10 революционни проекта на съветската „хартиена архитектура“

Това е едно от най-интересните явления в историята на руската култура на XX век.

То дава възможност на архитектите да „построят“ всичко от Ноевия ковчег до къща за кукли.

Хартиената архитектура се появява в началото на 1970-те/1980-те години като концептуално движение на млади архитекти и дизайнери, които не искат да бъдат част от съветския архитектурен мейнстрийм и създават своя собствена паралелна реалност. Може да се намери в статии в списания, конкурсни проекти и на изложби.

Хартиените архитекти смело комбинират различни стилове и епохи, търсят в миналото изображения на идеалния град и ги преработват в света на бъдещето. Никоя от техните идеи не може сериозно да се очаква да станат реалност, но много от проблемите, които те повдигат, по-късно се оказват основни за градското планиране по целия свят. Някои от тях остават такива и до днес. Russia Beyond събра десет от най-поразителните примери за съветска хартиена архитектура.Музей „Гараж“

1. „Нов елемент на разселване“

Музей „Гараж“

Автори: Александър Гутнов, Андрей Бабуров, Иля Лежава и др.

Още в края на 1950-те години група студенти от Московския архитектурен институт (МАИ) излизат с концепция за жилищен район на бъдещето, наречен „Нов елемент на разселване“ (НЕР). Работата по проекта продължава повече от 15 години, но така и не е реализиран. Получава обаче международно признание: той е показан на XIV Миланско триенале през 1968 г. и на Експо ’70 в Осака. С течение на времето обаче ключовите идеи на НЕР стават решаващи за цялото съвременно градоустройство. Сред основните принципи са разделянето на производствените пространства и жилищните, хуманизацията на околната среда, равномерното разпределение на хората и инфраструктурата, усвояване на празни територии. Хронологично проектът изпреварва хартиената архитектура, но се превръща във важен неин идеологически компонент.

2. Виадукт (град-виадукт)

Музей „Гараж“

Автори: Искандер Галимов, Михаил Фадеев

Много от идеите на хартиените архитекти разширяват обичайните пространствени рамки като се стремят да намерят нови форми на архитектура. Такъв например е фентъзи проектът на град на Искандер Галимов и Михаил Фадеев. Това е гигантски каменен мост с железопътни линии, къщи, фабрики и търговски площи на различни нива. 

3. Монументи, които не съществуват

Музей „Гараж“

Автор: Константин Бойм

Това е поредица от бронзови миниатюри – реплики на известни архитектурни паметници, които в действителност не съществуват. Сред тях например са сгради, които са символи на съветската цивилизация – Кулата на Коминтерна и Дворецът на съветите в Москва. Според Константин Бойм такива несъществуващи паметници представляват алтернативна история на архитектурата, която е не по-малко интересна от тази, която виждаме пред очите си.

4. Къща за кукли

Музей „Гараж“

Автори: Александър Бродски, Иля Уткин

Архитектите измислят къща за кукли, наречена „Тотем“, която прилича на свещения тотем на индианците, езически предмет за възхваляване. Замислена като детска играчка, тя позволява на собствениците си да „играят на всичко“. Конструкцията е направена под формата на масивен дървен стълб, опиращ се на четири дебели дървени крака. Вътре има вита стълба, останалата част от пространството е територията на детството, която може да се променя, както искате, в зависимост от въображението на собствениците ѝ.

5. Музей на изчезналите сгради

Музей „Гараж“

Автори: Александър Бродски, Иля Уткин

Концептуалният проект представлява своеобразен мемориал, който съхранява паметта на всички изчезнали сгради, независимо дали те са били архитектурни паметници приживе или не. „Всяка изчезнала сграда, дори и най-обикновената на вид, се превръща във валиден експонат на музея, точният модел заема своето място в ниша – в края на краищата в нея е вложена душата на архитекта, строителите, хората, които са живели в нея, и просто случайни минувачи, хвърляли скришом погледи към нея“, обясняват архитектите своя проект.

6. Театър без сцена или скитаща аудитория

Музей „Гараж“

Автори: Александър Бродски, Иля Уткин

Проектът на скитащата аудитория е своеобразно въплъщение на идеята, че „целият град е театър“. Архитектите си представят как може да изглежда град „за всички“. „Нашият театър няма постоянна сцена – при постоянните си обиколки из града той спира на най-неочаквани места и повдига завесата в търсене на нови спектакли, нови сценографи, нови актьори“, се казва в описанието на проекта. „На сцената му могат да се представя професионални трупи, както и самотен минувач, играещ своята мистериозна импровизация, може неочаквано да получи бурни аплодисменти, приковавайки погледите на публиката“.

7. Вила „Клаустрофобия“

Музей „Гараж“

Автор: Александър Бродски, Иля Уткин

При създаването на тази сграда архитектите изхождат от образа и проблемите на човека. Вътрешният двор тук е оприличен на вътрешния свят на човек, който не иска или не може да излезе навън. „Нашият атриум е огледална фуния, вмъкната в каменна къща без прозорци. Фунията е огледална откъм двора и прозрачна, когато се гледа отвътре на сградата. Всички помещения, разположени по периметъра – нека ги наречем стаи, или клетки, или килии, или камери, няма значение – формират една стъклена стена, която гледа във фунията. Жителите на къщата се гледат от стаите си, но виждат безкрайност“.

8. Жилище за бездомни

Музей „Гараж“

Автор: Сергей Бархин

Архитектът измисля гениален начин да обезоръжи военна суперсила – да превърне този процес в художествена акция. Той предлага да се преправят хиляди ракети с премахнати бойни глави във високи жилищни кули и да се поставят на градските площади като напомняне за ужасното военно минало. Това може да реши един от основните „мирни“ проблеми – недостигът на жилища.

9. Нов театър „Олимпико“

Музей „Гараж“

Автори: Сергей Бархин, Михаил Белов, Михаил Хазанов, Екатерина Белова, Елена Козелкова

Още един проект, който преосмисля ролята на театъра в града. Всяка улица тук е превърната в зала, а всеки площад е превърнат в сцена. Всяка къща в този квартал играе роля – театрална каса, съблекалня, кафене или тоалетна. „Играта на пространствата никога не спира“, казват архитектите, „защото се играе или от „изкуствени“, или от „обратни“ перспективи както вътре, така и извън театралния квартал“.

10. Ноев ковчег

Музей „Гараж“

Автори: Михаил Филипов, Надежда Бронзова

Проектът на съвременния Ноев ковчег е паметник на цялата човешка цивилизация, построен върху изгубения „Рай“. Архитектите са комбинирали в него идеи за идеалния град на всеки от последните десет века. Последният слой датира от 2001 г., което символизира мечтата за запазване на вековна култура.

Книгата „Хартиена архитектура. Антология“ от Юрий Авакумов е публикувана като част от издателската програма на Музея за съвременно изкуство „Гараж“, Москва. Редакторите благодарят на музея за предоставените материали.

автор: ОЛГА МАМАЕВА

източник: bg.rbth.com

Pin It on Pinterest