Общество

Какво е да се возиш в най-новия влак на Московското метро?

Московското метро нееднократно е признавано за „най-красивото в света“.

Напоследък то става и едно от най-технологичните: влаковете на столичната подземна железница редовно се обновяват, за да се повиши комфортът на пътуващите и московчани допълнително да бъдат стимулирани да използват обществения транспорт вместо личните коли. Футуристичен дизайн, USB-контакти и врати „за селфи“. Разказваме как изглежда най-удобният влак в московското метро.  

Началото на май, работният ден е приключил. Московчани, на които им се е наложило да работят през майските празници, унили стоят край платформата на метрото. Само че вместо обичайните сиво-сини вагони към тях се приближава червено-черно чудовище с широки затъмнени прозорци, сякаш е излязъло от страниците на фантастичен комикс. Влакът пристига с бял надпис „Това е Москва-2020“, а по-нататък на всяка врата са изписани неговите преимущества: „Удобство“, „Технологии“, „Грижа“ и така нататък. Над прозорците свети името на следващата станция.Moskva Agency

Така изглежда новият влак „Москва-2020“, създаден от завода за ремонт на електровагони в Санкт Петербург „Отктябърский“ и завода „Метровагонмаш“ и е пуснат на околовръстната линия на метрото през есента на 2020 година. Дизайнът е дело на италианската компания ItalDesign, която сътрудничи на Audi, Airbus, McLaren и Lamborghini. Moskva Agency

Суровият външен вид на влака създава впечатлението, че от него ей сега ще изскочат щурмоваци… Вратите се разтварят, ти влизаш вътре и се оказваш в удобен светъл салон. 

Меките седалки с подлакътници (само пет места в един блок вместо обикновено шестте), както пише на сайта на кмета на Москва, са в цвят „розово злато“, а на всяко място с дребен шрифт е щампирана буквата „М“ – основният символ на московското метро. Moskva Agency

В края на всеки вагон има още две места от едната страната, а от другата тапицирана с плат стена, на която можеш да се подпреш. Moskva Agency

Най-големият пробив – по два куплунга USB на всяка седалка, но дори и при местата за правостоящи в края на вагона. Moskva Agency

Учудващото е, че рекламите са сведени до минимум. Да, над всяка редица от седалки е окачен неголям дисплей, но по време на пътуването ми по околовръстната линия на него излизат само информационни съобщения за временно затворените станции на метрото. Е, разбира се, никой не обещава, че в бъдеще тук няма да се появят рекламни клипове. На някои тъч-екрани можеш да се възползваш от интерактивна карта, за да видиш маршрута до станцията, която ти е необходима.Moskva Agency

Има неголеми информационни табла точно под тавана и на тях се излъчва информация за спирките. 

Същото и над вратите – там екраните известяват пътниците кога вратите се затварят.Moskva Agency

Информационни съобщения има дори и на някои подлакътници. Е, наистина като лепенки. На тях се съобщава, че те, както и въздухът във вагона, са били обеззаразени, но е по-добре до тях хората да се докосват с ръкавици. А пък и да се диша с маски – режимът, според който в обществения транспорт на Москва трябва да бъдеш с маски и ръкавици, още не е отменен официално, макар че повечето пътници вече са забравили това правило. 

Още един голям плюс са прозрачните панели, които разделят седалките от изхода, така че който не е успял да седне, да може спокойно да се прислони към тях с гръб, без да се докосва до друг пътник. Moskva Agency

На сайта на кметството на Москва се твърди, че проходът между вагоните е с 57% по-широк – от 102 до 160 см. В полупразния вагон тази разлика не се забелязва, но със сигурност ще се усеща по време на сутрешния час пик.

Още един анонс от производителите – влакът е станал по-тих с 15%. Това със сигурност е вярно, защото по време на пътуването си напълно отчетливо чувах хората, седящи до мен, които разговаряха не на висок глас, а моят слух, да речем, че е посредствен. Moskva Agency

Дойде време да слизам и до вратите забелязах поредната лепенка, на която пише, че и самите врати са станали с 28% по-широки в сравнение с вратите на влака „Русич“ от по-предишното поколение. За ширината на вратите също ще може да се съди само в сутрешния час пик, затова пък на изхода ще забележиш колко по-добро и по-светло е станало отражението – само за селфи. Ако чистеха вратите по-често, изобщо нямаше да се отърват от истаграмъри и тиктокъри. Виктория Рябикова

През април 2021 г. влакът „Москва-2020“ получи наградата Red Dot Award: Product Design 2021 за най-добър дизайн. Засега в метрото са пуснати само 52 такива влака, а към 2023 г. по линиите на метрото трябва да се движат 172 нови състава – това е близо една четвърт от влаковете. 

Между другото, московчани не са впечатлителни хора – никой от пътниците дори не оглеждаше новия вагон, всички бяха втренчени в телефоните си. Само един мъж, който ме гледаше, със силен акцент промърмори: „Защо снимаш?“. След това слезе заедно с мен на спирката и близо 10 секунди гледаше как „Удобство“, „Технологии“ и „Грижа“ избягаха далече от него. 

автор: ВИКТОРИЯ РЯБИКОВА

източник: bg.rbth.com

Интересно от мрежата

Pin It on Pinterest