Общество

Църкви и манастири в картините на руските художници

Храмовете понякога са най-красивите сгради в градовете.

А златните или пъстри куполи или на църквите неизменно вдъхновяват художниците.

Фьодор Алексеев. „Съборният площад в Московския Кремъл“, 1800-те

Третяковска галерия

Много картини на църкви, както и други изгледи от градовете, имат не само художествена, но и историческа стойност с висока степен на документалност.

Карл Бодри. „Кръстно шествие край Благовещенския събор в Московския Кремъл“, 1860

Третяковска галерия

Красивите старинни катедрали в Московския кремъл особено привличат вниманието на художниците.

Аполинарий Васнецов. „Московският кремъл. Събори“, 1894

Третяковска галерия

Васнецов особено обича да наблюдава московските църкви, като намира безкрайно вдъхновение в начина, по който слънчевите лъчи играят с отблясъците си върху златните куполи.

Василий Поленов. „Успенския събор в Москва. Южна порта“, 1877

Третяковска галерия

Още един ъгъл и детайл, на които да се възхищаваме в кремълските катедрали.

Аполинарий Васнецов. „Облаци и златни куполи. Симоновският манастир“, 1920-те

Третяковска галерия

А някои московски храмове, за съжаление загубени по време на съветската епоха, сега са останали само на платната на Васнецов – като Симоновския манастир например.

Аполинарий Васнецов. „Новодевически манастир. Събор“, 1926

Третяковска галерия

На тази картина е изобразен главният храм на най-красивия манастир в Москва. Картината излъчва радост от живота. В началото на XX век около Новодевическия манастир е имало гора, а сега той се намира в централната част на Москва, заобиколен от пътни естакади.

Аполинарий Васнецов. „Църква „Възнесение Господне“. Село Коломенское“, 1927

Третяковска галерия

Днес то вече не е село, а музей-резерват в рамките на Москва. А този храм от XVI в. е истински шедьовър на архитектурата и първата каменна шатрова църква в Русия.

Василий Поленов. „Московско дворче“, 1878

Третяковска галерия

Една от най-известните картини на Поленов изобразява двор в уличките край Арбат с църквата „Преображение Господне на Пески“ на заден план.

Валентин Серов. „Зима в Абрамцево. Църква“, 1886

Третяковска галерия

Серов, подобно на много художници от края на XIX в., прекарва много време в Абрамцево, имението на мецената Сава Мамонтов, и работи над платната си. Серов дори се жени за съпругата си в тази църква, построена по скица на художника Виктор Васнецов.

Исаак Левитан. „Над вечния покой“, 1894

Третяковска галерия

Тази забравена от бога и обрасла в треви църква на брега на езерото Удомля край Вишний Волочок става известна благодарение на монументалната (и най-известна) картина на Левитан.

Исаак Левитан. „Тихата обител“, 1890

Третяковска галерия

Левитан рисува много църкви и манастири, те му въздействат успокояващо. Историците на изкуството смятат, че тропикът и мостът сякаш канят в обителта на душевната хармония.

Исаак Левитан. „Вътре в Петропавловската църква в Пльос, на Волга“, 1888

Третяковска галерия

Левитан работи много в живописния Пльос и изпод четката му излизат изображенията на много местни църкви. Той дори изобразява тази дървена (и сега изгубена) църква отвътре.

Павел Корин. „Вътрешността на Успенския събор в Московския Кремъл“, 1936

Третяковска галерия

Вътрешната украса на храмовете не е изобразявана толкова често, колкото външната. Още по-ценни са такива картини.

Иля Репин. „Сватбата на Николай II и великата княгиня Александра Фьодоровна“, 1894

Руски музей

Придворният художник Репин отива по-далеч и изобразява най-важното тайнство – бракосъчетанието на последния руски цар в църквата на Зимния дворец в Санкт Петербург

Константин Юон. „Лодки в близост до брега. Псков“, 1904

Калужки музей на изобразителните изкуства

Често срещан атрибут на псковския пейзаж са неговите старинни църкви, които днес са включени в списъка на световното културно наследство на ЮНЕСКО. Като този величествен Троицки събор в Псковския кремъл.

Николай Рьорих. „Успенската Пароменска църква в Псков“. 1900-те

Руски музей

Известен със своите хималайски пейзажи, Рьорих създава много сюжети на библейска тематика – и пътува до древни руски градове, рисувайки старинни църкви.

Николай Рьорих. „Углич. Църквата на Царевич Дмитрий“. 1904

Международен център „Рьорих“

Рьорих е много загрижен за опазването на древните архитектурни паметници и изобразяването им в картините му е още един начин да ги съхрани за бъдещите поколения.

Василий Кандински. „Червената църква“, 1901-1903

Руски музей

Още преди да стане майстор на абстракционизма, Кандински рисува тематични пейзажи.

Аристарх Лентулов. „Свети Василий Блажени“, 1913

Третяковска галерия

В тази авангардна фантазия лесно се отгатват очертанията на най-известния московски храм.

Борис Кустодиев. „Масленица“, 1916

Руски музей

Изобразяването на църкви, подобни на играчки, е важен елемент от творчеството на Кустодиев и знак за търговския живот, който той показва.

Михаил Нестеров. „Соловки“, 1917

Лугански областен художествен музей

Голям брой картини на религиозна тематика са нарисувани и от Михаил Нестеров. Той дори пътува до отдалечения Соловецки манастир в Бяло море.

Михаил Нестеров. „Света Русия“, 1901-1906

Руски музей

Нестеров въплъщава религиозните си търсения в тази монументална картина, която се превръща в буквална илюстрация на израза „Ние сме руснаци, Бог е с нас“.

Сергей Герасимов. „Църквата „Покров на Нерл“, 1953

Третяковска галерия

Една от най-красивите и древни църкви в Русия е храм от XII в. близо до град Владимир. Дори придворният съветски художник и майстор на социалистическия реализъм Сергей Герасимов не я подминава.

източник: RUSSIA BEYOND

Интересно от мрежата

Pin It on Pinterest