Общество

Как изглежда влакът на Сталин?

Във влака на съветския лидер няма златни дръжки и луксозен интериор.

Само бронираните стени и подът отличават вагона му от обикновените.

Свободни източници

Сталин не обича много да лети и се качва на самолет само в изключителни случаи. В страната и в чужбина той предпочита да пътува с влак.

Свободни източници

Така, с влак съветският лидер редовно ходи на почивки в Крим и Кавказ. Той се качва във вагона рано сутринта, а вечерта вече е там. Навикът му да пътува по железниците в светлата част на денонощието е запазен още от времето на Гражданската война – тогава локомотивната бригада и охраната можели да виждат всичко, което се върши около влака.

Jana Cavojska/SOPA Images/LightRocket/Getty Image

Влакът на „вожда“ се състои от три или четири вагона (с добавяне на буква към номера, по специално разписание). Вагонът, в който се вози самият Сталин, се различава от обичайните само с бронирани стени и под. Благодарение на това той е по-тежък – 80 тона вместо 60.

Jana Cavojska/SOPA Images/LightRocket/Getty Image

В този вагон „бащата на народите“ има на разположение лично купе и лична тоалетна. До него има кухня, купе за придружаващите го ВИП персони, охрана и зала за срещи.

Jana Cavojska/SOPA Images/LightRocket/Getty Image

Въпреки високия пост, който заема Сталин, интериорът на купето му трудно може да се нарече луксозен. В сравнение с разкошния влак на семейство Романови, той е изключително скромен и умерен по отношение на декорацията.

Jana Cavojska/SOPA Images/LightRocket/Getty Image

В другите вагони са настанявани железничари, охранители, военни ръководители и чиновници от различни нива, има ресторант с помещение за съхранение на храна. По време на Втората световна война към влака са прикрепени две платформи с противовъздушни оръдия, за да предпазят лидера от евентуално въздушно нападение.

Свободни източници

През 1943 г. Сталин пътува с влак за конференцията в Техеран (стига до Баку, откъдето лети за Иран със самолет). През 1945 г. той пътува с влак до конференциите в Ялта и Потсдам. Пътуването до следвоенна Германия е подготвено особено внимателно.

Legion Media

„Обеспечават безопасността на пътя на 17 000 войници и офицери от войските на НКВД, – гласи рапорт на комисаря на вътрешните работи на СССР Лаврентий Берия, – 1515 души оперативен състав. На всеки километър железопътен коловоз се намират от 6 до 15 души охрана. По линията ще има 8 бронирани влака на войските на НКВД“.

Legion Media

Влакът е теглен от мощен американски дизелов локомотив ALKO, който САЩ доставят на СССР по програмата „ленд-лийз“. До крайната точка на пътуването той се движи по широкия (1520 мм) „руски“ коловоз, който войските на 1-ви и 2-ри Беларуски фронт в хода на настъплението си са сменили с европейски коловоз (1435 мм).

Alexpickul (CC BY-SA)

Не се минва без инциденти. При наближаване на Одер на влака му се налага продължително принудително спиране, в резултат на което спирачните накладки започват да пушат. Василий Иванов, помощник-машинистът, поглежда навън, за да види какво се е случило, закача се за семафор и пада на земята. Влакът спира, пострадалият е вдигнат и изпратен в болница на най-близката гара.

„Дойде денят на отпътуването от Потсдам, – спомня си машинистът Виктор Лион. – Сталин пристигна на гарата и отиде направо при нашия дизелов локомотив. Първият му въпрос беше отправен към мен: Как се чувства Василий Иванович? Вместо мен отговори самият Иванов, който в този момент надникна от локомотива: „Добре, Йосиф Висарионович“. Сталин го погледна и размаха пръст: „Трябва да бъдете по-внимателен.“

автор: БОРИС ЕГОРОВ

източник: bg.rbth.com

Интересно от мрежата

Pin It on Pinterest