Как британската авиация воюва в СССР по време на Втората световна война

До голяма степен благодарение на британските пилоти, съветска Арктика се превръща в единствения сектор на Източния фронт, където Луфтвафе не успяват да спечелят абсолютно въздушно надмощие.

Въпреки факта, че Великобритания и Съветския Союз са съюзници във войната срещу нацистска Германия, техните войници рядко се бият рамо до рамо на бойното поле. Те воюват далеч един от друг и изпълняват различни бойни мисии.

Imperial War Museum

Въпреки това, съвместни операции се случват. Съветски военни кораби посрещат и придружават британски арктически конвои до пристанищата на СССР, войските на двете държави заедно окупират дружески настроения към Третия Райх Иран. Един от най-ярките, но забравени епизоди от бойното съветско-британско сътрудничество, е участието на пилотите на Кралските военновъздушни сили във военни операции срещу немци и финландци в съветска Арктика.

Imperial War Museum

Отбрана на руския север

Когато Германия нахлува в СССР на 22 юни 1941 г., Сталин и Чърчил временно забравят старите обиди, за да победят общия враг. Като част от военната помощ е решено да бъдат изпратени конвои с британски оръжия за Червената армия през Северния ледовит океан.

Най-близкото незамръзващо съветско пристанище в Арктика, способно да приема британски товари, се намира опасно близко до финландската граница – в Мурманск. Загубата му може да доведе до срив на цялата система от изключително важни доставки.

Imperial War Museum

С цел да се засили отбраната на Мурманск, както и за да се обучат съветски пилоти да пилотират британските изтребители „Хърикейн“, в Лондон стартира операция „Бенедикт“ – изпращане на британски пилоти в Съветския съюз. В нейните рамки се формира 151-ото крило на Кралските военновъздушни сили, което включва повече от тридесет пилоти и около петстотин техници, летателни диспечери, преводачи, лекари, готвачи и др.

San Diego Air and Space Museum Archive

Скъпи гости

Повечето британци пристигат в СССР заедно с първия арктически конвой „Дервиш“ на 31 август 1941 г. Товарни кораби превозват 15 разглобени изтребителя „Хърикейн“, а други 24 готови за излитане изтребителя, са на палубата на самолетоносача „Аргус“, който достига съветския бряг на 6 септември. Съюзниците са посрещани по царски, доколкото това е възможно в онези условия: редовно ги карат до банята, слагат на масата най-доброто, което могат да предложат.

„Даваха ни много храна и даже беше много вкусна: хайвер, пушена сьомга, финландска шунка, шампанско, масло, яйца, червено вино, палачинки, шоколад, консервиран компот от череши и сливи“, спомня си пилотът Тим ​​Елкингтън. (Михаил Жирохов. Аса над тундрата. Въздушна война в Арктика. 1941-1944 г. М., 2011 г.) В същото време жителите на Архангелск и Мурманск вече са преминали към намалени дажби.

Imperial War Museum

Британските пилоти обаче не отиват в СССР да почиват. Всеки ден те обучават съветски пилоти как да пилотират изтребители „Хърикейн“. За кратко време са подготвени четири въздушни полка на Карелския фронт. А те от своя страна предават знанията си на пилоти от други фронтове, където трябва да пристигне чужда техника.

Британците са удивени от смелостта на руснаците. Те летят във въздуха във всякакво време, дори при снежна буря, което пилотите на Кралските ВВС никога не биха направили. „Изглежда той изобщо не се страхуваше. Той или беше много, много добър, или беше луд. Все още не съм сигурен кое от двете“, припомня си пилотът Ерик Картър за най-добрия съветски ас (25 въздушни победи) от първоначалния период на войната, изпълнен от Борис Сафонов, който също се обучава на чуждата техника.

Imperial War Museum

Бойно братство

Въпреки че тренират съветския летателен екипаж, британските пилоти не възнамеряват да остават отзад. Още в началото на септември „Хърикейн“ от 151-о въздушно крило излитат за патрулиране.

През следващите месеци британците редовно участват във въздушни битки с немски и финландски самолети, прикриват съветски бомбардировачи и кораби от Северния флот, защитават Мурманск от вражески бомбардировки. Противникът веднага усеща, че опитните пилоти на Кралските военновъздушни сили, участвали в битката за Британия, са пристигнали в Русия. След като губят 15 самолета в битки със 151-ото въздушно крило, Луфтвафе са принудени да намалят активността си във въздуха.

„Те дойдоха тук, за да се бият, и наистина се бият като истински войници, безкористни и дисциплинирани. (…) След като се впуснат в битка, британците се бият наравно с моите орли. Може би някой друг може да измисли по-добра похвала от тази, но аз не мога“, казва един от съветските командири пред журналисти за британските пилоти.

Връщане у дома

Imperial War Museum

През ноември 1941 г. мисията на пилотите от 151-о въздушно крило в руския север завършва. Когато кораб с британски пилоти, който се отправя за Англия, напуска Архангелск, в небето е придружен от „Хърикейн“ с червени звезди на крилете. За операция „Бенедикт“ четирима съветски пилоти са наградени с британските кръстове „За изключителни заслуги за полет“. Четирима пилоти на Кралските военновъздушни сили от своя страна получават най-високото държавно отличие на СССР – орден „Ленин“.

Операция „Бенедикт“ продължава само няколко месеца. Въпреки това, благодарение до голяма степен на британските пилоти, Арктика е единственият сектор на Източния фронт, където Луфтвафе не успяват да спечелят абсолютно въздушно надмощие. Това от своя страна допринася за успешната отбрана на Мурманск и запазването на доставките на военна техника и материали, което е важно за целия ход на войната.

автор: БОРИС ЕГОРОВ

източник: bg.rbth.com

Pin It on Pinterest