Как фирмите в Москва реагират на спирането на дейността поради коронавируса?

Малките и средните предприятия са сред първите, които усетиха последствията от избухването на Covid-19 в Русия.

От падането на потребителските разходи до проблемите с международните доставки – разглеждаме основните предизвикателства, пред които се изправиха много от тях досега.

Тъй като коронавирусът принуди голяма част от света да премине към режим на временна самоизолация, предприятията трябва да се адаптират. В Русия това най-остро се почувства в Москва, основен бизнес и туристически център, където миналата седмица властите започнаха да предприемат мерки.

За да предотврати разпространението на коронавируса, на 16 март кметът на Москва Сергей Собянин издаде указ, забраняващ всички масови събирания на повече от 50 души. На компаниите беше препоръчано да прехвърлят служителите си в режим на дистанционна работа, докато хранителни магазини и ресторанти трябваше да се справят с все по-голям брой онлайн поръчки.

Въпреки че има някои бизнеси, които имат възможност да се възползват от ситуацията, използвайки масовата паника (правят тениски с лозунги „f*ck virus“ и продават „стратегически“ стоки като елда или маски за лице), други изпитаха внезапен спад в продажбите. „Един от нашите партньори управлява автобусна компания и отчете 80% спад в поръчките от началото на годината. Той се страхува, че нишата му ще престане да съществува скоро“, каза за Russia Beyond Илдар Гиниатов, главен маркетинг директор в Brizo, компания, която предоставя ефективни системи за връзки с клиента за малки и средни предприятия.

Наистина ли всичко е толкова лошо? И какво правят предприятията, за да се справят със ситуацията? Помолихме руски и чуждестранни предприемачи да споделят своя опит досега.

„Труден момент за всички“

Промените в поведението на потребителите дойдоха доста внезапно, казва Джини Лиен Нго от Ханой, която е собственик на виетнамски ресторант в Москва. В средата на март екипът ѝ забелязва голям спад на клиентите, както на руските, които обикновено идват на бизнес обяд, така и виетнамските. „Навън все още имаше усрещането, че в Москва всичко върви нормално. Дойде уикендът и видяхме още по-малко клиенти, докато нормално бихме очаквали пълна зала. Започнахме да подготвяме меню за вкъщи и започнахме да слагаме повече виетнамски съставки. Идваха по-малко клиенти, но все още никой не изглеждаше твърде загрижен“, спомня си тя.

След това идва руската мярка за ограничаване на международния трафик с Виетнам, водеща до ограничаване на доставките на ресторанта от чужбина. „Сега има новини за предстоящото затваряне на всички ресторанти. Учениците остават вкъщи, а родителите работят от вкъщи. В сряда отидохме да пазаруваме храна и всички цени се бяха покачили. Моментът е труден за всички и бизнесът ни не е изключение“, казва тя.

Евгений Биятов/Sputnik

За да се справят със ситуацията, Джини и нейният екип решават да се съсредоточат върху доставките, добавят още елементи в менюто, както и правят всичко възможно, за да намалят разходите. „Следващите няколко седмици и месеци ще бъдат по-трудни, преди всичко да се върне към нормалното. Можем само да се надяваме на най-доброто“, казва тя.

„Трябва да плащаме огромен наем“

„Всеки ден проверяваме печалбите си с ужас, но, за да бъда честна, за щастие, все още не сме забелязали значителен спад“, казва Саша Лам, която притежава сладкарница в Москва заедно със съпруга си Уили. Това, което се променя, е процентното съотношение между печалбата им от офлайн кафето и тази от онлайн доставките. „Април обикновено е лек месец за сладкарската индустрия след празниците през февруари и март, така че засега всичко, което виждаме, е доста нормално. Но ако ситуацията се влоши, ще помислим да предложим безплатна услуга за доставка и отстъпки, за да можем поне да покрием производствените си разходи. Трябва да плащаме огромен наем, освен това значителна част от бюджета отива за изплащане на заплати, а производствените разходи на нашите десерти са доста високи.“

Саша оценява положително неотдавнашното спиране на властите на задължителните осигурителни вноски (обикновено плащани от работодателите в социални фондове), но отбелязва, че ще бъде още по-добре, ако правителството въведе някои стъпки в подкрепа на малкия и средния бизнес за покриване на скъпия наем в Москва: „Ако има начин да се договори намаляване на лихвения процент, това би било чудесно. Всички ще оцелеем и ще продължим да работим след това“.

„Няма да остане индустрия, която да не я стегне обувката“

Дебеш Шарма от Сингапур, основател и изпълнителен директор на Azent, търсачка за туристи и бизнесмени за намиране на най-добрите евтини хотели в Русия, признава, че подобно на много други компании, работещи в туристическата индустрия, и неговото начинание е изправено пред предизвикателство.

Както той казва, в моменти като тези незабавното действие за колегите предприемачи е винаги да разберат ликвидността, загубата на пари и как най-добре да намалят скоростта ѝ и да затегнат коланите си, за да удължат пистата, доколкото е възможно.

Алексей Майшев/Sputnik

„Това не е предизвикателство само за малкия бизнес – също толкова трудно е и за по-големите фирми. Всъщност подозирам, че за по-малките предприятия с по-плоска йерархична структура и минимална корпоративна бюрокрация вземането на решения в тези времена е по-лесно“, отбелязва той.

Дебеш добавя също, че реакцията на руското правителство спрямо ситуацията е бърза и успокояваща, но много зависи от това какво ще се случи по-нататък: „Това, което наистина бих искал да видя, е какво ще се случи по-късно, когато стане сериозно – как действията и последствията ще се развият в действителност. Това, което трябва да се разбере, е, че това е наистина значителен шок, който разтърси цялата икономическа система и, ако трябва да бъда безпристрастен, няма да има бизнес и индустрия, които да не ги стегне обувката“.

автор: КСЕНИЯ ЗУБАЧОВА

източник: bg.rbth.com

Pin It on Pinterest