Общество

Геймификация на ученето: любопитство, интердисципинарност и ангажираност

Стопански факултет на СУ „Св. Климент Охридски“ и Сдружението на завършилите Стопански факултет са официални партньори на Майкрософт и ЮНЕСКО в организацията за България на глобалното състезание „В хармония с природата“ в Майнкрафт: образователна версия.

Сдружението на завършилите Стопански факултет е дългогодишен партньор на Майкрософт и организира курсове за учители в областта на STEM (science, technologies, engineering and mathematics), облачните технологии на Майкрософт и геймификация на образованието чрез Майнкрафт.

Всяка година Майкрософт и Майнкрафт организират глобално „строително“ състезание в любимата на милиони ученици по света игра. То има за цел да популяризира Глобалните цели за развитие на ООН и да стимулира социално-ангажираното учене и гражданското образование. Освен възможността учениците да демонстрират идеите си за устойчиво бъдеще състезанието запознава учителите и родителите с възможностите на играта да се използва за по-интересно обучение по всички природни предмети.

Майкрософт придоби Mojang (шведската компания, стояща зад Майнкрафт) през 2014 г. за рекордните 2,5 милиарда долара. Две години по-късно се появи първото издание на образователната версия на Майнкрафт и постепенно Майкрософт го наложи като успешна платформа за обучение по всички предмети по цял свят. Развиха се цели екосистеми от предприемачи, които използват Майнкрафт за обучения и забавление. Децата започнаха да учат да програмират в Майнкрафт – както визуално-блоково, така и с Java Script.

Съгласно договора на Министерството на образованието и науката с Майкрософт всички училищни облачни акаунти в Офис 365 дават достъп до образователната версия на Майнкрафт безплатно.

Глобалното състезание „В хармония с природата“ изисква децата да построят решения на съвременните предизвикателства, свързани с опазването на околната среда и застрашените животински видове и използването на възобновяеми енергийни източници. Кандидатства се след регистрация тук с качване на две минутни видеа, които илюстрират основните идеи и аргументи в срок до 14 часа българско време (12 GMT) на 19 ноември.

Доц. д-р Тодор Ялъмов, зам.-декан по научноизследователската дейност, иновациите и проектите на Стопански факултет проведе серия от уебинари с участието на посланик Христо Георгиев, главен секретар на националната комисия за ЮНЕСКО, учители-иноватори от мрежата teacher.bg, родители и ученици, в които участниците се запознаха с възможностите на играта да се учи докато се играе и да се играе докато се учи.

Picture2

Геймификацията или игровизацията на ученето е отдавна дълбоко вплетена във педагогическата философия на преподавателите в Стопански факултет. Проф. Анастасия Бънкова публикува първите си статии за деловите игри още през 1981 г., а през 1988 г. е публикувана нейна игра във Великобритания в Handbook of Management Games с редактор Cris Elgood. Проф. д.ик.н. Невяна Кръстева и Петър Сеизов (възпитаник на факултета) вече почти 20 години провеждат маркетингова игра като част от курса по Маркетинг на проф. Кръстева. Проф. дсн. Цветан Давидков провежда тренинги на учители как да използват различни видове игри за реализиране на педагогическите си ситуации. От учебната 2021/2022 г. Стопански факултет стартира нова магистърска програма „Геймификация в бизнеса, публичния и неправителствения сектор“. В нея студентите през летния семестър ще имат курс „Геймификация с Майнкрафт“ воден от доц. д-р Тодор Ялъмов.

Стопански факултет и Центърът за образователни услуги към СУ „Св. Климент Охридски“, който се управлява от факултета активно се ангажира с реформирането на средното образование – преподаването на предприемачество (проф. дсн Цветан Давидков), преподаването на информационни технологии и SТЕМ (доц. д-р Николай Нетов), компютърно моделиране и Майнкрафт (доц. д-р Тодор Ялъмов), гражданско образование (съавтори на три от четирите одобрени учебници за 12 клас са проф. д-р Теодор Седларски, доц. д-р Тодор Ялъмов, гл. ас. д-р Георги Ганев, гл. ас. д-р Любен Иванов). Сред нашите докторанти са много учители и директори на средни училища, а част от колегите се ангажират като членове на училищните настоятелства и обществени съвети на училищата на децата си.

Стопански факултет е силно ангажиран и с неформалното образование, например чрез Техномеджикленд – уникален детски център за интерактивно учене със силно застъпена геймификация в потребителските пътеки, възможна заради уникалната си информационна система и специално измислени експонати. През месец ноември към екипа на катедра „Стопанско управление“ се присъедини маркетинг-мениджъра на Техномеджикленд ас. Алексей Потебня, който е дългогодишен хоноруван асистент на проф. д.икн. Невяна Кръстева.

Участието на Стопански факултет като ментор в това състезание е естествено продължение на организираните хакатони и дейтатлони (финтех, големи данни, околна среда) за студенти и докторанти и като реализиране на социалния ангажимент на факултета като член на Глобалния договор на ООН и партньорството ни с УНИЦЕФ.

За допълнителна информация, свързана със състезанието „В хармония с природата“ се обръщайте към доц. д-р Тодор Ялъмов.

Интересно от мрежата

Pin It on Pinterest