Колко бързо се е пътувало в царска Русия?
Възстановихме по мемоари реалните скорости и разбрахме кой от императорите е пътувал най-бързо с шейна, колко бавни са били каретите в снежно време и как са затваряни пътищата, за да преминават царете?
Най-бързият сухопътен път на Руската империя е Сибирският път. Художникът Василий Верешчагин пише: „Пътувах два пъти като куриер (каретна военно-куриерска служба – бел. ред.) до Туркестан, през Сибир, веднъж през лятото, другия път – през зимата, и двата пъти пътуването беше просто бясно; случваше се да правя по 400 версти на ден“ – оказва се, че средната скорост е била 17,83 км/ч.
Николай Сверчков
Разбира се, през деня правят по няколко спирки за смяна на конете и хранене, но така или иначе седемнайсет километра в час не е много по днешните стандарти, но в онези времена сибирските пътнически каруци са се смятали за скоростни асове. Дори потеглянето на каретата те „официализирали“ с цяло представление. Верешчагин си спомня, че конете били впрегнати в каретата, като ги държали, а когато впрягът бил готов, „хората отскачаха настрани, а конете първо и трите скачаха на задните си крака, след което тръгваха напред. Беше безполезно да ги задържаш, трябваше само да ги водиш умело, за да не се обърнат в някоя канавка, да не полетят от някой мост и т.н. От такава скорост дори се запалваха осите на колелата“.
Летящи императори
Подобни данни за предреволюционните скорости дава и Владимир Набоков в коментара си към „Евгений Онегин“. Най-бързите в империята са каретите и екипажите на императорите. През 1750-те години Елисавета Петровна разполага със специална карета-шейна, с която императрицата пътува от Санкт Петербург до Москва за 48 часа. Към каретата са впрегнати дванадесет коня, които се сменят на всеки няколко километра. Дължината на пътя в онези дни е около 784 километра – т.е. Елисавета Петровна е карала със средна скорост от 16,3 км/ч.
През 1810 г. Александър I пътува между столиците за 42 часа (18,66 км/ч), а Николай I през 1833 г. – за 38 часа (ако вярваме на дневника на Пушкин). Така Николай I може да се нарече най-бързият руски император със средна скорост от 20,63 км/ч. Трябва да се има предвид, че през декември той се е движел по писта за шейни – най-бързият вид пътна настилка по онова време.
Николай IНиколай Сверчков
Рекордната скорост описва в дневника си драматургът Александър Островски, който през 1856 г. пътува през Тверска област. „В Емаус ни заложиха тройка хубави сиви коне и седна един кочияш, дребен мъж на около 25 години, красив сам по себе си. Отбелязах, че момичетата вероятно го обичат, но той замълча. Той ни караше с такава скорост, че чак дъхът спираше. <…> 14 версти изминахме за три четвърти час“. Скоростта на каретата е била около 20 километра в час – почти като на императора!
Колко бавно са пътували
Дори максималните скорости по пътищата преди революцията са ниски. Повечето карети и екипажи едва се влачат – особено в междусезонната кал или снеговалеж. Владимир Набоков отбелязва: „зимата можеше да натрупа толкова много сняг, че пътуването „по заснежен път“ не ставаше по-добро от това по кал и тиня“.
Николай Сверчков
Критикът Алексей Вулф пише, че заради обилния снеговалеж е прекарал целия ден – от ранна сутрин до осем вечерта – пътувайки с тройката на чичо си на четиридесет версти между Торжок и Малинники в Тверска губерния. Тройката на Вулф се движела със скорост само три километра в час.
Според историка Владимир Коршунков, иркутският търговец Владимир Баснин през 1828 г. пътувал със своите спътници до Санкт Петербург от Иркутск през Томск, Тюмен, Екатеринбург, Казан и Москва. Пътуването им отнело 36 дни и 20 часа – от 26 януари до 6 март, като изминали 5150 версти, или 5510 километра, със средна скорост от 6,23 км/ч.
Това са реалните скорости на пътуване между градовете – така че всъщност всеки път е бил нелеко физическо и духовно изпитание.
Причини за закъсненията при пътуване – задръствания и „затваряне“ на пътища
Александър Орловски
Разбира се, в големите градове и по натоварените магистрали през XIX век и по-рано е имало познатите ни задръствания, на тогавашния език – „затори“. Счупена каруца, паднал кон, сблъсък на каруци – всичко това е създавало задръствания. Такива е имало и по черните улици, пътища и магистрали – покрити с неравности, които е трябвало да се пресичат бавно и внимателно.
Пътищата били ремонтирани предимно за преминаване на висшестоящи и царски особи. Московската художничка Прасковя Орлова (1815-1900) си спомня, че през 1838 г. е пътувала до Старая Руса малко след като император Николай I е напуснал Санкт Петербург по същия път: „шосето беше заравнено като паркет“.
Свободни източници
В моментите, когато царете и техните семейства пътуват из Русия, движението по пътищата е практически парализирано! Но „затварянето“ в царска Русия се случва по различен начин, спрямо сега – проблем възниква поради липсата на двигателна сила.
Михаил Дмитриев си спомня, че когато през 1837 г. престолонаследникът Александър Николаевич пътувал из Русия, а самият Дмитриев бил на път към имението си, всички коне от пощенските станции в района били събрани за каретата на престолонаследника, неговата охрана и свита: „станциите бяха изоставени в продължение на три седмици“, а „през това време мъже изтръгнаха куките от вратите и счупиха стъклата на прозорците“.
Историкът Наталия Горская съобщава точните данни за пътуването на престолонаследника през Смоленска губерния: за него са необходими не по-малко от 1140 постови и 540 резервни коня, а на всички гари в губернията намират само 400 коня – налага се да съберат липсващите от селяни и помешчици.
По Великия сибирски път, 1883 г., Николай СверчковДържавен художествен музей на Алтайския край
Чиновникът Дмитрий Оболенски (1822-1881) съобщава през септември 1856 г., че всички коне от гарите на всички провинции между Москва и Варшава са реквизирани за преминаването на императрицата-вдовица. Всички пътници, пътуващи по пощата, е трябвало да бъдат задържани на гарите, в селата и градовете. Селяните са откъснати от полската работа – да поправят пътищата и пощенските станции и да обслужват преминаването. „Как да се оценят тези загуби на частните лица и колко трябва да струва едно пътуване от Москва до Варшава?“, оплаква се чиновникът.
Често след такива пътувания конете са убивани – кочияшите имат заповед да юркат конете си, без да ги щадят. През 1858 г., след като Александър Николаевич пътува през Смоленщина (вече като император), умират цели 164 коня.
1884, Павел КовалевскиСвободни източници
автор: ГЕОРГИ МАНАЕВ
източник: bg.rbth.com