Общество

Изтокът и Азия през очите на руските художници

Пътешестването из Европа е нещо обикновено в Руската империя и много художници поемат към Стария континент.

Но има и смелчаги, които „за цвят“ тръгват към библейските сюжети на Близкия изток, или дори в далечна и непозната Азия.

Василий Верешчагин (1842-1904)

Василий Верешчагин е всъщност военен, а рисуването му е хоби. Първоначално той се прославя като автор на батални платна. Пътешества много заради военната си служба, включително в отдалечени области на Руската империя. Посвещава цял цикъл картини на средноазиатския регион Туркестан. Освен това той пътешества в Индия и Китай – където рисува най-известната си картина – „Апотеозът на войната“. След това отива и в Близкия изток, Сирия и Палестина.

Богат киргизки ловец със сокол, 1871

Третяковска галерия

В планинините Алатау, 1870

Третяковска галерия

Руини на китайската светиня. Аккент, 1870

Третяковска галерия

Миграция на киргизите, 1870

Третяковска галерия

Главната улица в Самарканд от височината на цитаделата рано сутринта, 1870

Третяковска галерия

Проходът Барскаун, 1869-1870

Калужски музей изобразителните изкуства

„Те тържествуват“, от цикъла „Варвари“, 1872

Третяковска галерия

Вратите на Тимур (Тамерлан), 1872

Третяковска галерия

Мула Рахим и мула Керим се карат по пътя към чаршията, 1873

Третяковска галерия

Василий Поленов (1844-1927)

Василий Поленов има страст към религиозните рисунки. За дипломния си проект в Императорската академия на изкуствата той рисува „Христос възкресява дъщерята на Иаир“. Десет години по-късно тръгва на голямо пътешествие към Близкия изток, когато посещава много библейски места и прави много скици на местните пейзажи, архитектура, лица и дрехи. От тези чернови се появява основното му произведение – рисунката „Христос и грешникът“ (купена от Цар Александър III). В късните 1980-те той отново пътува до Палестина, Сирия и Египет, за да събере материали за големия си цикъл от рисунки – „Из живота на Христос“, който поставя библейски теми в пленер (термин в изобразителното изкуство, рисуване на пейзажни картини на открито, отразявайки естествените преходи на светлината –бел.прев.).

Бейрут, 1882

Национален музей „Киевска картинна галерия“

Витлеем, 1882

Саратовски художествен музей „А.Н. Радишчев“

Харам ал Шариф, където се намира древният йерусалимски храм, 1882 г.

Третяковска галерия

Църквата „Св. Елена“. Страничен олтар на църквата „Възкресение Христово“, 1882

Третяковска галерия

Христос и грешницата, 1888

Третяковска галерия

На Тивериадското (Генисаретското) езеро

Третяковска галерия

Решихме да отидем в Йерусалим, 1890 г. Цикъл „Из живота на Христос“

Самарски областен художествен музей

Яков и Йоан, 1890. Цикъл „Из живота на Христос“

Руски музей

Сред учителите, 1896. Цикъл „Из живота на Христос“

Третяковска галерия

Изпълня се с премъдрост, 1896. Цикъл „Из живота на Христос“

Нижегородски държавен художественмузей

Беше в пустиня, 1909. Цикъл „Из живота на Христос“

Вятски художествен музей „В.М. и А.М. Васнецови“

Александър Яковлев (1887-1938)

През 1917 г. младият художник Яковлев, вече посетил Италия, е награден със стипендия за пътуване до Азия. Той изследва руския Далечен изток и стига до Китай и Япония. Докато е в Пекин, до него стигат новини за Руската революция, така че той веднага напуска Азия, но не за да се върне у дома, а за да отпътува към Париж. По-късно – в началото на 1930-те, Яковлев участва в „Жълтата експедиция“, организирана от „Ситроен“ за промотиране на колите. Той се връща от пътешествието си с над 800 творби, които са изложени в много страни по света и по-късно са пуснати в отделен албум под заглавието „Азиатски скици“.

Азиатски рибар

Sotheby’s

Битката на воините

Частна колекция

Улица в Япония, 1919

Частна колекция

Опера в Пекин, 1918

Sotheby’s

В пустинята на Афганистан, 1931

Лична колекция

Кервансарай в Афганистан, 1931

Лична колекция

Посещението на Лама, 1933

Лична колекция

Монголи, 1933

Международен център-музей „Н.К. Рьорих“

Николай Рьорих (1874-1947)

Един от най-известните и мистериозни руски художници е Николай Рьорих – мнозина първоначално го асоциират с хималайски пейзажи. Като историк и археолог, той много пътува из Русия. Постепенно нараства интересът му към Изтока, където започва да изучава будизма и източните философии. След революцията от 1917 г. Рьорих вече е зад граница и не се завръща у дома. През 1923 г. тръгва на голяма обиколка в Азия, включваща Индия, Кашмир, Китай и Тибет. По време на експедицията той провежда етнографски и археологически изследвания и разбира се, прави много рисунки. По-късно Рьорих прави още едно пътуване към Китай, след което се мести в Индия, където остава до края на живота си.

Буда Победителя, 1925

Нижегородски държавен художествен музей

Червени коне (коне на щастието), 1925

Международен център-музей „Н.К. Рьорих“

Агни Йога. Диптих, 1928

Nicholas Roerich Museum, New York

Кришна (Пролет в Кулу), 1930

Nicholas Roerich Museum, New York

Планината на петте съкровища (два свята), 1933

Nicholas Roerich Museum, New York

Джелепла. Граница на Тибет, 1936

Nicholas Roerich Museum, New York

Звездата на героя, 1936

Nicholas Roerich Museum, New York

Монголия. Походът на Чингиз хан, 1937

Музей на Изтока

Канченджунга, 1944

Държавен музей на народите на Изтока

Ладак (манастир Ламаюру), 1947

Nicholas Roerich Museum, New York

източник: RUSSIA BEYOND

Интересно от мрежата

Pin It on Pinterest