Как изглежда известният „Урал“, най-популярният съветски мотоциклет?

Малък завод на 1500 км от Москва ежедневно произвежда 5-6 мотора с кошове, в които след това се возят знаменитости като Брад Пит и Стивън Тайлър. Колкото и да е странно, продажбата на тези мотори върви много зле в самата Русия. Ето какво се случва.

По пътя някъде в Калифорния препуска яркочервен мотоциклет, сякаш излязъл от екрана на романтичен ретро филм. Управлява го едър мъж с брада, а в коша до него е Грейси, без каска, но със ски очила. Грейси е вече на 8, така че седи в кошницата и не мърда.

„Ами, Грейси, искаш ли да полетиш?“, пита мъжът и мотоциклетът се накланя на страничните си колела за няколко секунди. Отначало Грейси се плаши, но след няколко секунди изглежда щастлива.https://www.youtube.com/embed/S2octi0GWrE

Ето как 8-годишното австралийско пастирско куче Грейси се вози в „Урал“, най-известният руски мотоциклет в света.

В криза на военен мотор

Жителите на Ирбит, малък град в Свердловска област, който датира от 1631 г., винаги са имали с какво да занимават – почти от самото му основаване в града се провеждат панаири. През 1930-те години Ирбит започва да се превръща от търговски град в индустриален, първо е построен диатомитов комбинат за производство на тухли, а по-късно завод за производство на машини за добив на торф.Производство на руски мотоциклети

Производство на руски мотоциклети „Урал“ в Ирбитския мотоциклетен заводTASS

По време на Великата отечествена война именно в Ирбит евакуират и мотоциклетния завод, който преди това се намира в Москва. Разполагат го на територията на пивоварната.

„Първият ешелон пристига на 21 ноември 1941 г., а на 25 февруари от Ирбит потегля първият ешелон с мотоциклети“, казва директорът на Ирбитския държавен музей на мотоциклетите Александър Буланов в интервю за ТАСС. По време на войната в Ирбит са произведени над 9000 мотоциклети, първоначално се използват от военните, а моделът е наречен М-72. Новото название „Урал“ – в чест на големия географски регион на Русия – е измислено едва през 1962 г., но именно то става популярно в Съветския съюз и извън него.Работник на монтажната лента на мотоциклета

Работник на монтажната лента на мотоциклета „Урал“. Ирбитска мотоциклетна фабрика

До началото на 1990-те години заводът произвежда 130 000 мотоциклета годишно за съветски граждани, а в предприятието работят около 10 000 души. След разпадането на Съветския съюз заводът минава през криза, няколко пъти сменя името си и към началото на XXI в. фалира.

„Каха (Каха Бендукидзе, бивш собственик на завода, става негов собственик през 1998 г. – бел.ред.) реши да продаде производството, а единствените желаещи бяхме тогавашните топ мениджъри на завода: аз и моите колеги Вадим Тряпичкин и Дмитрий Лебедински“, разказва в интервю за Afisha Daily Иля Хаит, един от днешните съсобственици на завода.

„Урал“ за износ

До 2006 г. новите собственици започват производство и през същата година вече имат 1755 мотоциклета, но всички те се изнасят – за Япония, САЩ, Европа, Канада и Австралия.

„Веднага разбрахме, че руският пазар не е много перспективен за този вид мотоциклети и искахме да се конкурираме със световните марки. Но за това трябваше практически напълно да се промени производственият процес. В съвременния „Урал“ няма нито един детайл от стария мотоциклет. Всичко е свързано с изискванията на външния пазар“, обяснява Хаит.

Служителите на завода изготвят части на каросерията, шасито и двигателя, разказва изпълнителният директор на Ирбитския мотоциклетен завод (ИМЗ) Владимир Курмачов. Спирачки, зъбни колела и други части трябва да се купуват в чужбина.

Обемите на сглобяване на „Урал“ също значително са намалели, днес в завода работят 150 души, а на ден сглобяват по 5-6 мотоциклета по поръчка.

