Галерия ИСИ-София кани на „Възстановяване на паралакса“
Изложбата на живеещия и работещ във Велико Търново норвежки художник Ларс Нордби и куратора Снежана Кръстева е заключителен за проекта Суперпозиции 2 / Заплитане 2022
Ларс Нордби е едно от най-ярките имена на съвременната арт сцена, който успя на постави Велико Търново на картата на модерното визуално изкуство в България с управляваната от него галерия Heerz Tooya и резидентската му програма в близкото село Вишовград.
На 17 ноември двамата с куратора Снежана Кръстева ще представят съвместния си проект „Възстановяване на паралакса“. Изложбата е разположена в галерията на ИСИ и ще бъде открита между 18.00 и 20.00 ч в присъствието на художника и куратора.
„Подвеждащо минималистична, „Възстановяване на паралакса” е в някакъв смисъл първата ретроспективна изложба на норвежкия художник Ларс Нордби (р. 1988, живее и работи между Норвегия и България). Едноименната инсталация представя три пърформативни творби, които авторът прави между 2016 и 2018 г. Те са пресъздадени в пространството на галерия „ИСИ-София“ чрез различни елементи като фалшиви стени, насекомо-убиващи ултравиолетови лампи, както и средства на театрализацията. Нордби използва последното, за да изследва сложната механика на идеологическите конструкции. Често превръща всекидневните обекти в театрален реквизит, създавайки особени ситуации, в които се активира един вид „паралакс-ов поглед“ за зрителя – способността му да се потопи в „слепите точки“ на мисленето. На свой ред, тази способност служи като мощен инструмент за наблюдаващия, с който може да задейства (политическа) съпротива.“, пише Снежана Кръстева в кураторския текст към изложбата.
Снежана Кръстева е главен куратор на Luminous Art Foundation и съосновател и артистичен директор на „Триеналето за съвременно изкуство от Източните Балкани”, което ще се проведе в България през 2024 г., а доскоро беше старши куратор на МСИ „Гараж“ (Москва). Тя е бакалавър по китаистика от Университета в Нанкин, Китай и магистър със специализация кураторство в Голдсмитс-колидж, Лондон. За първи път се среща творчески с Ларс Нордби в рамките на съвместния им проект в едногодишната програма на ИСИ „Суперпозиции 2 / Заплитане 2022“. Програмата съдържа шест изложби, всяка от които е резултат от сътрудничеството между художник и куратор, обследващa „заплитанията“ на съвременното изкуство с политиката, науката и технологиите, популярната култура, полът и социалните движения, екологията и миграциите.
По думите на Ларс Нордби „Възстановяване на паралакса“ е логично продължение на творческия му интерес към търсения, свързани с идентичността и властовите йерархии, пречупени през театралността.
„Идеята за театралността като критически термин предлага цял набор от полезни наблюдения върху въпроси като реализъм срещу илюзия, автентичност, умелост, манипулативност, способност/ресурс и освободеност така, както и върху по-малко забележимите идеи около идентификацията и нейната механика – тема, която присъства постоянно в художествената практика на Нордби“, пише още Снежана Кръстева.
Нордби притежава магистърска степен от Националната академия на изкуствата в Осло, я сред последните му самостоятелни изложби се откроявяат: „White Card Wardrobe Plot at Gallery Reneenee, Амстердам (2021); Zinc White Lard at Galleri Sol, Дания (2021); Dubious Chalk Circle, Археологически музей, Велико Търново, (2019) и др.
В съвместния проект със Снежана Кръстева двамата изследват пресечните точки между три предишни негови инсталации – „Прекомерна идентификация“ (2016), „Хора зад стената на галерията“ (2016) и „Абстрактният фронт на идентичността“ (2018) , поставени в нова среда и осмислени много повече като „мини-ретроспектива на тактиките и стратегиите, използвани от Ларс Нордби, отколкото хронологична подредба на вече съществуващи творби“.
Изложбата „Възстановяване на паралакса“ е подкрепена от OCA – Офис за съвременно изкуство в Норвегия.
