Как изглежда Москва през 1930-те години
От стар уютен град новата съветска столица се превръща в мегаполис с големи булеварди, метро и амбициозни високи сгради.
Червеният площад е витрина на СССР и комунизма. Какво ли не е ставало тук: и паради на спортисти.
Анатолий Егоров/МАММ/МДф/russiainphoto.ru
И военни паради.
Михаил Прехнер/МАММ/МДф/russiainphoto.ru
И дори футболни мачове.
Емануил Евзерихин/МАММ/МДФ/russiainphoto.ru
Обичайното съветско празнично оформление на Болшой театър: „Пролетарии от всички страни, съединявайте се“ и портрети на Маркс, Енгелс, Ленин и Сталин, 1939 г.
Емануил Евзерихин/МАММ/МДФ/russiainphoto.ru
30-те години на миналия век са белязани от изграждането на московското метро. Първата линия от 13 станции е открита на 15 май 1935 година, а през 1938 г. – още две линии.
Сергей Коршунов/МАММ/МДф/russiainphoto.ru
Първият влак по „Покровския радиус“, тоест третата, „синя“ линия на метрото.
Иван Шагин/Съюз на фотохудожниците на Русия/russiainphoto.ru
На картата на Москва се появяват нови сгради – наземни фоайета на метростанции: „Динамо“, например.
Метростанция „Дворец на Съветите“ (сега „Кропоткинская“).
Емануил Евзерихин/МАММ/МДФ/russiainphoto.ru
Или станцията „Красние ворота“, построена на мястото на разрушената триумфална арка, стана препятствие за преминаването по градинския пръстен.
Георгий Петрусов/МАММ/МДф/russiainphoto.ru
Днес в Москва е невероятно светло дори през нощта заради осветлението и билбордите, но по онова време светещите букви МЕТРО са истинска иновация.
Михаил Грачев/МАММ/МДф/russiainphoto.ru
Новата архитектура на конструктивизма, като тази сграда на фабрика-кухня (прочетете повече за това какво представлява тук), вдъхновява фотографите за авангардни снимки и необичайни ъгли на виждане.
Александър Родченко/МАММ/МДф/russiainphoto.ru
Забравена професия – ваксаджия.
Емануил Евзерихин/МАММ/МДФ/russiainphoto.ru
Град на контрастите – и натоварен автомобилен трафик, и в същото време коне, както е било и преди.
Аркадий Шайхет/МАММ/МДф/russiainphoto.ru
Или ето така изглежда стоянката на такситата край Болшой театър през 1930-те години.
Аркадий Шайхет/МАММ/МДф/russiainphoto.ru
Главният съветски писател през 30-те години на миналия век е Максим Горки и буквално всичко е кръстено на него приживе – родният му Нижни Новгород също е преименуван на Горки, а главната улица „Тверская“ в Москва става улица „Горки“.
Аркадий Шайхет/МАММ/МДф/russiainphoto.ru
И ето самият Горки, стои на балкона на сградата на вестник „Известия“ с изглед към улица „Горки“.
Николай Петров/МАММ/МДф/russiainphoto.ru
Лятно кафене в Парка за култура и отдих отново на името на Максим Горки, любимо място за почивка на московчани. Забележителна на тази снимка е вече изгубената кула на заден план. Това е парашутна кула.
Емануил Евзерихин/МАММ/МДФ/russiainphoto.ru
През 30-те години на миналия век в СССР настава истински бум на парашутизма, а парашутната кула е популярна атракция. Всеки може да скочи с парашут от нея или да се спусне по спираловидната пързалка, седнал върху специално килимче. През 1950-те години кулата е демонтирана, след като е призната за опасна поради възможни травми на спускащите се.
През 1930-те години Сталин инициира Генералния план за реконструкция на Москва. Много стари сгради, които пречат на строителството на големи магистрали, са съборени. А за да разширят улиците на някои места, местят и къщи, направо с жителите!
ТАСС
Ето как изглежда панорамата на Москворецкия мост, водещ към Червения площад, преди сталинската реконструкция на Москва (снимка 1930).
Александър Родченко/МАММ/МДФ/russiainphoto.ru
През 1936 г. целият квартал Зарядие близо до Кремъл е разрушен, за да се отвори гледка към Кремъл и храма „Василий Блажени“.
