Как авиацията се превръща в ефективно оръжие за пропаганда в СССР

В Съветския съюз пропагандата винаги е играла ключова роля.

Тъй като обаче през първото десетилетие от съществуването на държавата няма телевизия, а радио излъчването едва се заражда, речите на Ленин и програмата на Комунистическата партия се разнасят от т.нар. пропагандни влакове и параходи. В началото на 1930-те години към тях се присъединява и авиацията.

„Максим Горки“ над Червения площад. Военен парад.От архива Г. Ф. Петрова/russiainphoto.ru

През 1932 г., по инициатива на служителите на сп. „Огоньок“, започва набиране на средства за създаването на Специална агитационна ескадрила „Максим Горки“ (писателят тъкмо отбелязва 40-годишнината от своята творческа дейност).Агитационна ескадрила в Мордовия

Агитационна ескадрила в МордовияГеоргик Липскеров/МАММ/МДФ/russiainphoto.ru

Задачата на агитационната ескадрила е да разнася комунистическата пропаганда до най-отдалечените и недостъпни места на огромната страна. Самолети носят и показват на хората пропагандни филми, излъчват радиопрограми, разпространяват подходяща литература. Пасажерите се Герои на труда и т.нар. стахановци, професори и служители, които изнасят доклади и лекции пред тълпи работници и селяни, събрали се около самолетите.Колхозници след полет на агитационната ескадрила

Колхозници след полет на агитационната ескадрила „Максим Горки“Държавен архив за филмови и фотографски документи, Красногорск/russiainphoto.ru

Повече от 30 самолета и един дирижабъл на ескадрилата летят в предвоенните години. Много от тях са изградени със средства, събрани от вестници и списания, пореди което и носят техните имена: „Koлхозник на Източен Сибир“, „Комсомолская правда“, „Красная Звезда“ и т.н.От поредицата

От поредицата „Парашутен отряд на агитационната ескадрила „Максим Горки“Георгий Липскеров/МАММ/МДФ/Фонд „Рибчински и Гладков“/russiainphoto.ru

За да построи самолета си, през 1935 г. радакцията на сатиричното списание „Крокодил“ издава специален брой. Печатниците работят без заплащане, а писатели и художници се отказват от хонорара си. Полученият самолет АНТ-9 дори е въшно оформен и боядисан като крокодил.Агитационната бригада на сп.

Агитационната бригада на сп. „Крокодил“ пред самолетаЕмануил Евзерихин/МАММ/МДФ/russiainphoto.ru

Лъвският дял от агитационната ескадрила е съставен от леки биплани У-2. Въпреки това флагманът на малките самолети е един истински гигант – АНТ-20 „Максим Горки“, най-големият самолет в света със сухопътно шаси.АНТ-20

АНТ-20 „Максим Горки“Public domain

С дължина от 33 м и размах на крилете 63 м, той е оборудван с мощен високоговорител, фотолаборатория и печатница, която благодарение на инсталираната специална електростанция, може да печата до 10 000 брошури за час. Предполага се, че, снимайки филми в полет, „Максим Горки“ ще може да ги прожектира директно върху облаците, както и да излъчва светлинни лозунги на екран от димна завеса. Последните планове обаче не могат да бъдат реализирани.АНТ-20

АНТ-20 „Максим Горки“Public domain

Флагманът е истински летящ дворец, който може да побере до 48 пасажери. Те са посрещнати от просторни кресла, килими, маси с настолни лампи и завеси на прозорците. След като се отпускат в спалните кабини, гостите отиват на бюфет с топли и студени закуски, след което следва и библиотеката.АНТ-20

АНТ-20 „Максим Горки“Public domain

За съжаление, перспективният „Максим Горки“ е изтеглен само година след началото на експлоатацията му. На 18 май 1935 г., по време на демонстрационен полет над Москва, в гигантския самолет се разбива изтребител И-5, който изпълнява въздушна акробатика близо до него. В резултат загиват 11 членове на екипажа и 38 пътници: работници в завода, където е направен АНТ-20, както и членове на техните семейства.Сграда 4 на ул.

Сграда 4 на ул. „Левитан“ в селище Сокол в Москва, повредена от падането на самолета АНТ-20 „Максим Горки“Public domain

През 30-те години на ХХ в. агитационната ескадрила „Максим Горки“ прелита 55 млн. км над територията на Съветския съюз, организира повече от 3000 митинги, участва в 5000 доклада и лекции и обхваща над 10 млн. души с различни мероприятия. В следвоенно време, поради бързото развитие на радиото и телевизията, необходимостта от пропагандни самолети изчезва и ескадрилата вече не лети.АНТ-20 Бис

АНТ-20 БисPublic domain

автор: БОРИС ЕГОРОВ

източник: bg.rbth.com

Pin It on Pinterest