Как се женят и развеждат пред Бога руснаците?

Разговор със свещеник, тайнствено причастие, пости, задължително дарение – това са само малка част от задълженията на хората, които искат да сключат брак в руски храм.

А да се разтрогне църковният съюз е почти невъзможно.

Млада блондинка в бяла рокля и дълъг прозрачен воал и младоженец в черен костюм стоят насред храма със свещи в ръце. Свещеник в бяла роба чете молитви, а свидетелите – чернокос мъж в тъмен костюм и момиче с шарен шал – държат червени позлатени златни корони над главите на съпрузите.

„Стана така, че този брак ми е втори и се омъжих за свой приятел от детството, когато вече имах едно дете (от първия брак). Много искахме да имаме деца, но ми поставиха диагноза – безплодие. В една църква ме посъветваха да сключим църковен брак, преди да се помоля на Бог за дете. Чудесата в нашето семейство започнаха да се случват веднага, след като решихме да го направим. И се случват и до днес“, спомня си 36-годишната Раиса Позднякова за своя църковен брак. Според нея именно след него и след молитвите тя е успяла да роди още двама синове.@nata_photolife

За разлика от Раиса, далеч не всички вярват в необходимостта да се венчаят в църква – в Русия няма официална статистика за броя на двойките, които са се врекли пред Бог, но 48% от руснаците са против всякакви инициативи по въвеждането на задължителен църковен брак в Русия. В същото време броят на браковете в страната също пада – според статистика на Росттат за 2020 г. на 770 000 брака в Русия се падат 564 000 развода, а над половината венчани двойки се разделят, според православни свещеници, цитирани от РИА „Новости“.

Как протича обредът, който губи популярност, кой няма право да присъства на венчавката и как да се „развенчаеш“, ако бракът завърши с развод?

Право и подготовка за венчавката

@nata_photolife

През 2017 г. на сайта на Московската епархия на Руската православна църква се появи документ „За каноничните аспекти на църковния брак“. Това е набор от укази за право на венчавка и разтрогване на църковния брак. Според документа в Русия могат да се венчаят само хетеросексуални двойки, който са сключили официален брак пред държавата. Руската православна църква не признава съжителството на семейни начала. Изключение се прави само за двойки, при които един от партньорите се кани да участва във военни действия или е тежко болен.

Освен това РПЦ забранява да се венчаят следните руснаци:

  • Партньори, които имат неразтрогнат официален или църковен брак с други партньори;
  • Хора, които са кръвни роднини;
  • Двойки, при които един от партньорите изповядва друга религия или не вярва в православието (за нехристианите може да се направи изключение, ако двойката вече има деца);
  • Хора, които вече са сключвали официален или църковен брак три пъти;
  • Монаси и монахини;
  • Граждани на възраст под 18 години;
  • Хора с психически разстройства;
  • Жени над 60 г. възраст и мъже над 70 г. възраст, само ако вече не са сключили официален брак по-рано и не са живели заедно известно време;

В останалите случаи двойките, които желаят да се венчаят, трябва да отидат при епархийския архиерей – представител на местната църква, и да молят да бъдат благословени за венчавка. Преди венчавката свещенослужителят провежда няколко беседи с бъдещите младоженци и им разказва колко важен е църковният брак и как ще протече ритуалът.@nata_photolife

„Свещеникът ни посъветва да пазим пост преди венчавката, както и да се изповядаме и причастим. Заедно с него научихме какво трябва да говорим на венчавката. Помоли ни да се облечем „скромно“ и „без ярък грим“, а мен помоли да дойда с покрита глава. Задължително условие беше да купим свещи за обреда, рушник (дълго парче бродиран плат) и икони, но нямахме много пари, затова ни ги купиха роднини“, спомня си Позднякова.

Условие за венчавката било и да се направи дарение на храма, но размерът на сумата нямал значение, затова двойката дарила 2000 рубли (22 евро). В регионите и в много от храмовете в Москва сумата на дарението не превишава 10 000 рубли (110 евро). Но в някои храмове, например, в московския храм „Свети Великомъченик Климент“ в Москва, венчавката излиза 50 000 рубли (около 560 евро) – тук влиза и платът, песнопението от църковен хора и празничнен камбанен звън, съобщава списание Wedding.

Денят на венчавката

Според друга дама, Анна Блохина от Санкт Петербург, утрото преди венчавката е като всяко обикновено утро за една булка.

„С мъжа ми се венчахме 7 години след официалния брак, имахме 7-годишна дъщеря. Беше топъл майски ден, направих си прическа, грим, облякох си синя рокля, с мъжа ми и с роднините седнахме в колата и тръгнахме към храма“, разказва Блохина.@nata_photolife

Преди обреда свещеникът се приближава към младоженците в бели дрехи – това е символ на душевната чистота на хората, които се канят да сключат съюз пред Бога.