Програмата Суперпозиции 2 / Заплитане 2022 е подкрепена от Национален фонд „Култура“ и Фондация „Зингер-Захариев”.
FB събитие: тук
—
Ларс Нордби (р. 1988, Норвегия) живее и работи в Хамар, Норвегия, и Велико Търново, България. Нордби притежава магистърска степен в Националната академия на изкуствата в Осло, Норвегия (2016). Неговата художествена практика се развива около фотография, пърформанс и арт инсталации. Позовавайки се често на театралната естетика и театралността на ежедневието, Нордби се занимава с човешката обсесия за идентичност и идеологическа принадлежност. Самостоятелните му изложби включват:
White Card Wardrobe Plot at Gallery Reneenee, Амстердам (2021); Zinc White Lard at Galleri Sol, Денмарк (2021); Dubious Chalk Circle, Археологически музей, Велико Търново, (2019); Old Laughter and Synonyms for Actors, изложбени зали „Рафаел Михайлов“, Велико Търново (2018); Tango, or Echoes of Conditional Self-Assertion at Kunstnernes Hus, Осло, Норвегия (2016); Dear Hilesh at Chicago Art Department, Чикаго, USA (2015); and To Tole, Биенале Познан, Полша (2015).
Ларс Нордби управлява и галерия за съвременно изкуство Heerz Tooya във Велико Търново.
Снежана Кръстева (р. 1979, България) е главен куратор на Luminous Art Foundation и съосновател и артистичен директор на „Триеналето за съвременно изкуство от Източните Балкани”, което ще се проведе в България през 2024 г., а доскоро е старши куратор на МСИ „Гараж“ (Москва). Кръстева получава бакалавърска степен по китаистика от Университета в Нанкин, Китай през 2004 г. и степен магистър със специализация кураторство в Голдсмитс-колидж, Лондон през 2011 г.
След като се премества в Пекин през 2004 г., през 2004-2007 ръководи галерията „Арт-проекти, Пекин – Токио“, където организира изложби като „WAZA KUYA” (2007), „OK ли е да се забавлявате в художествена галерия?” (2007), „Техно-Ориентализъм” (2005) и „Japanimation” (2006) и организира първата изложба в Китай на японската група Mono-ha, наречена „Какво е Mono-ha“ (2007). От 2007 г. тя работи в Уленс Център за съвременно изкуство (Пекин), където е помогнала за организирането на редица изложби, включително самостоятелни и групови изложби на млади китайски художници и важни ретроспективи като „Пейзажи от детството на Ян Пей-Минг” (2009 г. ). От 2011 г. работи като куратор в Art in the Underground в Лондон, където реализира редица проекти в публичното пространство.
Присъединява се към екипа на Гараж през 2013 г. и участва в реализирането на мащабни изложбени проекти. Сред най-новите са изложбите „Spirit Labor: Duration, Difficulty and Affect” (2021); „Бъдещият свят: Екологията като нова политика„ (2019). Кръстева е курирала проекти с артистите Rodney Graham (2021), Allora & Calzadilla (2019), Viacheslav Koleichuk (2018), Urs Fischer, Yin Xiuzhen (2016), Erik Bulatov, Katharina Grosse (2015). През 2017 г. е съ-куратор на „Първото триенале на руско съвременно изкуство” и съ-куратор на изложбата „Другият Транс-Атлантик. Кинетик и оп арт в Източна Европа и Латинска Америка 1950–1970” (2018); „Граматика на свободата / Пет урока” (2015), първата голяма изложба на източноевропейско изкуство в Москва. Кръстева е и един от организаторите на първата международна конференция „Пърформанс: Етика в действие” (2013) и 6-та конференция „В какво време живеем? Нова историчност и политиката на времето” (2019). От 2018 г. до юли 2019 г. тя е куратор на програмата „Garage Studio & Residency”. От 2016 г. до 2019 г. води курс по история на изложбите в RANEPA. От 2020 г. тя е преподавател по „Създаване на изложби“ като част от съвместната магистърска програма към HSE и Музея за съвременно изкуство „Гараж“ по „Кураторска практика“.