Архив на Иван Владимирович Егоров/russiainphoto.ru
И е построен нов Болшой Москворецки мост.
Архив на Иван Владимирович Егоров/russiainphoto.ru
А пък сгради на улица „Моховая“ са разрушени, за да се направи широк проход. На заден план се строи хотел „Москва“.
Марк Марков-Гринберг/Архив на фотохудожниците на Русия/russiainphoto.ru
През 30-те години на миналия век е разширено и свързано Садовое колцо, което се превръща във важна транспортна артерия на града.
Аркадий Шайхет/МАММ/МДф/russiainphoto.ru
„Охотний ряд“ с търговски магазини се превръща в широка улица с оживено движение.
Емануил Евзерихин/МАММ/МДФ/russiainphoto.ru
Най-известната загуба от 30-те години на миналия век е разрушаването на катедралата „Христос Спасител“, на мястото на която ще бъде построен басейн „Москва“.
Владислав Микоша/МАММ/МДф/russiainphoto.ru
Снимка-оксиморон: буквите „СССР“ се открояват на камбанарията на Страстния манастир.
Музей на Москва/russiainphoto.ru
През 1931 г. Страстният площад близо до манастира е преименуван на площад „Пушкин“, а през 1937 г. Страстният манастир е разрушен напълно.
Иван Шагин/МАММ/МДф/russiainphoto.ru
Друга изгубена сграда е Сухаревата кула от края на XVII век, разрушена през 1934-а, защото пречи на прохода по „Садовое колцо“.
Иван Панов/Музей на Москва/russiainphoto.ru
Съветското време е времето на премахване на павета и асфалтиране на всички пътища (това е по-евтино и по-удобно). На снимката асфалт се полага на площад „Комсомолски“, вижда се сградата на Ярославълската гара.
Олга Игнатович/Музей на Москва/russiainphoto.ru
Новата сграда на библиотеката „Ленин“, най-голямата в страната, току-що е построена и все още не е въведена в експлоатация. На преден план е временен наземен вход на метростанция „Улица на Коминтерна“ (сега Александровски сад). Днес на негово място се издига паметник на Фьодор Достоевски.
Наум Грановский/Държавен музей за архитектура „А.В. Шчусев“/russiainphoto.ru
Рядка снимка – мащабна реконструкция на Червения площад, по време на която, наред с други неща, са сменени и всички павета.
Днес Москва е гастрономическа столица с хиляди ресторанти, препълнени с хора по всяко време на деня. А ето и редките гости на ресторант „Савой“ през 30-те години на миналия век. В СССР малко хора могат да си позволят да ходят на ресторанти, а общественото хранене е ограничено със заводски столови.
Михаил Прехнер/МАММ/МДф/russiainphoto.ru
През лятото из целия град се появяват колички със сладолед и напитки.
Михаил Прехнер/МАММ/МДф/russiainphoto.ru
Момичета пред цветарски магазин.
Михаил Прехнер/МАММ/МДф/russiainphoto.ru
През 1937-а, след експозиция на международна изложба в Париж, паметникът на монументалното изкуство на Вера Мухина, известната композиция „Работник и колхозничка“, триумфално е транспортиран в Москва.
Владислав Микоша/МАММ/МДф/russiainphoto.ru
През 1939 г. е открита първата Всесъюзна селскостопанска изложба (по-късно и сега известна като Изложба за постиженията на народното стопанство, ВДНХ). За целта е изграден внушителен парк с павилиони и всеки от тях е паметник на сталинската архитектура в стил ампир.
Владислав Микоша/МАММ/МДф/russiainphoto.ru
Във ВДНХ е издигнат и гигантски паметник на Сталин, но през 1951 г. той е демонтиран.
Владислав Микоша/МАММ/МДф/russiainphoto.ru
Друг паметник на сталинската архитектура и сталинската епоха като цяло – Северната речна гара, е построен заедно с амбициозния проект за канала Москва-Волга, който превръща Москва в „пристанище на пет морета“.
Аркадий Шайхет/МАММ/МДф/russiainphoto.ru
Впрочем покрайнините на Москва през 30-те години на миналия век все още изглеждат ето така.
източник: RUSSIA BEYOND