Как съветски Ла-11 сваля американски разузнавателен самолет

На 8 април 1950 г. две двойки изтребители Ла-11 свалят американски шпионски самолет PB4Y Privateer в района на съветската военноморска база в Лиепая. Загива 10-членният екипаж.

Останките на машината с бордови номер 59645 все още не са открити и лежат на дъното на Балтийско море. Въпреки че самолетът е издирван усилено от водолази и четири миночистача от ВМС на СССР, пише „Российская газета“.

Инцидентът над Балтийско море е предшестван от безнаказани полети на американската авиация, която от 1946 г. води активно радиоелектронно разузнаване. Често американските пилоти организират провокации и нарушават границата на СССР. Американците игнорират дипломатическите предупреждения.

Ситуацията се променя, когато в полковете за ПВО започват да пристигат стратегически изтребители Ла-11. Двигателят им дава възможност на самолета да ускорява до 674 км в час, обхватът на полета му е 2235 км, а надморската височина, на която оперира – 10 000 метра. Оръдията им им позволяват успешно да се справят с повечето изтребители и бомбардировачи на САЩ и НАТО, което по-късно е успешно демонстрирано и в небето над Китай и Северна Корея.

Развръзката настъпва вечерта на 8 април. Докладът на водещата група от прехващачи Ла-11 със старши лейтенант Борис Докин гласи, че групата изтребители е излита в 17:22 ч. Около десет минути по-късно на височина от 4000 м южно от град Лиепая е засечен самолет с идентификационните знаци на ВМС на САЩ.

Пилотите на Privateer отказват да се съобразят с изискванията на съветските пилоти, обръщат курса и се насочват към морето. Американците разчитат на близостта на границата, до която има само около 20 километра. При скорост от 460 км в час те са щели да бъдат в безопасност след няколко минути.

„Тогава стрелях предупредително – 12 снаряда. Нарушителят започна да стреля по мен. Водещият лейтенант Тезяев, виждайки това, стреля по натрапника, който загуби височина и слезе в облаците на височина от 500 метра. Вероятно самолетът е паднал на 5-10 км от брега“, гласи докладът на Докин.

Два часа след инцидента друг пилот, подполковник Филонович, съобщава, че американските кораби активно търсят между Готланд и Борнхолм, което предполага „наличието на важни класифицирани документи и ценно класифицирано оборудване в самолета“.

В крайна сметка Пентагонът признава, че шпионският самолет е извършвал разузнавателен полет. През 2010 г. в Лиепае до паметника на загиналите моряци, се появява паметна плоча с имената на загиналите пилоти на американския флот. След известно време върху него се появява ръчен надпис „Слава на ПВО на СССР“.

В небето над Балтийско море съветската противовъздушна отбрана сваля не само американски самолети. На 13 юни 1952 г. МиГ-15 унищожава шпионския самолет DC-3A-360 Skytrain на шведските ВВС. Всичките осем членове на екипажа загиват. Когато шведският самолет PBY-5, опитвайки се да намери пилота в морето, нарушава съветската граница, той е нападнат от съветските изтребители. Самолетът е свален, но успява да се приводни и екипажът му е прибран от немски кораб.

източник:

Pin It on Pinterest