Общество

„Карта на света както, той го вижда” през погледа на Влад Нанка и Стефка Цанева в галерия ИСИ-София

Карта на света както, той го вижда“ е втората изложба от Суперпозиции 2 / Заплитане 2022, едногодишната изложбена програма на Института за съвременно изкуство-София. Програмата съдържа шест изложби, всяка резултат от сътрудничеството между художник и куратор, както и цикъл от образователни събития и дискусии. Те обследват „заплитанията“ на съвременното изкуство с политиката, науката и технологиите, популярната култура, полът и социалните движения, екологията и миграциите. Програмата се реализира с финансовото съдействие на „Програма за подкрепа на професионални организации в областта на изкуството“ на Национален фонд „Култура“.
 
Изложбата е подкрепена от Румънски Културен Институт.
 
Автор на визуалната идентичност на програмата е Денислав Големанов. Като в научен експеримент, той стимулира на графично ниво симбиозата между куратор и художник, още преди тя да се е случила де факто. Визуалните елементи, предоставени от художника и куратора, се видоизменят и заплитат чрез изкуствен интелект. Динамичната дигитална визия се движи успоредно с партньорството между авторите, а като реално събитие приключва в деня на откриването на изложбата.

 Влад Нанка (р. 1979, Букурещ) завършва Фотография и Кино в Националния унверситет за изкуство, Букурещ. Ранното му творчество предлага визионерски поглед в изкуството и задвижва съзряването на младата арт сцена в Букурещ. Някои от ранните му работи използват политически и културни символи, внушават носталгия и изследват метафоричното напрежение между публично и домашно пространство, всичко това на фона на най-новата история на Румъния и Източна Европа, както и агресивния капитализъм от началото на 21 век. Градският пейзаж на Букурещ е фон за поетичните и политически жестове на художника. Преходът от въплотено движение в ранните му акции из града, към движения, които са вградени в обекти, които авторът прави или в които се намесва, си личи в новите му творби. Новите творби на Нанка разкриват възвръщане на идеята за пространство (от архитектура и публично пространство, до космоса) през упорито-идиосинкретичния хумор и игривата семиотика на образа, които формират „съзвездие“ от субективност, скулптура и инсталация. „Въпросът как водещите наративи на дизайна и архитектурата от 20-ти век се пренасят в обикновените вещи, в утилитарните вариации на идеологиите, формите и функциите на модернизма, е възлова тема в художествената практика на Влад Нанка, така както и „новата история на архитектурата и нейните пост-модерни вариации в Западна и Източна Европа“. В изложбата „От белия квадрат до белия куб“ (2015) художникът разработва едно въображаемо пресичане между социалистическата утопия, така както се вижда в творбите от 1970-те години на радикалната архитектурна група    Superstudio от Италия, и реалността на кухнята в дома на семейство Нанка в социалистическа Румъния от 1970-те. Художникът използва сходен ретро-поглед в хипотетичния контекст на „Сувенири от Земята“ (2015), изложба която започва с въпроса „Какво бихте взели със себе си, ако се преселите на екзопланета 2.0?“ Авторът обсъжда възможността за колонизация на Kepler-452b (екзопланета със сходни на земните атмосферни условия за живот) и поставя въпроса за културното наследство, което човек би взел със себе си при едно въображаемо преселение извън нашата галактика. Изложбата му в галерия Sabot през 2018 г. е озаглавена „Човекът е натрапник в природния пейзаж“ и е последвана от изложбите „Градът и градът“ в галерия KVOST, Берлин и „Visavis” в Suprainfinit, Букурещ през есента на 2019 г.
 Стефка Цанева се занимава с кураторска, критическа и образователна дейност в сферата на съвременното изкуство. Следвала е скандинавистика и медийни науки в университета „Хумболт“, Берлин и сравнително изкуствознание в НБУ, София. Работила е като културен мениджър в Гьоте-институт България, галерия Sariev Contemporary / фондация “Отворени изкуства” и Пловдив – Европейска столица на културата’2019. През годините разработва проекти за арт медиация и насърчаване на диалога в съвременното изкуство: “Гледане с разбиране” (от 2021), “Арт старт: млади художници, които да следим” (заедно с Весела Ножарова, от 2017), споделено студио с художници Ö (2018), разговори с художници и др. Сътрудничи с фондация “Изкуство – дела и документи” по проекти като  Sofia Art Projects (от 2021), Междунардоната кураторска резиденция КЛИК (2018-2019), Blister Magazine и др. Била е радио водеща в Радио София и Радио Пловдив. Има публикации в различни български медии за изкуство. Живее и работи в Берлин.

Интересно от мрежата

Pin It on Pinterest