Европа през очите на руските художници

Руските художници пътуват до Франция, Италия и други места на Стария континент в търсене на вдъхновение.

Силвестър Шчедрин (1791-1830)

Бързо развиващият се Шчедрин влиза много млад в Академията на изкуствата в Санкт Петербург, където за проекта в последната година от следването си получава медал и стипендия за пътуване из Европа. През 1818 г. той отива в Италия и е толкова пленен от нея, че прекарва остатъка от живота си там. Стихията му е пленерът, като майстор той развива невероятен набор от цветове и светлинни текстури. Много иновативни за руското изкуство през XIX в., неговите картини на Рим, Неапол и Соренто са изложени в най-големите художествени галерии на Русия.

Колизеумът, 1819 

Третяковска галерия

Замъкът „Сант Анжело“, 1823-25

Третяковска галерия

Тераси в Соренто, 1825

Третяковска галерия

Малко пристанище в Соренто, което гледа към островите Иския и Прочида, 1826

Третяковска галерия

Лунна нощ в Неапол, 1818

Третяковска галерия

Карл Брюлов (1799-1852)

Брюлов дълги години живее в Италия и рисува няколко картини по италиански сюжети („Италианска сутрин“ дори е подарена на императрица Александра Фьодоровна, съпругата на Николай II). Художникът пътува и до Гърция и Турция, където създава няколко жанрови платна. Основният резултат от пътешествията му е монументалното платно „Последният ден на Помпей“. В него Брюлов опитва да улови хаоса и ужаса, обхванали града по време на изригването на Везувий.

Италианска сутрин, 1823

Кунстхале, Кил

Момиче бере грозде в околностите на Неапол, 1827

Руски музей

Последният ден на Помпей, 1833

Руски музей

Италианска изповед, 1830

Руски музей

Разходка в Албано, 1833

Третяковска галерия

Гръцка сутрин в Мирак, 1835

Пушкински музей

Храмът на Аполон във Фигалия, 1835

Пушкински музей

Пейзаж на остров Мадейра, 1850

Руски музей

Иван Айвазовски (1817-1900)

Елементът на Айвазовски е морето. Като най-добрия художник на морски пейзажи в Русия, той посвещава стотици свои творби на водните басейни и бреговете на страната си, включително Нева в Санкт Петербург, Черно море и Крим (където по-късно на него е кръстена любимата му скала, от която рисува пленер). Но Айвазовски прави и много рисунки на венецианското крайбрежие и няколко пейзажа от Неапол и Константинопол (днешен Истанбул). Художникът пътува до Лисабон – на самия край на Европа.

Венеция, 1842

Петерхоф

Заливът на Неапол в лунна нощ, 1840-те

Руски музей

Гледка към Константинопол и Босфора, 1856

Частна колекция

Лисабон. Изгрев, 1860-те

Частна колекция

Венеция, 1874

Частна колекция

Константинопл. Залез, 1899

Феодосийска художествена галерия „И. К. Айвазовски“

Константин Коровин (1861-1939)

Голям театрален художник в края на ХХ в., Коровин много пътува в търсене на сюжети. Той също така декорира руския павилион на Световното изложение през 1900 г., провело се в Париж, град, който той посещава няколко пъти. Художникът е силно повлиян от френските импресионисти, както може да се види в парижките му сюжети. През 1920-те емигрира от съветска Русия в любимия си Париж.

Парижко кафене, 1890

Третяковска галерия

Хамерфест. Северното сияние, 1894-5

Третяковска галерия

На балкона. Испанките Леонора и Ампара, 1888-1889

Третяковска галерия

Париж. Café de la Paix, 1906

Третяковска галерия

Венеция. Мостът „Риалто“, 1908

Киевска национална художествена галерия

Париж. Сен Дени. 1930-те

Ярославски художествен музей

Иля Репин (1844-1930)

Още един ценител на Париж е именно авторът на „Бурлаци на Волга“. Репин пътува по Европа със стипендия от Императорската академия на изкуствата, но Рим и Рафаело не го впечатляват. Във френската столица обаче той се вдъхновява и решава да остане там, като наеме студио. По време на няколкогодишния си престой в града на любовта той създава шедьовъра „Сако“, както и още няколко известни картини с парижки мотиви.

Продавач на вестници в Париж, 1873

Третяковска галерия

Парижко кафене, 1875

Частна колекция

Момче на градинска стена. Монмартър, 1876

Саратовски художествен музей „А. Н. Радищев“

Василий Суриков (1848-1916)

Суриков е познат основно с монументалните си платна, изобразяващи сцени от руската история: „Утрото на екзекуцията на стрелците“, „Болярката Морозова“, „Преходът на Суворов през Алпите“ и много други.

По-малко известни са невероятните му акварели от пътешествията му до Италия и Испания.

Милано, 1884

Частна колекция

Рим, 1884

Частна колекция

Венеция, 1900

Третяковска галерия

Севиля, 1910

Частна колекция

Пл. „Сан Фернандо“ в Севиля, 1910

Частна колекция

Севиля, 1910

Частна колекция

Арл. Бикоборство, 1910

Частна колекция

източник: RUSSIA BEYOND

Pin It on Pinterest