13 шедьовъра на социалистическия реализъм от Юрий Пименов

Юрий Пименов следва правилата и е един от най-известните художници на официалното съветско изкуство.

Той създава пропагандни картини с идилични сцени от живота в СССР. Независимо дали отразяват действителността точно, в тях се вижда изключителен талант!

„Футбол“, 1926

Юрий Пименов/Астраханската държавна художествена галерия „П. М. Догадин“

Съветската пропаганда работи усилено, за да промотира спорта сред масите. Съветските работници трябва да са здрави и слаби, за да могат да изпълняват работните норми. Пименов изобразява силни атлети, които сякаш не тичат, а се носят над терена. Скоро съветите ще влязат в продължителни и сложни отношения с футбола.

„Дай ни тежка индустрия!“, 1927

Юрий Пименов/Третяковска галерия

Пролетариите са управляващата класа и най-важните хора в съветската страна, така че винаги са хвалени и поетизирани. През 1920-те картините на Пименов имат авангардна нотка и не са толкова реалистични, колкото по-късните му творби. Официалното изкуство, което идва през 1930-те, трябва да бъде ясно за масите.

„Триптих. Работнички от „Уралмашзавод“, 1934

Лява част: На театър

Лява част: На театърЮрий Пименов/Екатеринбургски музей на изящните изкустваЦентрална част: работнички в

Централна част: работнички в „Уралмаш“Юрий Пименов/Екатеринбургски музей на изящните изкустваДясна част: време за чай

Дясна част: време за чайЮрий Пименов/Екатеринбургски музей на изящните изкуства

Трудовите подвизи са сред основните теми, над които се фокусират съветските художници. Юрий Пименов е сред тези, които възхваляват живота на работниците-герои. Трите части на платното показват жени в театъра, на работа и докато пият чай вкъщи.

„Нова Москва“, 1937

Юрий Пименов/Държавна Третяковска галерия

„Нова Москва“ е вероятно най-известната картина на Юрий Пименов, като пример за квитесенцията на социалистическия реализъм. През 1930-те Пименов рисува много красиви пейзажи от Москва, която преминава през огромни реконструкции, започнати от Сталин. Жена зад волана е рядкост и символизира новата ера. Картината е оптимистичен поглед към бъдещето, докато в действителност 1930-те са най-мрачните времена на сталинските чистки.

„Фронтови път“, 1944

Юрий Пименов/Държавен руски музей

През 1940-те Пименов се ориентира към военната тематика. На тази картина се вижда фронтовата линия на Втората световна война, а художникът използва същата композиция, която може да се забележи и при „Нова Москва“. Методът подчертава контраста между войната и мира. Напред няма светло бъдеще – само война.

„Пролетен прозорец“, 1948

Юрий Пименов/Астраханската държавна художествена галерия „П. М. Догадин“

Художникът веднъж си спомня, че някога го питат защо винаги рисува работничките в мръсни дрехи. Хората мислят, че е държавно нареждане, но Пименов вижда нещо поетично в изцапаните гащеризони.

„Районът на утрешния ден“, 1957

Юрий Пименов/Държавна Третяковска галерия

Официалното съветско изкуство е основно пропаганда и художниците биват насърчавани да романтизират масивните следвоенни строежи през 1950-те. Пименов изобразява хора, гледащи с нетърпение към новия живот, който ще дойде с утрешния ден.

„Очакване“, 1959

Юрий Пименов/Държавна Третяковска галерия

Когато размразяването на Хрушчов започва, Пименов се обръща към психологията, като показва чувствата и емоциите на обикновените хора.

„Сватба на утрешната улица“, 1962

Юрий Пименов/Държавна Третяковска галерия

Пименов и съвременниците му правят общество от художници, които отразяват идеите на комунизма и социализма. Щастливи здрави хора и построяването на една нова страна – също като в платната му.

„На бегом през улицата“, 1963

Юрий Пименов/Художествена галерия „Дейнека“ в Курск

По време на размразяването на Хрушчов, момичетата вече не се изобразяват във военни униформи, а в цветни летни дрехи. Всички около тях е пълно с живот и надежда за бъдещето.

„Утро в града“, 1964

Юрий Пименов/Институт за руско реалистично изкуство

Пименов посвещава серия картини, „Нови райони“, на строенето на къщи. И никога не се отказва от рисуването на любимите си московски скици.

„Лирично новодомство“, 1965

Sputnik

Какво се случва, когато големите строежи бъдат завършени? Хората се местят от пренаселените общежития в комуналните жилищни райони в собствени нови апартаменти. И най-накрая имат пространство за личен живот.

„Стюардеса“, 1973

Global Look Press

Пименов нарича себе си „реалистичен импресионист“. Той иска да улови всеки момент: от това как хората започват сутринта си до това как се прибират обратно вкъщи. Много от картините му изобразяват контрасните московски пейзажи.

източник:

Pin It on Pinterest