедневния навик да пречистваме ума си от негативните мисли и емоции.

Експрерите твърдят, че след пандемията психичното здраве на хората ще се превърне в най-големия проблем, пред който ще се изправим. По официални данни на СЗО, 40% от населението в Европа е в депресия към момента, а тази статистика непрекъснато се увеличава.

  1. Какви практики включва менталната хигиена?

Най-добрият начин да поддържаме ментална хигиена е да медитираме. Разбира се, много хора си мислят, че медитацията е нещо трудно, което отнема много усилия. Истината е, че медитацията е чисто и просто състоянието, в което затваряме очите си, отпускаме се и позволяваме на ума си да се изчисти от всички негативни мисли и напрежение, които сме натрупали. Това се случва много лесно ако преди това направим няколко дихателни упражнения.

Дишането също е важно за нашата ментална хигиена. Може би сте забелязали, че дишането също има огромна връзка с нашите емоции. Забелязвали ли сте как когато сте ядосани или се страхувате ритъмът на дишането ви се променя?

Чрез няколко простички дихателни техники и упражнения, ние можем не просто да се изчистим от негативните си мисли, а да ги трансформираме в положителни. Достигайки до това състояние и отделяйки няколко минути за медитация, ние правим едно пълно презареждане на организма. Всичко това отнема не повече от 20 минути, но промяната в усещането и деня е значителна – той е по-позитивен, по-продуктивен, много по-спокоен и най-важното е, че имаме едни много по-хармонични взаимоотношения с хората и се чувстваме щастливи.

Препоръчвам дихателните упражнения и медитацията да се практикува 2 пъти на ден – сутрин, след като се събудим, за да се настроим за деня си, и вечер, преди вечеря, за да се изчистим от натрупаното през деня напрежение.

  1. До колко е важна менталната хигиена за сегашния Милениум?

Младото поколение е много отворено към менталната хигиена и практиките около нея, въпреки че все още голяма част от тях не усещат нуждата да изчистват ума си, защото не са преживели последствията от стреса и не могат напълно да оценят спокойствието на ума.

Ние правим летни детски лагери, по време на които правим простички дихателни упражнения и медитация. Децата коренно се променят. Стават много по-усмихнати, динамични, щастливи и креативни в рамките на само няколко дни.

Тук идва нашата отговорност като зрели хора – да ги насочваме още от рано, за да избегнем паническите атаки и депресията, които стават все по-често срещани сред възрастните. В западните общества, държавите имат политики, които да обръщат внимание на менталното здраве. Би било хубаво това да се случва и у нас.

  1. Какви са вашите наблюдения – на каква възраст започват да се записват децата за летните лагери?

Ние имаме два вида детски програми – едната е 1 – 7-ми клас, а другата е за тийнейджъри (8-12-ти клас).

Един лагер трае една седмица и така сме разпределили програмата, че дните да са запълнени и следователно децата нямат време за телефони и таблети, това също им се отразява много добре. Дори самите те помагат при приготвянето на закуската и обяда – почистват масите, сервират, режат зеленчуци. Възлагаме им малки задължения, които да създадат чувството за отговорност у тях.

Най-честата обратна връзка, която получаваме от родителите след тази една седмица е че децата им са много по-спокойни и щастливи.

  1. Как можем да се запишем за такъв курс и къде се привежда?

Тези детски лагери се провеждат в Павел баня. Ще бъдат обявявани ни нашия уебсайт www.artofliving.org в следващите няколко дни, но обикновено много бързо се запълват местата, защото имаме ограничен капацитет. Провеждат се през Юли и Август и в рамките на няколко седмици идват различни групи с деца, като продължителността на лагера е 1 седмица.

За възрастните също организираме лагери, които се провеждат целогодишно и онлайн.

  1. Скоро предстои световният ден на здравето на 7-ми Април, какъв би бил вашият призив към читателите?

Ние организираме безплатна онлайн конференция по случай денят на здравето, на която ще се присъединят хора от цели 90 държави, с близо 2 милиона зрители.

Тази конференция ще бъде изключително обогатяваща, ще ни представи много различни гледни точки относно пандемията, ваксините, какво да очакваме за бъдещето на икономиката и бъдещето на човечеството и как ще се отрази на децата ни. Тази конференция е за всеки, който иска да допринесе за един по-добър свят. Важно е да разберем, че колкото повече знания имаме, толкова по-пълноценно можем да живеем живота си.

Pin It on Pinterest