6 руски филма от тазгодишния Филмов фестивал в Кан
В рамките на 74-ия филмов фестивал в Кан ще бъдат показани няколко руски филма.
Събитието ще се проведе от 6 до 17 юли. Някои от руските ленти ще се състезават за престижната „Златна палма“, а други ще останат извън надпреварата.
Няколко филма ще развеят руското знаме в рамките на двете основни програми на кинофестивала в Кан – конкурсната и „Особен поглед“. Три от тях са дело на едни от най-модерните руски режисьори.AFP
„Страхотно е да знаеш, че цели три пълнометражни игрални филма, снимани от руски режисьори, ще направят премиерата си в Кан“, споделя Жоел Шапрон, международно признат експерт по руско кино и съветник на Филмовия фестивал в Кан от 25 години. „Последният път, когато това се случи, беше през 2007 г., когато ‘Изгнание’ на Андрей Звягинцев, ‘Александра’ на Александър Сокуров и ‘Бунт. Делото Литвиненко’ на Андрей Некрасов бяха представени в Кан“.
„Руските филми, които ще бъдат показани на тазгодишния фестивал, се справят чудесно с представянето на съвременното руско общество“, отбелязва Шапрон.
„Петрови в грипа“
Кирил Серебреников/Фонд за развитие на съвременния кинематограф „КИНОПРАЙМ“
Всички щастливи семейства си приличат, всяко нещастно семейство е нещастно посвоему, вярва Лев Толстой. И все пак, Петрови, в най-добрия случай, са нож с две остриета, тъй като тяхното нещастие е обгърнато в сюрреалистични измислици.
Петров е механик, а бившата му съпруга е библиотекарка. Те са разведени, но все още живеят заедно със сина им, който е ученик в началното училище. Петров, който наближава 30-те, се вози в тролея на път към дома, когато усеща, че го тресе. Малко след това се оказва в… катафалка, където пие много водка със случаен познат. След това продължава да пие в компанията на преподавател по философия. Чаша след чаша, Петров най-накрая се прибира, където бившата му жена и синът му го чакат. Всички са болни от грип. Това ще се окаже преживяване, което ще промени живота на всеки един от тях.
Филмът от уважавания руски театрален и кинорежисьор Кирил Серебренников участва в конкурса за „Златна палма“ на 74-ия филмов фестивал в Кан. В „Петрови и грипа“ Серебренников се заиграва с различни жанрове така умело, както цирковите артисти ходят на кокили, докато гълтат огън. Филмът е смесица от реалност и въображение с участието на Семьон Серзин и Юрий Колоколников (който участва в сериала „Игра на тронове“).
„Петрови и грипа“ е базиран на известния роман на Алексей Салников „Петрови в грипа и около него“, който излезе през 2016 г. и е носител на няколко награди.
„Това е опит да опиша нашата родина чрез емпатия и да изобразя моите детски страхове и радости, любов и омраза, гняв и възхищение, самота и мечти. Исках в този филм да има много чувственост, много любов. <…> Тази лента е абсолютно искрена и честна“, казва режисьорът.
Това ще е третата премиера на Серебренников в Кан. Неговата рокендрол сага „Лято“ се състезаваше за „Златната палма“ през 2018 г., а драмата „Ученикът“ беше част от програмата „Особен поглед“ през 2016 година.
- „Купе №6“
Юхо Куосманен/Achtung Panda! Media, 2021
Финландска студентка се качва на влака от Москва до Мурманск, за да избяга от свой мистериозен обожател. По стечение на обстоятелствата, момичето-беглец трябва да споделя едно купе с мрачен руски миньор. Изведнъж този нежелан сценарий помага и на двамата пътници да утешат самотата си.
„Купе №6“ е копродукция между Финландия, Германия, Естония и Русия. Действието във филма се развива в края на 1990-те. По лентата работят водещи руски продуценти, сценаристи и актьори, включително опитният продуцент Сергей Селянов („Брат“ и „Брат 2“) и Юрий Борисов – звездата от историческата драма „Михаил Калашников“. „Купе №6“ е режисиран от Юхо Куосманен, чийто дебют, „Най-щастливият ден в живота на Оли Маки“, спечели голямата награда в програмата „Особен поглед“ на фестивала в Кан през 2016 година.
Куосманен снима рускоезичния си филм в Санкт Петербург, Москва, Мурманск, Петрозаводск и село Териберка, където е заснета и култовата лента „Левиатан“ на Андрей Звягинцев.
„Купе №6“ е създаден с подкрепата на руското министерство на културата. „Много сме щастливи, че филмът влезе в главната конкурсна програма на Филмовия фестивал в Кан. Много е приятно, че това е първият и ярък резултат от конкурса за миноритарни кинопродукции на министерството за 2019 година“, коментира руският министър на културата Олга Любимова.
- „Домашен арест“
Алексей Герман мл./“Метрафилмс“, 2020
Драмата разказва историята на университетски преподавател на средна възраст, който се бори за своите идеали за социална справедливост и за самия живот. Главният герой се обръща към социалните медии, за да изрази критиките си към местните власти, но скоро се оказва под домашен арест. Има чувството, че води битка, която е обречен да загуби.
„Домашен арест“ е с участието на Мераб Ниндзе, Анна Михалкова, Роза Хайрулина, Светлана Ходченкова, Александър Пали и Александра Бортич.