„Урал Сити“ 2021uralmoto.ru

Заводът произвежда два класически модела мотоциклети – „Урал Сити“ и Gear Up.

„Урал“ GEAR UP 2021uralmoto.ru

Компанията също така ежегодно пуска лимитирани колекции на своите мотори, например „Урал“ в цвят на езерото Байкал, в пустинен цвят и мотоциклети в сътрудничество с марката Yamal.URAL BAIKAL LE, ограничен брой от 2017 г.

URAL BAIKAL LE, ограничен брой от 2017 г.uralmoto.ru

„Сити“ има капацитет на двигателя от 745 кубични см, мощността му е 41 к.с., запас на хода до 260 км, максималната препоръчителна скорост е 110 км/ч, като моторът се продава със задно задвижващо колело.

Gear Up има почти аналогични параметри, с изключение на размера на колелата („Сити“ има 18″, а Gear Up има 19″). Но той все още се счита за флагман, тъй като това е единственият мотор в света със задвижване на двете колела – по желание на клиента още при фабричното сглобяване задвижването може да бъде включено към коша, което прави мотоциклета идеална опция за офроуд.

„Сити“струва 821 000 рубли ($10 800), а Gear Up – 962 000 рубли ($12 700).

Световна популярност

URAL BAIKAL LE, ограничен брой от 2017 г.

URAL BAIKAL LE, ограничен брой от 2017 г.uralmoto.ru

Общо „Урал“ има 4 дилъра в Русия и около 50 в САЩ. През 2010 г. папараци забелязват на „Урал“ актьора Брад Пит и вокала на Aerosmith Стивън Тайлър.

„99% от нашите мотоциклети са за износ, миналата година (2019 г.) продадохме само 45 у нас. Средно годишно произвеждаме около 1200“, споделя Курмачов за продажбите на „Урал“.URAL YAMAL LE

URAL YAMAL LEuralmoto.ru

Според него причината за популярността на руския мотор е неговият необичаен дизайн, който не трябва да се променя при никакви условия.

„Мотоциклетното изложение в Милано, което се провежда на всеки две години <…> ако махнете етикетите от мотоциклетите, то неподготвеното око едва ли ще може да определи кой мотоциклет какъв е, а „Урал“ са разпознаваеми“, казва Курмачов в интервю за тв канала „Россия 24“ през 2017 година.

В чужбина „Урал“ е популярен именно заради коша си, който при желание може да се махне, казва съсобственикът Иля Хаит.

„Средната възраст на собствениците на нашите автомобили сега е 50-53 години. По правило го купуват най-вече опитни мотористи, които са открили такова уникално средство за придвижване като мотоциклета с кош. „Урал“ се отличава с отношението на водача и пасажера. Това е пътуване, което да споделиш“, обяснява Хаит.

В Русия моторът не е популярен заради високата си цена, както и заради феновете на по-ранния съветски „Урал“, които не обичат каквито и да било модификации, казва Хаит.

Освен това „Урал“ лесно се адаптира към всякакви нужди – според Хаит в Париж и Барселона на мотоциклети се провеждат туристически екскурзии, пътешественици пренасят дъски за сърф и къмпинг оборудване, а едно от кафенетата в Санкт Петербург поръчва мотоциклет във форма на мобилни еспресо станции, за да продава кафе направо от мотоциклета.

Съдейки по официалния Instgram акаунт на „Урал“, моторът е способен да преодолява проходи, каньони и пустини, да не говорим за обичайните офроуд и заснежени пътища. Има проходимост при всякакви условия – още една друга причина, поради която в Америка са готови да платят за мотор $10 000, казва, един от първите дилъри на „Урал“ в САЩ – 80-годишният Джийн Лангфорд.

„Урал“ може да се кара през зимата и лятото, включително офроуд. Кошът може да се използва като багажник, или за деца или домашни любимци. Така „Урал“ става перфектният транспорт за приключения и дори такъв, който рядко се вижда“, казва Джийн за USA Really.

Pin It on Pinterest