Общество

Индийски класически театър

„Разпознатата по пръстена Шакунтала“

(Abhijnana Shakuntalam)

санскритска драма

автор Калидаса (5 в.)

режисьор-постановчик Алок Пандей

участват студенти II курс специалност “Театър на движението – Пантомима”, клас проф. д-р Велимир Велев

Павел Тодоров, Десислава Иванова, Десислава Иванова, Биляна Цолова, Даниела Ивайлова, Диана Петрова, Грета Георгиева, Илиана Гаминчева, Марина Атанасова, Ралица Николова, Анджелика Матуш

„Красивата карамфилова лиана

(Лалит Лаванг Латa)

автор Джаядева (12 в.)

постановка и хореография  Алок Пандей и Пурнима Пандей

участват Катя Тошева, Марина Кошутова, Виктория Маринчева,

Грета Господинова, Елица Петрова, Калина Цанкова (български бхаратанатям артисти)

„Историята на принцеса Мира Бай“

 сценарий и режисура Алок Пандей

 хореография Пурнима Пандей

в главната роля Пурнима Пандей

поддържаща роля Катя Тошева

участват още Елена Кожушкова, Виктория Маринчева, Грета Господинова, Елица Петрова, Калина Цанкова (български бхаратанатям артисти)

Организатори: Национална академия за театрално и филмово изкуство

                       Индологичеса фондация „Изток – Запад“

                       Посолство на Република Индия

През м. април – м. май, по покана на Индологическа фондация “Изток-Запад” (ИФИЗ), в страната пребивават изтъкнатите педагози и артисти Шри Алок Пандей и Шримати Пурнима Пандей от град Варанаси, Индия, които ще осъществят едномесечен културно-образователен проект в сферата на индийската класическа драма и театър. Проектът се осъществява в партньорство с НАТФИЗ, НБУ, специалност Индология към Софийския университет “Св. Климент Охридски”, посолството на Индия в София, община Перник, община Пловдив, със специалното участие на индолозите проф. Ананд Шарма и д-р Уша Шарма и с ценното съдействие на българското посолство в Делхи.

Проектът включва обучение по класическия музикално-танцов театрален стил Бхаратанатям в НАТФИЗ, НБУ, СУ “Св. Климент Охридски”, два открити курса – за начинаещи и за напреднали, както и пет сценични представления в различни градове на страната.

Основното събитие в рамките на проекта, което ще се проведе в НАТФИЗ, е работата върху пиеса на най-големия санскритски драматург Калидаса (5 в.), сравняван в индийската култура с Шекспир.  Като постановчици и педагози г-н Алок Пандей и г-жа Пурнима Пандей ще поставят на сцената на Театър НАТФИЗ известната пиеса на Калидаса “Разпознатата [по пръстена] Шакунтала”. Постановката ще бъде осъществена със студенти II курс “Театър на движението – Пантомима” (випуск 2024), клас на проф. д-р Велимир Велев. За тази цел студентите на проф. Велев преминаха специализирано едномесечно обучение по Бхаратанатям в периода от 4-ти април до 5-ти май.  Постановката ще бъде представена на 4 май от 19:00 ч. в Театър НАТФИЗ (Голяма сцена).

Стилът танц-театър Бхаратанатям е създаден  преди  пет хиляди години и се съхранява и до днес. Изпълнява се главно от жени и мъже брахмани, като чрез драмата на танца се пресъздават истории от древната индуска философия. Гостите на уъркшопа ще се запознаят с уникалната техника, в която краката държат ритъма, ръцете разказват историята чрез жестови език (мудри), а лицето изразява емоциите.

В НБУ, със съдействието на департамент „Театър“, Алок и Пурнима Пандей проведоха едноседмичен практически уъркшоп по Бхаратанатям, който завърши с представление-демонстрация на студентите от БП „Театър“ и МП „Театрално изкуство и общество“ в Университетски театър на НБУ на 8 април.

В СУ “Св. Климент Охридски” двамата гости ще проведат лекция и практическо обучение на студенти-индолози по Бхаратанатям.

Два открити за свободно посещение вечерни курса по Бхаратанатямсъответно за начинаещи и напреднали, ще се проведат във фоайето на посолството на Индия в София от 4 април до 5 май.

Цялата програма от участия на Алок и Пурнима Пандей в България се провежда с любезната подкрепа на посолството на Република Индия в България.

Индологическа фондация “Изток-Запад” (ИФИЗ)

Фондацията започва дейността си през 1991 г. Регистрирана е официално през 1997 г. като публична фондация с нестопанска цел за подкрепа и развитие на новосъздадената специалност Индология към Софийския университет “Св. Климент Охридски”. През годините тя става активен участник в развитието на двустранните отношения между България и Индия в областта на образованието и културата, като работи в партньорство с всички релевантни държавни и публично-частни институции както в България, така и в Индия.

Пурнима Пандей

Г-жа Пурнима Пандей е изтъкната телевизионна и театрална актриса. Тя също така е обучена в танца Бхаратанатям. Преминала е степен на напреднало обучение от гуру Шри Падмабхушан Чандрашекхар. Тя е съпруга на известния танцьор на танца Бхаратанатям и хореограф г-н Алок Чандра Пандей. Завършила е бакалавърска степен по Бхаратанатям  в Сангит Прабхакар, Праяаг и Сангит Самит, Алахабад, след което и магистърска степен по Бхаратанатям в Сангит Бхаскар и в Прачин Кала Кендра, Чандигарх.  . В момента ръководи собствен танцов институт по Бхаратанатям – Канхаялал Смрити Санскрити Санстхан. Професионален опит: правила е ххореография и е изпълнявала танцови драми на различни национални и международни сцени, висш изпълнител е на драма в индийското национално радио.

Алок Пандей

Г-н Алок Чандра Пандей е добре известен танцьор и хореограф на Бхаратнатям от Варанаси. Започва кариерата си през 1980 г. Завършил е магистратура по сценични изкуства в Банарас хинду университет.  Досега той е гастрорирал на много места в Индия и чужбина. Той е известен артист в санскритския и хинди театъра. Неговите грациозни ритмични движения – тала, и впечатляващи изражения на лицето  – бхава, омагьосват публиката. Той е гост експерт в Банарас хинду университета и Каши Видяпитх. Той е екзаминатор в Индра Кала Сангит Видялая, Кхайрагарх, Чатисгарх. Поставил е хореография на много танцови драми в Националната телевизия на Индия. Канен е в различни престижни институти, като експерт по танцови състезания. Досега той е поставил хореографията на много танцови драми, които са високо оценени навсякъде. Той работи за въздигането на традиционния санскритски театър, който е на изчезване, като работи върху пиесите на Калидас и Бхаса.

Интересно от мрежата

Pin It on Pinterest