Режисьорът на лентата Алексей Герман-младши е ветеран във фестивалите. Неговата драма „Хартиен войник“ е носител на наградата за най-добър режисьор на фестивала във Венеция, а филмът му „Довлатов“ грабна „Сребърна мечка“ в Берлин през 2018 г. за артистично постижение. Драмата му „Под електрическите облаци“ пък спечели същата награда на Берлинаре през 2015 година.
„Домашен арест“ ще направи световната си премиера в рамките на програмата „Особен поглед“, резервирана за обещаващи и експериментални кинотворци.
„За мен това е експеримент, защото филмът е сниман само на една локация, така че включването ми във Филмовия фестивал в Кан е източник на гордост“, коментира Алексей Герман-младши.
Това е скромен филм с големи амбиции.
„До голяма степен този филм е нашият начин да изразим любовта си към великата руска литература – моите любими Гогол, Грибоедов и Достоевски. За мен темата за уважението и отговорността на всеки гражданин към страната му е много важна. Нашият главен герой се бори, както му се струва на самия него, за по-добро бъдеще, за справедливост“.
- „Разхлабени юмруци“
Кира Коваленко/“Нон-стоп Продакшн“, 2021
Заур постоянно бди над децата си и на тях им е омръзнало от това. Семейството живее в село Мизур, високо в планините на Северна Осетия. Когато му се отдава възможност, най-големият син на Заур, Аким, бяга в най-близкия голям град Ростов на Дон, за да си търси работа. Най-малкият му брат Дакко все още не знае нищо за живота, а единствената дъщеря на Заур, Ада, също планира активно да избяга от баща си в търсене на свобода.
„Първият порив да създам тази история беше една крилата фраза от романа на [Уилям] Фокнър ‘Натрапник в праха’, че много малко от нас могат да понесат робството, но никой не може да понесе свободата“, казва режисьорът Кира Коваленко. Нейният филм е сред акцентите в програмата „Особен поглед“.
Кира е студентка на Александър Сукоров – майстор на киното, който разкрива най-тъмните ъгълчета на човешкото съществуване. Дебютният ѝ филм „Софичка“, базиран на едноименната повест на Фазил Искандер, бе показан на Филмовия фестивал в Талин – „Черни нощи“ през 2016 година.
Продуцент на „Разхлабени юмруци“ е Александър Роднянски, който е работил по награждавания филм „Елена“ на Андрей Звягинцев, номинираните за „Оскар“ „Левитиян“ и „Нелюбов“ и „Върлина“ на Кантемир Балагов, който спечели наградата за най-добър режисьор в програмата „Особен поглед“ на Филмовия фестивал в Кан през 2019 година.
Според Роднянски „Разхлабени юмруци“ е „дръзка и неочаквано зряла работа, която съчетава дълбокото разбиране на човешката психология с очевидния артистичен талант на автора. Филмът е необикновен и защото поставя фокуса върху Северна Осетия, една доскоро непозната и неизследвана територия в кинематографията“.
- „Бял път!“
Валерий Матицин/ТАСС
Тази мистична драма проследява мъж, който се опитва да открие изчезналата си майка в степите на Калмикия. Когато най-накрая я открива, те тръгват на едно метафизично пътуване, за което никога досега не са имали време. „Това е един съвременен мит, който ще бъде разбираем за всички, които са изпитвали загуба – не само на любим човек, но и на вътрешна част от самите себе си“, казва режисьорът Елла Манжеева.
„Бял път!“ е проект, по който тя работи от 7 години. Манжеева и нейните продуценти – Елена Гликман и Виктория Лупик, се надяват да намерят допълнително финансиране в Кан и най-накрая да стартират проекта, като снимките са планирани за септември.
„Имаме подкрепата на руското министерство на културата и намерихме монголски и френски копродуценти. Сега трябва да намерим агент за продажби и дистрибутор. Надяваме се, че участието ни в програмата Cinéfondation Atelier ще позволи да постигнем тези цели“, споделя Лупик.
L’Atelier дава на филмовите творци от цял свят шанс да изградят контакти с филмови дейци и да намерят финансиране за филмите си. В програмата са включени около 15 пълнометражни проекта, чиито режисьори са поканени на фестивала в Кан, за да дадат тласък на продуцентския процес чрез нови контакти и мрежи.
За първи път от 15 години в програмата L’Atelier е избран руски филм.
- „Под възглавницата“
Георги Молодцов/Mormotik Studio, 2021
Това е един мултиформатен развлекателен проект, който окуражава децата да „се впуснат във вълшебния свят под възглавницата на един стар диван“.
В центъра на „Под възглавницата“ е Мормитен – ръчно изработена играчка, която прилича на коте и е на път да се превърне в най-добрия приятел на вашето дете.
Това е една „универсална история за семейните ценности“, която вероятно ще се хареса на деца от всички възрасти, както и на възрастните. „Под възглавницата“ в общи линии убива два заека с един изстрел, защото филмът е интерактивен анимационен сериал с виртуална реалност, който е наличен както на английски, така и на руски език.
Любителите на анимацията ще имат възможност да гледат „Под възглавницата“ в рамките на Marche du Film – глобална мека на хората от филмовата индустрия, която се провежда съвместно с Филмовия фестивал в Кан.
автор: ВАЛЕРИЯ ПАЙКОВА
източник: bg.rbth.com