Какви автомобили е карал Николай II?

Въпреки че отначало се отнасял с известна неохота към автомобилите, император Николай II бързо развива силна симпатия към моторните превозни средства – и харчи огромни суми пари, за да се сдобие с най-добрите коли.

Първият път, когато Николай II се запознава официално с МПС, е през 1896 г., когато посещава Всеруското промишлено и художествено изложение в Нижни Новгород. Но не му обръща особено внимание, като вместо това предпочита да дегустира вино в павилиона на княз Голицин. Първото превозно средство, в което се вози Николай II, е задвижваният с пара „Серпол“, който се разваля почти веднага.Свободни източници

Едва през 1904 г. император Николай преживява първото си истинско пътуване с автомобил. Първо неговият брат, великият княз Михаил, а след това княз Владимир Орлов, член на антуража на императора, карат Николай II на разходка с колите си – княз Орлов например вози царя на луксозния си автомобил Delaunay-Belleville, един от най-скъпите автомобили по онова време.Автомобили

Автомобили „Рено“ на Дворцовия площадСвободни източници

„Нямахме нито един инцидент с пешеходци; разбира се, винаги бях изключително внимателен, защото вярвах, че е невъзможно колата на царя да удари поданиците му“, спомня си княз Орлов. Скоро разходките започват да се случват ежедневно. През 1905 г. Николай пожелава да има свой собствен паркинг. „Не можем да продължаваме да злоупотребяваме с добротата на Орлов. Купете две или три коли и инструктирайте Орлов да го направи, той разбира от това по-добре от всеки професионалист“, пише Николай II на подчинените си.Свободни източници

През 1905-1906 г. са построени гаражи в Царско село и Петерхоф, двете летни резиденции на императорското семейство. Първоначално за императора и семейството му са закупени четири автомобила Mercedes Benz, а след това са закупени още автомобили. До края на 1906 г. само за коли са похарчени над 100 хил. рубли – огромна сума, като се има предвид, че годишната заплата на един правителствен министър е едва около 1000-1500 рубли. Delaunay-Belleville

Delaunay-BellevilleСвободни източници Delaunay-Belleville

Delaunay-BellevilleСвободни източници

През 1907 г. е създаден „Собствен гараж на Негово императорско величество“ (официално наименование) като част от Министерството на императорския двор. За императора се купуват само автомобили от най-висок клас: Мегсеԁеѕ Benz, Delaunay-Belleville, Renault, Peugeot са някои от марките сред царските возила, а през 1911 г. са закупени два автомобила Rolls Royce Silver Ghost. До 1917 г. девет автомобила в гаража се използват от императора и неговото семейство, а още 17 автомобила се използват от антуража на императорското семейство. Delaunay-Belleville

Delaunay-BellevilleСвободни източници

Огромни суми са похарчени от държавните фондове, за да се поддържа увлечението на императора по автомобилите: 77 277 рубли през 1906 г., 69 700 рубли през 1907 г., 65 000 рубли през 1909 г… През 1911 г., когато са закупени два автомобила Rolls Royce, разходите възлизат на изумителната сума от 96 681 рубли – повече от годишната заплата на всички министри от правителството, взети заедно.Мегсеdes Benz

Мегсеdes BenzСвободни източнициМегсеdes

МегсеdesСвободни източници

Личният автомобил на императора Delaunay-Belleville вероятно е бил най-скъпият по онова време. Колата е дълга 5,5 метра и висока над два метра – специално изработена по-висока от обикновената Delaunay-Belleville, за да може императорът да стои изправен вътре, както обича да прави, когато се движи покрай войниците от армията си или покрай тълпите от зрители. Освен това Николай II настоява всички негови автомобили да бъдат „открити“ – в стил кабриолет, без покрив. Въпреки че охраната на царя се притеснява, че в кабриолет царят може да бъде застрашен от покушение, Николай е твърдо убеден, че „народът трябва да може да вижда своя лидер“.Rolls Royce

Rolls RoyceСвободни източници

Малкият царевич Алексей, престолонаследникът, също има своя собствена малка кола – Peugeot Bebe, която е дълга 2,4 метра и широка 1,1 метра. Той се движи предимно с шофьор, при ниска скорост, в парка на Царско село.Peugeot Bebe

Peugeot BebeСвободни източници

Адолф Кегреш, един от шофьорите на царя, също е инженер. Той изобретява специален механизъм, наречен релса „Кегрес“ – уред, който може да се прикрепи към автомобила, за да го превърне в полурелсов – това се оказва доста полезно за пътувания из заснежените руски села.Свободни източници

автор: ГЕОРГИ МАНАЕВ

източник: bg.rbth.com

Pin It on Pinterest