Американец или руснак е „бащата на авиацията“ Игор Сикорски?

„Marine One“, хеликоптерът, който транспортира американски президенти от 1957 година, е само един от многото, проектирани от този руски гений, когото американците смятат за свой сънародник.

Една вечер, когато Игор Сикорски е още малко момче, отишъл при майка си ѝ казал, че е сънувал, че е на борда на летяща машина.Свободни източници

„Докато вървях бавно, усетих лека вибрация под краката си и не бях изненадан, че усещането е различно от това, което изпитваш на параход или във влак. Приех това за даденост, защото в съня си знаех, че съм на борда на голям летящ кораб във въздуха“, спомня си той години по-късно.

Майката на Сикорски навярно не е била изненада. Случката става през ерата на авиационните пионери и всички са запленени от идеята, че един ден хората ще могат да пътуват из небето. Тя обаче не е знаела, че синът ѝ Игор Сикорски скоро ще направи революция в областта на авиацията и така ще допринесе светът да стане много по-свързан.

Играчки и радости

„Вертолeтa“ на Леонардо да Винчи (проект)Свободни източници

Бъдещият баща на авиацията е роден в Киев, по времето на Руската империя през 1889 г. в семейство на изтъкнатите руски психиатри Иван и Мария Сикорски, които имат задълбочени интереси към изкуството и идеите на Леонардо да Винчи. Най-вероятно майката предава своето увлечение на сина си, включително и идеята за прототипа на хеликоптера на Да Винчи.

Докато расте, Сикорски преследва идеите си и  изучава несвързани предмети, първо в Санкт Петербург, а след това във Франция. Първият му истински пробив обаче идва, едва когато той се завръща в Киев, Руската империя, през 1910 година.Sikorski S-2

Sikorski S-2Свободни източници

Същата година Сикорски конструира базови самолети и ги тества самостоятелно, без да знае много за теорията, която стои зад тях. За него единственият път напред е на пробите и грешките, въпреки че някои от грешките са могли да бъдат фатални.

„В голяма степен конструкцията на тези първи самолети се основава на чисти предположения. Освен полета на птиците имахме малко неща, за да се информираме […] В онези ранни дни главният инженер беше почти винаги и главен пилот. Това доведе до автоматично елиминиране на лошото инженерство много рано в авиацията“, казва Сикорски.Игор Сикорски и

Игор Сикорски и „Руския витяз“Министерство на отбраната на Руската федерация

Макар да е по-лесно да се проектират самолети, Сикорски не изоставя идеята да създаде летяща машина, която да се издига вертикално. Всъщност той е пленен от идеята да създаде летяща машина, вдъхновена от Да Винчи.

Веднъж той проектира шейна, задвижвана от двигател и витла, за която се твърдяло, че може да развие скорост до 40 км в час, единствено за да тества надеждността на витлата, изработени от различни видове дърво. За радост на целия Киев той превръща изпитанието ѝ в забавление за местните жители включително и за губернатора, когото разхожда с шейната.Окончателната версия на

Окончателната версия на „Руския витяз“Свободни източници

Това го превръща в местна знаменитост. Малко по-късно талантът на Сикорски за проектиране и строителство ще му спечели предложение за работа, което той няма да може да откаже.

Царски подарък

Сикорски пред първия екземпляр на

Сикорски пред първия екземпляр на „Иля Муромец“Свободни източници

Годината 1912-а бележи възхода на кариерата на Сикорски в Руската империя. На 23-годишния инженер е предложена работа в Russo-Balt, известна руска компания, която е пионер в производството на автомобили и самолети в Руската империя.

Само за една година Сикорски и неговият екип проектират и сглобяват първия в света четиримоторен самолет. На 10 май 1913 г. „Руският витяз“, както ще бъде наречен гигантският самолет, успешно извършва първия си полет.Игор Сикорски в Ню Йорк, 1919

Игор Сикорски в Ню Йорк, 1919Sikorsky Archives

Събитието е толкова революционно, че привлича вниманието на цар Николай II, който лично пристига да инспектира новия самолет и да се срещне с неговия създател. Впечатлен от работата му, императорът награждава Сикорски със златен часовник – подарък за благородник и знак за особеното уважение на императора към младия изобретател.

За съжаление само след пет години новите болшевишки лидери ще обявят Сикорски не за герой, а за предател, и ще го принудят да избяга родината си, в която бушува революция.

Краят на света

 Sikorsky S-29-A

Sikorsky S-29-AСвободни източници

Болшевишката революция от 1917-а за Сикорски е краят на света, не защото той е отдаден монархист, а защото повече не може да използва таланта си, за да създаде нов самолет.

Болшевиките се интересуват повече от кавалерията – военната мощ, използвана много успешно през Гражданската война срещу Бялата армия, която се съпротивлява срещу експанзията на болшевиките в Русия, отколкото от самолетите. По онова време те все още не са широко използвани в битка. Sikorsky S-42

Sikorsky S-42 „Pan American Clipper“Свободни източници

Сикорски, който само преди няколко години е бил облагодетелстван от държавата и самия цар, изпада в остра криза.

