Общество

5 причини да гледате руския военен филм „Пилотът“

В новата лента зрелищността на „Дюнкерк“ се съчетава с тежката атмосфера на „Завръщането“. В снимките участват възстановен съветски щурмови самолет Ил-2 и дори истински вълци.

  1. Базиран на реални героични събития

Ренат Давлетяров/Интерфест, Star Media, „ДаПродакшн“, 2021

Декември 1941 година. Битката за Москва е в разгара си. Съветският щурмови самолет Ил-2 на капитан Николай Комлев обстрелва колона немска бронирана техника, след което попада под огъня на вражески изтребители и зенитни оръдия. Уцеленият самолет пада на окупирана територия и оцелелият пилот е изправен пред дълъг и тежък път до дома през дълбоки зимни гори, пълни с немски патрули и глутници гладни вълци.

В основата на филма е залегнала историята на Алексей Маресиев, чийто изтребител е свален през април 1942 г. в Новгородска област. В продължение на 18 денонощия раненият пилот пълзи през пустошта, за да стигне до своите другари. Лекарите успяват да спасят живота му, но се налага да ампутират и двата му крака. Това не сломява духа на Маресиев: той упорито тренира с протези и успява отново да седне зад щурвала на изтребителя.

Образът на Комлев е събирателен и е базиран на биографията не само на Маресиев, но и на редица други съветски пилоти, които, след ампутация на крайници, успяват да се върнат във военната авиация и да се сражават с противника в небето. Кратките им биографии са показани в края на филма.

  1. В снимките е използван истински самолет от Втората световна

Ренат Давлетяров/Интерфест, Star Media, „ДаПродакшн“, 2021

Съветският щурмови самолет Ил-2, който играе една от главните роли в „Пилотът“, не е нарисуван на компютър. Това е истински самолет от времето на Втората световна война. В това отношения филмът напомня на „Дюнкерк“ на Кристофър Нолан, където в снимките също са задействани реални бойни машини.

По време на боен полет през ноември 1943 г. Ил-2 на Валентин Скопинцев от състава на 46-ти щурмови авиополк на ВВС на Северния флот е атакуван от изтребители на противинка и, след като е сериозно повреден, е принуден да кацне на леда на езеро в Мурманска област, където по-късно и потъва. Почти 70 години той лежи под водата, докато през 2012 г. не го вдигат от дъното и не го възстановяват. През 2017 г. Ил-2 отново се издига в небето.

„Когато това нещо долетя при нас за снимките, заплакахме – беше такава голяма тръпка“, казва изпълнителят на главната роля Пьотр Фьодоров. „По договор нямах право да го управлявам, в небето ме дублираше Владимир Барсук – единственият човек, който може да управлява тази машина. Пристигна един пич, който донесе едно устройство с камера, с което може да се снима на 360°. Прикрепихме го на вертолета и той летя и снимка Ил-2“.https://www.youtube.com/embed/7vMI_wgpMCQ

Към декември 1941 г., когато се случват събитията във филма, ВВС на Червената армия разполагат с едноместни щурмови самолети Ил-2, докато двуместните (оборудвани с кабина за стрелеца) влизат в серийно производство едва през 1943 г. На въпрос защо в „Пилотът“ виждаме имено двуместен модел, режисьорът Ренат Давлетяров отговаря така: „По време на войната са произведени 40 000 такива самолета. Но днес има останали само два. Единият е в Канада – собственост на колекционер, а другият е в Русия. И просто не можех да се откажа от този стрелящ, летящ, единствен ‘Ил-2’ – още повече, че ‘Ил-2’, също като ‘Катюша’ и Т-34, е един от символите на тази война. Затова измислихме история, че това е експериментален модел“.

  1. „Пилотът“ е Глас от „Завръщането“ на Втората световна

Ренат Давлетяров/Интерфест, Star Media, „ДаПродакшн“, 2021

Според Давлетяров филмът „Завръщането“ на мексиканския режисьор Алехандро Гонсалес Иняриту с Леонардо ди Каприо в главната роля е един от източниците му на вдъхновение за „Пилотът“. Защото историята на Комлев е не само пленителни въздушни схватки в небето, но и жестока борба на земята: както с немците, така и с дивата природа.

„Какво е руската гора през зимата? Ако си в някой удобен хотел с девойка на ски – тя е красота. Но ако си ранен, мокър, гладен – тя е смърт. Реката, която газите, е смърт. Липсата на храна е смърт. Гладните вълци са смърт. Ледената пустиня, където зад всеки храст те дебне смърт“.

  1. Снимките са правени в реални екстремни условия

Ренат Давлетяров/Интерфест, Star Media, „ДаПродакшн“, 2021

Създателите са опитали „Пилотът“ да бъде максимално реалистичен: снимките са през зимата в отдалечената пустош на Новгородска област – именно по тези места пада с машината си Маресиев. На актьора Пьотр Фьодоров му се налага неведнъж да влиза в ледената вода, да мръзне с часове на пронизващия вятър и дори да яде специално замразена в лед сурова риба.

  1. Във филма играят истински вълци

Ренат Давлетяров/Интерфест, Star Media, „ДаПродакшн“, 2021

Противници на Комлев на земята са не само немските войници, но и неотменно преследващата го глутница от диви вълци. При това ролята на опасните животни се изпълнява не от кучета, както често се прави в киното, а от истински вълци.

Шакира, Юка, Драго, както и чехословашкото вълче куче (хибрид между карпатски вълк и чехословашка овчарка) Саркус са докарани за снимките в дивите гори на Новгородска област от зоопарка „Кашира“ край Москва. Уникалните актьори участват в много важни сцени: дълги пробези, приближаване до яма и дори нападение над човек. При това вълците много трудно се поддават на дресура.

„Всеки ден носеше някаква трудност, –твърди кинологът Анна Пономарьова. – Веднъж вятърът на езерото беше толкова силен, че отнасяше гласовете ни, и вълците не чуваха командите. Друг път Драго се изплаши и не тръгна да напада човека. Вместо него в крайна сметка снимахме вълчицата. Тя изпълнява и зъбенията. А Саркус скочи в ямата. С вълците така и не успяхме да се договорим“.

В един от снимачните дни се налага спешно да се заснеме зловещ вълчи рев, но дресьорите така и не успяват да предизвикат нужните емоции у животното. Проблемът е решен чак след като на снимачната площадка е докаран стар алабай.

Интересно от мрежата

Pin It on Pinterest