12 удивителни снимки на великите руски и съветски строежи

Размерите на Русия обуславят необходимостта от издигането на гигантски обекти – било то мостове, блокове или промишлени съоръжения.

През 1862 г. е положена ЖП линията от Москва до подмосковската Коломна. Оттогава древният град със собствен кремъл става и промишлен център. В него се появява завод за парни двигатели и голям мост през р. Ока.Шерер, Набгольц и Кº/МАММ/МДФ

Транссибирската ЖП линия е една от най-мащабните постройки в Руската империя. На снимката работници изграждат мост на уралския ѝ участък. Строителството продължава от 1885 до 1899 година.Държавен исторически музей на Южен Урал

Беломорско-Балтийският канал е построен за рекордни срокове: 227 км за под две години (1931-1933). Но това е един от най-печалните известни ни строежи, на който загиват 12 000 работници – затворници в ГУЛАГ.Снимка за списание „СССР на стройке“, Александър Родченко/МАММ/МДФ

Една от първите водноелектрически централи в СССР се появява на Днепър. Строежът започва през 1927 г. и за тази ВЕЦ съветите купуват чуждестранно оборудване. В експлоатация са въведени няколко агрегата, но по време на Втората световна война при отстъплението на съветските войски НКВД решава да срути станцията. Възстановена е едва след войната.Неизвестен автор/МАММ/МДФ

Първата линия на метрото в Москва се появява още през 1930-те години, а мащабното разширение и продължението на линията стават след войната – през 1950-те години. Един от най-амбициозните проекти е за метромоста през река Москва, той съединява Лужнецката крайбрежна улица и МГУ с центъра на Москва.Владислав Микоша/МАММ/МДФ

Знаменитите сталинистки небостъргачи са, разбира се, главни строежи в Москва през 1950-те години. Планира се да се построят девет от тях, но в крайна сметка бяла светлина виждат едва „седемте сестри“. На снимката отляво е строежът на Котелническата крайбрежна, а отдясно е МГУ.Владислав Микоша, МАММ/МДФ; Евгений Умнов, Съюз на фотохудожниците на Русия

Тази снимка сякаш е направена по време на издигането на египетските пирамиди, но всъщност това е народна постройка на Големия Фергански канал. Той е нужен за оросяване на огромни памукови плантации в Узбекска, Киргизска и Таджикска ССР. През 1939-1940 г. в строежа са ангажирани 160 000 колхозници.Макс Алперт/МАММ/МДФ

През 1950-те из цялата страна започват масови строежи на ВЕЦ с огромни мощности. На снимката виждате строителството на Волжката ВЕЦ във Волгоградска област.Михаил Озерский, Sputnik

А това са кадри от строежа на знаменитата Братска ВЕЦ на р. Ангар. Когато е въведена в експлоатация през 1961-1966 г., тя е най-мощната ВЕЦ не само в СССР, но и в света. Но през 1971 г. я изпреварва Красноярската ВЕЦ на Енисей.Валерий Шустов, Sputnik

През 1935 г. Сталин утвърждава Генералният план за реконструкция на Москва, който включва мащабно изграждане на жилищни домове, метро, разширение на улиците и полагане на нови магистрали. Така например на централната Тверска улица дори местят сградите! Но проспект „Калинин“ (днес „Нови Арбат“) е „разрязан“ едва в началото на 1960-те години, след смъртта на Сталин.Дмитрий Балтерманц

Саяно-Шушенската ВЕЦ на р. Енисей и днес е най-голямата в Русия. Строителството ѝ започва в Саянските планини през 1963 г., а приключва изцяло едва през 2000. Снимката е от 1972 година.Владимир Первенцев/Sputnik

Байкало-Амурската магистрала в Далечния изток на Русия е една от най-дългите в света с дължина от 4300 км. Изграждат я от 1932 до 1984 година! На снимката виждаме финалния етап. Отначало за изграждането на ЖП линията е сформирано отделение на ГУЛАГ и около 160 000 затворници работят в тежките северни условия.Александър Абаза/МАММ/МДФ

източник: RUSSIA BEYOND

Pin It on Pinterest