5 призрачни станции на московското метро
Всички са построени, но по-късно са сменили функциите си, не са били отворени или са имали технически проблеми – по-долу са изброени „призрачните станции“ на подземната транспортна мрежа на Москва.
1. „Советская“ (построена преди 1934 г., служи като бункер)
„Советская“ площад. Паметник „Свобода“ и институт „Ленин“Александр Родченко/МАММ/МДФ
Тази станция е трябвало да се намира под площад „Тверская“, който по съветско време се е казвал „Советская“. През 1934 г. обаче е взето решение там да се организира подземен защитен бункер.
На площада се намират важни институции. Една от основните е къщата на градската администрация на Москва („Моссъвет“) на „Тверская“ 13 (сега основният офис на кмета на Москва). А от отсрещната страна на площада се е намирал институтът на Владимир Ленин с архива му с висока степен на секретност.Аркадий Шайхет
И двете сгради се нуждаели от безопасни подземни изходи и бомбоубежища, така че бункерът „Советская“ бил много полезен. Там също се помещавал подземният щаб на системата за гражданска отбрана на Москва. Смята се, че класифицираната инсталация е в пълна експлоатация и до днес.Shakko (CC BY-SA 3.0)
След като е взето решение бункерът „Советская“ да бъде построен, все още няма метростанция на 2-километровия участък между станциите „Театралная“ и „Маяковская“. Едва през 1979 г. се появява станцията „Тверская“ (тогава „Горковская“).
2. „Калужская“ (в експлоатация между 1964-1974 г., служи като депо)
Фотография на бившата станция на Московския метрополитен „Калужская“, по време на работа 1964 до 1974 г.Архив фотографско електродепо „Свиблово“
Между 1964-1974 г. старата станция „Калужская“ е крайната южна спирка на „Калужско–Рижската“ линия (Оранжевата). Тя е била (и все още е) надземна станция. Когато линията е удължена на юг през 1974 г., наблизо под земята е построена нова станция „Калужская“ (тази, която в момента е в експлоатация), докато старата е преобразувана във влаково депо.
Станция „Калужская“А.Н.Крутов/pastvu.com
По-късно сградата на депото е разширена на изток; единият от бившите коловози на платформата е премахнат, а платформата се използва като складово помещение.Николай Миронов/pastvu.comВладимир Песня/SputnikМарина Лисцева/TASS
3. „Первомайская“ (в експлоатация между 1954-1961 г., служи като депо)
Станция „Первомайская“В. Кунов, М. Харлампиев/ТАСС/pastvu.com/TASS
Историята на тази станция е много подобна на предишната. Старата „Первомайская“ е открита през 1954 г. – тогава тя е крайната източна станция на линията „Арбатско-Покровская“ (тъмносинята), първата надземна станция на московското метро и най-източната му станция.pastvu.com
Но през 1961 г. е взето решение „Арбатско-Покровската“ линия да бъде разширена допълнително с две нови станции – „Измайловская“ и „Первомайская“ (нова), които трябва да бъдат построени. Така старата „Первомайская“ е затворена и превърната в част от влаковото депо, което може да видите, докато пътувате между „Партизанская“ до „Измайловская“.Guaglione/pastvu.comАртьом Светлов (CC BY 2.0)Евгений Биятов/Sputnik
4. „Троице-Ликово“ (техническа станция, от 2008 г.)
Техническа станция „Троице-Ликово“Zemelya (CC BY 3.0)
Най-късата платформа на московското метро (само 26 м), „Троице-Ликово“ е трябвало да бъде напълно функционираща станция в участъка между станциите „Крилатское“ и „Строгино“ на линията „Арбатско-Покровская“ (тъмносинята), в момента най-дългият участък на московското метро (над 6 км).Zemelya (CC BY 3.0)
Първоначално място за 200-метрова пътническа платформа е отредено под земята. Но през 2008 г., по време на строителството на станцията, селището Троице-Ликово (което дава името на станцията) е признато за историческа забележителност, така че плановете за завършване на изграждането на станцията са спрени.
В момента станция „Троице-Ликово“ изпълнява чисто технически функции. Тя все пак има авариен изход от шахта над земята.
5. „Инсталация Д“ (техническа станция, от 2008 г.)
Объект ПК-183+00Zemelya/forum.nashtransport.ru
Друга техническа спирка на линията „Арбатско-Покровская“ (Тъмно синята), „Инсталация Д“ никога не е трябвало да бъде станция, а само спирка за авариен изход. Тъй като дължината на участъка „Крилатское-Строгино“ е над 6 км, нормите за безопасност изискват друг авариен изход (освен „Тройце-Ликово“) да съществува по линията, в случай на критични ситуации – за евакуация на пътници и/или влаковия екипаж.Zemelya/forum.nashtransport.ru
„Инсталация Д“ има две извити 40-метрови платформи и стълбищен изход над земята. Под земята станцията се използва за смяна на смените на влаковите екипажи.Zemelya/forum.nashtransport.ru
автор: ГЕОРГИ МАНАЕВ