По време на обреда свещеникът произнася множество молитви, благославяйки двойката и молейки Бог също да ги благослови. Самата двойка държи в ръце запалени свещи – те символизират любовта, която те трябва да изпитват един към друг.

След молитвите свещеникът слага на жениха и на невестата пръстени, които те си разменят три пъти в знак на любов и преданост. След това застават по средата на храма върху бродираното парче плат – според вярванията, който първи застане на рушника, той ще командва в семейството.

Двойката още веднъж заявява пред Бог желанието си да сключи брак, след което младоженецът и булката целуват образа на спасителя на короните, а свидетелите поставят на главите им венци или просто ги държат над тях, докато свещеникът води обреда.@nata_photolife

След молитивте свещеникът кара двойката да се поклонят пред Бог и носи чаша червено вино, което символизира взаимното общуване между съпругзите. Всеки отпива по три малки глътки от чашата. След това свещеникът прибира виното, съединява ръцете на мъжа и жената, покрива ги с робата си, покрива своите ръце и три пъти ги води в кръг около богослужебната маса, като в същото време изпълнява кратки песнопения. Това обикаляне символизира вечното шествие на двойката пред Бог.

Накрая, младоженците се насочват към царските врати – специални врати, които символизират портата към рая. Около тях женихът целува иконата на Спасителя, а невестата – на Божията майка. След това си сменят местата, след което свещеникът им дава да целунат кръста и им връчва две икони: на жениха – на Исус, а на невестата – на Богородица.

Венчавката трае от час до час и половина, като при желанието на младоженците в нея могат да участват и децата им, ако имат такива.

„Дъщеря ни обикаляше в кръг заедно с нас със свещ – беше незабравимо и много трогателно, до сълзи, разбирате ли? Дълго вървяхме към тази крачка, така че всичко не е просто за красивите снимки“,  разказва Блохина.

Денят на венчавката не може да се отбелязва като обикновена сватба, затова след обреда Блохина, мъжът ѝ и гостите отиват да се разходят с корабче, а после – на ресторант.

Дълъг божествен развод

Getty Images

Църковният брак се разтрогва много трудно – РПЦ няма обред за „развенчаване“, а официалният развод пред властите не е повод за разтрогване на църковния съюз. Решението за всеки разтрогнат брак се взема от управлението на епархията. Но РПЦ може да признае бракът за недействителен, ако един от съпрузите:

  • Е изневерил;
  • Е умрял;
  • Е изчезнал или не може да бъде открит в продължение на три години;
  • Се е замонашил;
  • Е приел друга религия;
  • Има регистриран нов брак;
  • Е заболял от проказа, сифилис, спин или е признат за хроничен алкохолик или наркоман;
  • Не може да изпълнява съпружеския си дълг по медицински причини;
  • Е прибягвал към домашно насилие;
  • Е направил аборт без съгласието на партньора или го е принудил да извърши аборт;
  • Нарочно е изоставил съпруга си;
  • Бил е признат за психично нездрав.

Съпругът може да се обърне към епархията с молба бракът да бъде прекратен чак две години след сключването му. Архиереите проучват молбата и, ако решат, че бракът не може да бъде спасен, издават свидетелство, с което църковният брак се признава за недействителен и се разрешава на невинния съпруг да се венчае втори или трети път. Виновният получава такова разрешение, след като се покае и изпълни епитемия – църковно наказание, което може да се изразява в отлъчване от причастие за определен срок, определен от църковния представител.

„Реших да се развенчая, след като мъжът ми изневери, и да се омъжа за втори път, но процесът бе доста бърз. Поговорих със свещеника, той ми каза, че ако има изневяра, венецът автоматично се сваля и не трябва никакво разрешение. Сега живея щастливо“, разказва за своя опит Лилия от Краснодар (тя помоли да не разкриваме фамилното ѝ име и възрастта ѝ).

Понякога решението за разтрогване на брака се взема от комисия, я която влизат няколко йереи или свещеници и тогава процесът по „църковния развод“ може да се проточи по-дълго.

На женските и православните форуми също има дискусии, посветени на отмяната на венчавката. Според един от участниците, някои разведени съпрузи чакат да се развенчаят по няколко години.

„Подадох молба към главата на Църквата в Алтайския край точно след развода, преди две години, но и досега не са ми отговорили. Не знам кога ще ми отговорят. Църквите не обичат тази процедура“, жалва се Евгения от Барнаул.

автор: ВИКТОРИЯ РЯБИКОВА

източник: bg.rbth.com

Pin It on Pinterest