Как руските влакове се справят със зимата?

Дори при най-тежките метеорологични условия пътническият и товарен трафик по железниците никога не спира. Как така руските железници не се страхуват от виелици и снеговалежи?

Внезапното падане на сняг може да блокира градския трафик и транспорт. Улиците се покриват с преспи, превозните средства изчезват под снежна покривка и автобусите са блокирани. Що се отнася до влаковете… с редки изключения, основните влакове и крайградските електрически влакове в Русия продължават да се движат въпреки виелици или снежни бури. За разлика от онези държави в Европа и Америка, където влаковете също могат да попаднат в снежната клопка, в Русия влаковете остават най-надеждното транспортно средство дори през зимата. И ето защо.

Строги разпоредби за справяне със снега

Максим Блинов/Sputnik

За много руски региони студените зими с много сняг са по-скоро правило, отколкото изключение. Следователно железниците подлежат на строги правила за почистване на релсите от сняг и лед, в зависимост от метеорологичните условия. Всяка вечер геофизичните станции, обслужващи железниците, изготвят прогноза за времето за следващия ден и, ако тя е неблагоприятна – с други думи, виелица или суграшица, – се очаква мениджърите на железопътни линии и началниците на гарите да разпределят навреме допълнителен персонал, за да почистят линиите и подготвят оборудването за почистване на сняг. Предупрежденията за тежки метеорологични условия трябва да бъдат изпратени поне два часа предварително.

Според регламентите опасност за коловозите възниква, когато за 24-часов период падат 5 см сняг или след тричасова виелица със скорост на вятъра 10 м в секунда.

Счита се, че зимният сезон идва по-рано и продължава по-дълго на железопътните линии на Урал, Сибир, Далечния изток и отделни участъци от Северната железопътна и Октомврийската железопътна линия. Освен това има отделна категория региони с различна интензивност на снеговалежите и виелиците, от умерен (до 10 см сняг, падащ наведнъж през зимата) до много тежък (до 25 см сняг, падащ наведнъж). Според регулациите Западносибирската железница се счита за „най-снежната“, следвана от Южната Уралска, Красноярската и Сахалинската железница, докато Транс-Байкалската железница се счита за „най-малко склонна към снежно покритие“. Московската железница, Приволжската железница (Волгоградска област) и Севернокавказката железница са някъде между тях.

Дървета и огради

Максим Блинов/Sputnik

Един от основните методи за намаляване на вероятността от образуване на снежни преспи на линията е залесяването. Там, където не растат дървета, се издигат специални задържащи сняг огради (от дървен материал или железобетон). Плътността на тези насаждения или бариери трябва да се изчислява според вида на коловоза – например един ред дървета е достатъчен за коловоз, който е склонен само към задържане на леки преспи, докато участъци, предразположени към много заснежаване, ще изискват четири. Всички огради трябва да бъдат в изправност и да бъдат монтирани в достатъчно количество до октомври. Състоянието на тези защитни конструкции се проверява постоянно от специални екипи.

Влакове за почистване на сняг

Александър Кряжев/Sputnik

Железопътният персонал е отговорен за контрола на стотици релсови стрелки и именно тези точки се почистват първо при всяко падане на сняг. Освен това работата по почистване на снега трябва да започне веднага след падането му. Това се прави със специално оборудване за почистване на сняг, а понякога и на ръка.

За освобождаване на релсите от сняг се използват специални влакове за почистване на сняг. Те могат да пътуват със скорост 5-10 км/ч, в зависимост от обема на снега.

След края на интензивния снеговалеж, станциите заедно с техните коловози трябва да бъдат почистени в рамките на три дни. Персоналът на гарата трябва също така да се увери, че пътническите участъци са без лед, така че хората да не се хлъзгат.

След края на зимния сезон цялото оборудване трябва да бъде подложено на техническо обслужване, за да бъде готово за действие през следващия октомври. В южните райони на руската железопътна мрежа срокът може да бъде изместен към ноември, тъй като настъпването на зимата идва по-късно там.

Много ниските температури също могат да окажат влияние върху разписанията на влаковете. Например, когато температурите са минус 40 градуса, машинистите се съветват да намалят скоростта си до 60 км/ч, нещо, което може да доведе до закъснения в разписанието.

автор: АННА СОРОКИНА

източник: bg.rbth.com

Pin It on Pinterest