5 призрачни станции на московското метро

Всички са построени, но по-късно са сменили функциите си, не са били отворени или са имали технически проблеми – по-долу са изброени „призрачните станции“ на подземната транспортна мрежа на Москва.

1. „Советская“ (построена преди 1934 г., служи като бункер)

„Советская“ площад. Паметник „Свобода“ и институт „Ленин“Александр Родченко/МАММ/МДФ

Тази станция е трябвало да се намира под площад „Тверская“, който по съветско време се е казвал „Советская“. През 1934 г. обаче е взето решение там да се организира подземен защитен бункер.

На площада се намират важни институции. Една от основните е къщата на градската администрация на Москва („Моссъвет“) на „Тверская“ 13 (сега основният офис на кмета на Москва). А от отсрещната страна на площада се е намирал институтът на Владимир Ленин с архива му с висока степен на секретност.Аркадий Шайхет

И двете сгради се нуждаели от безопасни подземни изходи и бомбоубежища, така че бункерът „Советская“ бил много полезен. Там  също се помещавал подземният щаб на системата за гражданска отбрана на Москва. Смята се, че класифицираната инсталация е в пълна експлоатация и до днес.Shakko (CC BY-SA 3.0)

След като е взето решение бункерът „Советская“ да бъде построен, все още няма метростанция на 2-километровия участък между станциите „Театралная“ и „Маяковская“. Едва през 1979 г. се появява станцията „Тверская“ (тогава „Горковская“).

2. „Калужская“ (в експлоатация между 1964-1974 г., служи като депо)

Фотография на бившата станция на Московския метрополитен

Фотография на бившата станция на Московския метрополитен „Калужская“, по време на работа 1964 до 1974 г.Архив фотографско електродепо „Свиблово“

Между 1964-1974 г. старата станция „Калужская“ е крайната южна спирка на „Калужско–Рижската“ линия (Оранжевата). Тя е била (и все още е) надземна станция. Когато линията е удължена на юг през 1974 г., наблизо под земята е построена нова станция „Калужская“ (тази, която в момента е в експлоатация), докато старата е преобразувана във влаково депо.Станция

Станция „Калужская“А.Н.Крутов/pastvu.com

По-късно сградата на депото е разширена на изток; единият от бившите коловози на платформата е премахнат, а платформата се използва като складово помещение.Николай Миронов/pastvu.comВладимир Песня/SputnikМарина Лисцева/TASS

3. „Первомайская“ (в експлоатация между 1954-1961 г., служи като депо)

Станция

Станция „Первомайская“В. Кунов, М. Харлампиев/ТАСС/pastvu.com/TASS

Историята на тази станция е много подобна на предишната. Старата „Первомайская“ е открита през 1954 г. – тогава тя е крайната източна станция на линията „Арбатско-Покровская“ (тъмносинята), първата надземна станция на московското метро и най-източната му станция.pastvu.com

Но през 1961 г. е взето решение „Арбатско-Покровската“ линия да бъде разширена допълнително с две нови станции – „Измайловская“ и „Первомайская“ (нова), които трябва да бъдат построени. Така старата „Первомайская“ е затворена и превърната в част от влаковото депо, което може да видите, докато пътувате между „Партизанская“ до „Измайловская“.Guaglione/pastvu.comАртьом Светлов (CC BY 2.0)Евгений Биятов/Sputnik

4. „Троице-Ликово“ (техническа станция, от 2008 г.)

Техническа станция

Техническа станция „Троице-Ликово“Zemelya (CC BY 3.0)

Най-късата платформа на московското метро (само 26 м), „Троице-Ликово“ е трябвало да бъде напълно функционираща станция в участъка между станциите „Крилатское“ и „Строгино“ на линията „Арбатско-Покровская“ (тъмносинята), в момента най-дългият участък на московското метро (над 6 км).Zemelya (CC BY 3.0)

Първоначално място за 200-метрова пътническа платформа е отредено под земята. Но през 2008 г., по време на строителството на станцията, селището Троице-Ликово (което дава името на станцията) е признато за историческа забележителност, така че плановете за завършване на изграждането на станцията са спрени.

В момента станция „Троице-Ликово“ изпълнява чисто технически функции. Тя все пак има авариен изход от шахта над земята.

5. „Инсталация Д“ (техническа станция, от 2008 г.)

Объект ПК-183+00

Объект ПК-183+00Zemelya/forum.nashtransport.ru

Друга техническа спирка на линията „Арбатско-Покровская“ (Тъмно синята), „Инсталация Д“ никога не е трябвало да бъде станция, а само спирка за авариен изход. Тъй като дължината на участъка „Крилатское-Строгино“ е над 6 км, нормите за безопасност изискват друг авариен изход (освен „Тройце-Ликово“) да съществува по линията, в случай на критични ситуации – за евакуация на пътници и/или влаковия екипаж.Zemelya/forum.nashtransport.ru

„Инсталация Д“ има две извити 40-метрови платформи и стълбищен изход над земята. Под земята станцията се използва за смяна на смените на влаковите екипажи.Zemelya/forum.nashtransport.ru

автор: ГЕОРГИ МАНАЕВ

източник: bg.rbth.com

Pin It on Pinterest