Общество

Как се променя униформата на съветските стюардеси?

Стюардесите в СССР винаги са били облечени по последна мода, защото те са лицето на страната.

Стюардеса на

Стюардеса на „Внуково“, 1961Георгий Петрусов/Sputnik

В съветско време професията стюардеса се смята за много престижна, особено по международните полети. По онова време все още не толкова много хора използват самолети и само избрани летят в чужбина. Често това е елитът от най-различни области. Освен това за гражданите на СССР възможността да пътуват в чужбина като част от работата си също е уникална. Тогава превозвачът е само един и той е „Аерофлот“. Униформата, носена от стюардесите, се променя на всеки няколко години, а дизайнерите отчитат всички модни тенденции!

Как се появяват стюардесите в СССР?

Тамара Бейсенова, 1961 г.

Тамара Бейсенова, 1961 г.Всеволод Тарасевич/МАММ/МДФ/Russia in Photo

Първата стюардеса на Съветския съюз е 20-годишната Елза Городецкая. Тогава тя работи на самолета, изпълняващ полета Москва-Ашхабад на 5 май 1939 година. Налага ѝ се сама да купи от бюфета и да носи до самолета и посудата, и храната за пътниците. И тъй като в щатното разписание няма такава професия, първоначално тя е заведена като бюфетчийка (според други източници, като склададжийка). След полета Елза трябва сама да почисти салона на самолета. Два месеца тя е единствена по рода си, а след това стюардеси се появяват и по други маршрути. Едва в края на 1939 г. професията стюардеса е одобрена официално. Е, в действителност обаче стюардесите нямат единна униформа (за разлика от пилотите) и просто трябва да имат строг външен вид.

Иван Шагин/МАММ/МДФ/Russia in photo

А след войната стюардесите вече имат специални униформи, които включват вълнен костюм, обувки, барета, кожено яке, шапка-ушанка, валенки, галоши, ръкавици и други неща. Като правило костюмите са просто в тъмни цветове, а блузите – от коприна. Ако пък униформите не достигат, то могат да се носят дрехи, които да са „бяла горна част и тъмна долна част“.

Най-модерните костюми

Всеволод Тарасевич/МАММ/МДФ/Russia in photo

Първата задължителна униформа в „Аерофлот“ се появява през 1954 г. за международните полети. Разработена е от художниците на Всесъюзния дом на моделите на облекло в Москва въз основа на модните тенденции от онова време. Момичетата са облечени в тъмносини вълнени костюми с филцова шапка, наметало, обувки и ръкавици. А костюмите на стюардите почти напълно повтарят униформата на пилотите. Вече през 60-те години стюардесите и стюардите започват да се появяват в една униформа по всички полети. Това се дължи и на бързото развитие на гражданската авиация: по това време в стотици градове на Съветския съюз има летища.

МАММ/МДФ/Russia in photo

През 1962 г. към синия костюм е добавен светлосив летен. От 1968 г. той е допълнен от шапка-таблетка – последен писък на модата!

В. Назарова в летище

В. Назарова в летище „Внуково“, 1966Б. Мещеряков/Sputnik

Но най-ярките години са 1970-те! За стюардесите е създадена униформа в малинов цвят със златни копчета. Когато те обслужват пътниците, слагат и сини престилки с шарки в руски народен стил.

Надежда Ткач. на

Надежда Ткач. на „Шереметиево“, 1971Л. Носов/Sputnik

След това се появява и парадната униформа на „Аерофлот“ – синя с широк бял кант. И когато полото излиза на модата, то заменя строгите бели ризи на стюардите.

Екатерина Кузнецова. 1972

Екатерина Кузнецова. 1972Лев Поликашин/Sputnik

В същото време „Аерофлот“ започва да лети по-често до горещи страни и специално за такива полети дизайнерите предлагат собствена линия униформи, рокли и костюми с къси ръкави. През 1970-те години те са сини и червени, а през 1980-те – кафяви.

Фирмени цветове – червено и синьо

1972

1972А. Князев/Sputnik

И все пак основните цветове за униформите на „Аерофлот“ остават (и досега) червено и синьо, въпреки че стиловете се променят. Специално за стюардесите, работещи за гостите на Олимпиадата в Москва, е създадена синя униформа с клош пола.

1972

1972А. Князев/Sputnik

Последната съветска униформа е въведена през 1986 година. Зимният вариант включва червена шапка и шал, а летният – небесносиня рокля.

„Домодедово“ 1974Галина Кмит/Sputnik

Към момента, когато Съветският съюз се разпада, „Аерофлот“ превозва над 140 милиона пътници годишно (по вътрешни и международни полети). И до днес авиокомпанията е запазила фирмените си цветове в униформата на стюардесите и стюардите.

Александър Томилин, пилот 1-ви клас с екипажа на Ил-62М, 1986

Александър Томилин, пилот 1-ви клас с екипажа на Ил-62М, 1986Борис Бабанов/Sputnik

А ето как изглеждат служителите на „Аерофлот“ и други съвременни руски авиокомпании.

Светлана Зенкина, 1988

Светлана Зенкина, 1988А. Награлян/Sputnik

Ирина Наумова, 1978

Ирина Наумова, 1978Борис Корзин/ТАСС

Гулнара Курбанходжаева, победител в социалното състезание сред стюардесите на авиационното предприятие

Гулнара Курбанходжаева, победител в социалното състезание сред стюардесите на авиационното предприятие „Алма-Ата“Владимир Зинин, Геннадий Попов/ТАСС

Елена Иванцова

Елена ИванцоваВиктор Садчиков/ТАСС

Стюардеси на

Стюардеси на „Аерофлот“aviation-images.com/Universal Images Group via Getty Images

автор: ЕЛЕОНОРА ГОЛДМАН

източник: bg.rbth.com

Интересно от мрежата

Pin It on Pinterest