10 май – Световен ден на физическата активност

Обездвижването е сред основните рискови фактори, водещи до хронични заболявания и смърт, по данни на Световната здравна организация.

Физическата активност е сред най-важните фактори за
пълноценно здраве и предпазва хората от редица заболявания. Доказано е, че хората, които са физически активни страдат по-рядко от коронарна болест на сърцето, високо кръвно налягане, мозъчен инсулт и остеопороза. Физически активният начин на живот може да намали стреса, безпокойството и симптомите на депресия сред хората с подобни проблеми.
Четири са основните външни фактори, които увеличават риска от влошаване на здравето – нездравословно хранене, тютюнопушене, липса на физическа активност и злоупотреба с алкохол. Сред всички големи причини за влошаване на здравословното състояние, липсата на физическа активност е призната, като един от рисковите фактори, които могат да бъдат контролирани.
За съжаление 3 милиарда души в цял свят днес са под блокада и почти 90% от учащите не могат да посещават училище. Не е учудващо, че много деца и техните родители все повече се свързват с външния свят чрез екраните.
Предприетите от много страни мерки за борба с разпространението на COVID-19 могат да доведат до понижаване на физическата активност. Спортните зали и фитнесите са затворени, социалните контакти силно ограничени, нарушен е хранителния режим и опасността от обездвижване на хората под карантина е много голяма. Това намаляване на активността не е безопасно. Обездвижването води до сърдечносъдови заболявания и диабет, което увеличава риска от смърт при COVID-19. Специалистите напомнят, че хората от рисковите групи (пациентите с хипертония, хронични белодробни и сърдечносъдови заболявания и диабет) трябва да укрепват защитните си сили, за да намалят опасността от тежко протичане на инфекцията. Самоизолацията може да предизвика допълнителен стрес и да застраши психичното им здраве. В тозимомент физическата активност е изключително необходима.
Световната здравна организация обяви препоръки за минимален праг на физическата активност, който задължително трябва да поддържаме, за да бъдем здрави. Не е задължително практикуването на масов спорт – може да е правене на определен брой крачки и упражнения в домашни условия.
Упражненията вкъщи трябва да станат задължителна част от времето, прекарано в изолация. Всяка активност е полезна, дори ходенето.
Според препоръките на СЗО се нуждаем от поне 150 минути умерена или 75 минути интензивна физическа активност седмично. Възрастните трябва да правят упражнения за подобряване на баланса минимум три пъти седмично.
Децата до петгодишна възраст се нуждаят от минимум 180 минути на ден активно движение. Децата и юношите между 5 и 17 години трябва да имат поне час на ден умерена до интензивна физическа
активност с акцент върху укрепване на костите и мускулите.
Световната здравна организация пепоръчва хората да останат физически активни, дори в период на самоизолация и е разработила комплекс упражнения, които може да се извършват у дома, без да се
ползват специални спортни съоръжения. Специалистите препоръчват помощта на изобилието от физически упражнения в интернет, съобразени с възможностите и възрастта. Препоръчват се и техники за релаксиране. Медитацията и дълбокото дишане могат да помогнат на хората да останат спокойни.
Добре е след облекчаване на мерките за за борба с разпространението на COVID-19, физическата активност да е с по-леко натоварване. С времето, когато организма привикне, продължителността и
нтензитета на натоварването може да се увеличат. Дори минималната физическа активност е по-добра от липсата на всякаква активност!
Изберете такава физическа активност, която Ви доставя удоволствие.
Бъдете дисциплинирани и спазвайте препоръките на експертите.
Погрижете се за себе си, за близките си и за околните.

Pin It on Pinterest