Той губи всичките си пари, инвестирани във фабриката, в която е работел, след като тя е национализирана от болшевиките и се преориентира към производството на танкове. Sikorsky 300 (VS-300A, NX 28996)

Sikorsky 300 (VS-300A, NX 28996)Свободни източници

На всичкото отгоре той има основания да вярва, че животът му е в опасност. В началото на 1918-а, когато болшевишкият терор е в разгара си, бивш колега на Сикорски, който вече  работи за болшевиките, предупреждава приятеля си: „Ситуацията е много опасна. Видях заповедта за екзекуцията ти“.

Сломен и уплашен, Сикорски бяга от Русия на Запад.

Американски герой

HNS-1 C.G

HNS-1 C.GСвободни източници

След кратък и неуспешен период на престой във Франция, Игор Сикорски се премества в САЩ през март 1919 година.

Той избра САЩ не само защото по това време страната е пристан за много имигранти, но и защото смята, че огромната американска територия, която може да се сравни с територията на родната му Русия, ще направи самолетите и хеликоптерите му полезни транспортни средства.

В началото обаче животът на талантливия имигрант никак не е лесен. Сикорски е принуден да преподава математика за пари, но през цели си живот не губи вяра в своето увлечение.

„В Америка съм гладувал. Разбрах какво е в Америка да търсиш работа и да не намираш. Никога обаче не е имало нито ден, през който да съм губел надежда в моите самолети и да не кажа „Благодаря ти, Господи, че съм тук, свободен човек, който диша свободен въздух.S-58

S-58Свободни източници

Никой не може да ми нареди какво да правя. Ако не успея, мога да опитам отново!“, казва той за времето, когато живее в САЩ.

През 1923-а продължава да преследва мечтата си и основава „Sikorsky Aero Engineering Corporation“, малка фирма в Рузвелт, Ню Йорк, която се стреми да създаде нови самолети с оригинална конструкция.

В началото фирмата не върви добре и е спасена от фалит от руския композитор Сергей Рахманинов, който също е избягал от Русия за САЩ след болшевишката революция, но е станал богат по-бързо от Сикорски.

Тогавашните $5000 (през 2020-а те се равняват на  $76 000), които Рахманинов заема на Сикорски, както и някои допълнителни средства, които изобретателят успява да набере сам, помагат на фирмата и през 1924 г. тя  пуска Sikorsky S-29-A. Това е един от първите двумоторни самолети, сглобени в САЩ. Машината може да превозва до 14 пътници и да развива скорост до 115 мили в час (185 км/ч).SH-3H Sea King

SH-3H Sea KingСвободни източници

Скоро след това фирмата започва да произвежда летящи лодки, самолети, които са в състояние да кацнат на вода. Sikorsky S-42 например се използва от компанията Pan American Airways за трансатлантически полети.

Вдъхновен от успеха на своите самолети, Сикорски се връща към детската си мечта: проектирането на самолет с вертикално издигане, машина, която съвременният свят познава като хеликоптер.

Сикорски, натурализиран гражданин на САЩ от 1928-а, постигна голям успех в тази сфера. Първият полет на Vought-Sikorsky VS-300 е на 14 септември 1939 година, а първият свободен неограничен полет става осем месеца по-късно, на 24 май 1940 година.

Първоначалният успех вдъхновява Сикорски да конструира Sikorsky R-4 през 1942 година, чисто нов двуместен хеликоптер, който става първият вертолет, използван от ВВС на САЩ, а също и първата в света машина от този вид, произвеждана в голям мащаб.

Игор Сикорски проектира около 30 модела самолети и хеликоптери и се превръща в жива легенда, която влиза в Международната зала на славата на аеронавтиката през 1966 година.Свободни източници

През 1957 г. самолет, създаден от Сикорски, е поръчан от Белия дом, тъй като президентът на САЩ Дуайт Д. Айзенхауер иска по-ефективно средство за придвижване на къси разстояния. Белият дом поръчва Sikorsky H-34 и след това през 1961 г. ги замества със Sikorsky SH-3 Sea King.

Игор Сикорски почива в дома си в Ийстън, Кънектикът, на 26 октомври 1972 година. Роден в Русия, Сикорски винаги копнее за родината си, която така и няма да види отново, докато жив.Свободни източници

Без шанса да се върне в Русия, Сикорски насочва голямата си любов към новия си дом, САЩ.

„В Америка се сбъднаха надеждите ми и разбрах причината за успеха на тази страна. Нищо не може да се сравни със свободния труд на свободни хора. Това е основата, върху която се гради безспорният успех на Съединените щати“, казва той веднъж.

Днес Игор Сикорски се помни като национален герой и в САЩ, и в Русия. Той ще остане като пионер в областта на авиацията и който е направил света по-малко място за всички хора.

автор: НИКОЛАЙ ШЕВЧЕНКО

източник: bg.rbth.com

Pin It on Pinterest