5-те най-добри руски филма на Netflix, които трябва да гледате

Russia Beyond избра най-интересните ленти, които са достъпни за всеки абонат на стрийминг услугата. От мелодрами и комедии дo филми за катастрофи.

„Русалка“ (2007)

Комедийната драма на Анна Меликян преди тринадесет години нашумя на най-големия американски фестивал „Сънданс“, където филмът грабна наградата за най-добра режисура в категория „Световно кино“. След това „Русалка“ получи награди в Берлин и Карлови Вари, Стокхолм и Ереван. А самата Меликян беше включена в топ 10 на най-обещаващите режисьори в света според сп. Variety.Анна Меликян/“Магнум“, 2007

„Русалка“ е романтична история за момиче със свръхестествени способности (може да управлява природните стихии) и млад бизнесмен, когото спасява от самоубийство. Комбинацията от фантастичната линия, лек хумор и мелодрама все още рядко се среща в руското кино, а преди почти десетилетие и половина продукцията на Меликян изглежда като пробив. Прецизната драматургия и неочакваните събития във финала се превръщат в отличителен белег в почерка на режисьора.

Оттогава тя заснема още няколко игрални филма, в които странно момиче аудсайдер влиза в света на богати и цинични хора и ги принуждава да променят напълно своите възгледи за живота. Но „Русалка“ и до днес си остава opus magnum на Меликян – именно тук енергията на младостта се съчетава със силна история, еднакво интересна както на феновете на филми за влюбени тийнейджъри, така и за ценителите на финото интелектуално кино.

„2 дни“ (2011)

Отношенията между интелигенцията и властта са вечна тема за руската култура. В края на 2000-те – началото на 2010-те години и руското кино започва активно да се интересува от тази тема, а режисьорът Авдотя Смирнова създава няколко филма, които изследват този проблем от различни страни. Първият и най-лиричен е „2 дни“.

По сюжет високопоставеният московски чиновник Дроздов пристига в провинциален град със задача – трябва да затвори музея на почти забравен руски писател от XIX в., за да могат на мястото на скромното имение властите в региона да построят пищна правителствена резиденция. Първоначално чиновникът следва плана ревностно, но всичко се променя при запознанството му с литературния критик Мария Илинична, която работи като заместник-директор на музея. Дроздов се влюбва в нея и благодарение на тази любов руското имение може да бъде спасено.Авдотья Смирнова/Art Pictures Group, 2011

Филмът на Смирнова е отчасти идилично твърдение за възможния компромис между исторически непримиримите опоненти. Режисьорът смята, че има повод за дискусии и взаимни симпатии между отделни представители на интелигенцията и властите. Отчасти тази увереност идва от собствения ѝ опит. Смирнова, която изгражда кариера като успешен телевизионен журналист и кинорежисьор, преди няколко години се омъжва за Анатолий Чубайс, виден държавник, чиято политическа кариера започва от началото на 1990-те години.

„2 дни“ в известен смисъл е най-личният филм на Смирнова. Но той е и картина, която със своята тоналност, пейзажи и диалози може да напомни на чуждестранния зрител класическата руска проза, с която тя периодично се опитва да прави аналогии.

„8 първи срещи“ (2012)

Тази есен се вдига много шум около онлайн релийза на филма Palm Springs, с участието на Анди Самбърг и Кристин Милиот. В концепцията му се съчетава „Омагьосан ден“ с класическата романтична комедия. Предшественикът на този филм е известният „50 първи срещи“ с участието на Адам Сандлър и Дрю Баримор. Комедията на Мариус Вайсберг „8 първи срещи“ е подобна на тези два филма, където главните герои се събуждат в едно и също легло всяка сутрин, макар и предишния ден да са заспали на различни места.Дейвид Додсън, Александър Маляревский/Студио „Квартал-95“,2012

Осъзнавайки, че са попаднали във времеви цикъл, момчето и момичето са принудени да се сближат – и това, разбира се, води до неизбежен любовен хепиенд. Кастът придава пикантност на сюжета. В главната мъжка роля тук е настоящият президент на Украйна Владимир Зеленски, който активно участва в руското кино през 2010-те.

„Шагал-Малевич“ (2014)

След Октомврийската революция Марк Шагал става комисар по изкуствата и получава предложение да създаде комуна на художници в родния си Витебск. В нея през 1918 г. се включва и Казимир Малевич, новата звезда на руския авангард. Връзката между замечтания и нежен Шагал с амбициозния и своенравен Малевич не се случва веднага – и колкото повече време минава, толкова повече поводи за конфликти има. Класикът на съветското кино Александър Мита представя история за противоположните души на двамата гении на руския авангард като арена, в която младостта винаги надделява над опита, а тъмното начало – над светлите пориви.Александър Мита/“Мармот-Фильм“, 2014

Построеният върху констрасти филм дава изчерпателна картина на духа на епохата, когато художниците създават естетиката на новородения строй. Това е може би една от най-любопитните биографии за световноизвестни художници, излязла през 2010-те.

„Екипаж“ (2016)

Николай Лебедев/“ТриТэ“, 2016

Александър Мита, режисирал „Шагал-Малевич“, се прославя през 1979 г. с филма „Екипаж“, първият филм за катастрофа в историята на съветското кино. Историята за катастрофирал самолет се превръща в хит в СССР и почти 40 години по-късно получава римейк – скъпият, интересен и динамичен „Екипаж“ е заснет от един от най-касовите съвременни руски режисьори Николай Лебедев. Историята за млади и опитни пилоти, които героично спасяват самолета от неминуем сблъсък със земята, е направена по холивудските канони и държи публиката в напрежение от първата до последната минута. Това е рядък пример за жанр, който не остарява – през последните четири години от излизането на „Екипаж“, той все още е актуален.

автор: АЛЕКСАНДЪР НЕЧАЕВ

източник: bg.rbth.com

Pin It on Pinterest