Общество

Как в СССР записват музика на рентгенови снимки

По време на Студената война западната музика – буги, рок, джаз, е полулегална в СССР.

Но хората намират оригинален начин да записват пиратски копия – на рентгенови снимки.

В СССР хората, които могат да слушат западна музика на оригинални грамофонни плочи, не са много. Тези плочи са голяма рядкост, струват цяло състояние, а със спускането на „желязната завеса“ е все по-трудно да се набавят. Почти цялата музика, която се свързва със Запада – рокендрол, джаз, буги – е неофициално забранена (тя компрометира всеки, който я слуша), а продажбата на плочи от ръка на ръка е углавно престъпление (от октомври 1931 г. цялата частна търговия в СССР е забранена; по-късно в наказателния кодекс се появява параграф „за спекулация“, по който човек може да получи до 7 години лишаване от свобода).

От изложбата

От изложбата „Музика върху кокали“ от 2017 г.Иван Ерофеев/Гараж

Тогава в страната се появява един уникален музикален носител – самоделни плочи, направени от рентгенови снимки. Наричат ги „записи върху кокали“, „записи върху ребра“ или просто „ребра“.

Пазар на кокали

Разпространението на „ребрата“ достига своя връх през 1940-50-те години, когато съветската звукозаписна индустрия попада под пълния контрол на държавната цензура. На обичайните грамофонни плочи има само песни на народни артисти на СССР, а всяка друга музика, неодобрена от властите, се смята за неофициална и няма никакви шансове да бъде записана легално.

Игор Белий (bujhm)

Например, освен Франк Синатра, Бийтълс, Чака Бери и Елвис Пресли, на „ребра“ се записват и песни на емигранти, обявени за „врагове на народа“ в родината си: певци, обвинени в антисъветски престъпления (например Пьотр Лешченко и Константин Соколски са забранени, след като са обвинени в измяна на родината, а Вадим Козин – след като е обвинен, че е хомосексуалист, за което е пратен в ГУЛАГ).  Т.нар. „блатни“ песни, които се радват на огромна популярност сред широките маси, също нямат никакъв шанс да бъдат официално записани.

Иван Ерофеев/Гараж

Затова, също както в СССР съществува тайно издавана литература  – т.нар. самиздат, има и черен пазар на самоделно записани плочи. В големите градове, най-вече в Москва и Ленинград (днешен Санкт Петербург), възниква цяла индустрия за произвеждане и продажба на „музика на кокали“.

Защо точно рентгенови снимки?

Игор Белий (bujhm)

Това наистина са истински рентгенови снимки на обикновени хора: на тях се виждат стави, гръбначни стълбове, гръдни кошове – последните са най-често срещани, защото в СССР всички задължително си правят редовни снимки на белите дробове. Те са евтин и достъпен материал. Градските поликлиники раздават купища снимки, безплатно или срещу скромна сума: тъй като веднъж годишно така или иначе трябва да се отървават от този пожароопасен материал. В същото време, гъвкавите снимки са идеални за записи.

Дмитрий Шумов/Гараж

Смята се, заслугата за появата на „музиката върху кокали“ е на жителя на Ленинград Руслан Богословски, който изобретява самоделно звукозаписно устройство и открива незаконното студио „Златно куче“.

Дмитрий Шумов/Гараж

„След като внимателно проучи в студиото на Филон (основателя на студио „Звукозапси“, от който Богословски заимства идеята за записа на полумеки дискове) принципа на работа на апарата и проведе редица необходими измервания, Руслан направи работни чертежи, след което намери стругар, който му изработи нужните части. През лятото на 1947 г. великолепният апарат за механичен звукозапис беше готов“, пише в статия за списание „Пчела“ един от производителите на такива плочи Борис Тайгин.

Фарцовшчик от

Фарцовшчик от „Иван Василиевич сменя професията“Леонид Гайдай/“Мосфилм“, 1973

Апаратът прилича на грамофон, но работи в обратна посока. Вместо иглата, която чете музиката на плочата, той е снабден със звукозаписна глава. Музиката я кара да вибрира и прави прорези в снимката. Самоделната плоча вади много по-лош звук от виниловата. Тя пука и трещи почти толкова силно, колкото самата музика. Но все пак песента се чува.

Реални условия

Иван Ерофеев/Гараж

Фактът, че „ребрата“ са от гъвкав материал улеснява много продажбата им. Продавачът (или т.нар. „фарцовщик“) може да скрие в ръкава си по 20-25 плочи.

По правило продавачите се движат по двойки: единият се договаря с купувача, а вторият стои недалеч със стоката. Тези плочи струват 1,5 рубли. За студентите, които са основната аудитория на фарцовщиците, това е сериозна сума. „В студентските си години за една рубла можех да преживея много добре цял ден. И да закуся, и да обядвам, и да вечерям“, спомня си съветският музиковед и колекционер Наум Шафер. 

Продавачите също си живеят добре, но всеки път рискуват да бъдат пратени зад решетките. Продажбата на стоки от ръка на ръка в СССР и частното предприемачество като цяло са забранени. Основните производители на „ребра“ в Ленинград – Руслан Богословски и Борис Тайгин, нееднократно са арестувани, което обаче не води до изчезването на нелегалните плочи.

Руслан Богословский и Борис Тайгин

Руслан Богословский и Борис ТайгинАрхивна снимка

Първия път Богословски е осъден на три години, а Тайгин – на пет. Но след като излизат на свобода, те възстановяват апаратурата и отново започват да правят „ребра“. Четири години по-късно Богословски отново е арестуван и пак е осъден на три години. През това време той успява да измисли начин да прави твърди плочи в домашни условия и след като излиза на свобода, започва да ги произвежда – и е пратен в затвора за трети път.

Ударът за съветските самоделни плочи идва от техническия прогрес: когато на пазара се появяват ролковите магнетофони, плочите „върху кокали“ стават ненужни.

източник: RUSSIA BEYOND

Интересно от мрежата

Pin It on Pinterest