10 главни съветски филма от 1930-те
Ерата на нямото кино е в миналото.
На екраните в Съветския съюз се появяват първите музикални комедии, така подобни на холивудските филми. И, разбира се, не може да се мине без истински кинодиви, най-известната от които е Любов Орлова.
- „Командировка в живота“, 1931
Николай Ек, 1931/“Межрабпомфильм“
След революцията и гражданската война в младата социалистическа държава се появява огромно количество безпризорни деца. По различни оценки в началото на 1920-те са между 4 и 7 милипна. Държавата поема опеката над тях, като ги прибира от улицата в специални приюти, в които възпитава в тях нови граждани.
Първият съветски озвучен филм „Командировка в живота“ е посветен на този процес. В него се разказва за превъзпитанието на банди юноши в трудова комуна. Което, в действителност, невинаги върви успешно.
Филмът е заснет от не особено известния по онова време режисьор Николай Ек (с истинско име Юрий Ивакин). „Командировка в живота“ получава наградата на I-я Международен кинофестивал във Венеция през 1932 г. за най-добра режисьорска работа и е показан в над 100 държави.
- „Веселите момчета“, 1934
Григорий Александров, 1934/“Москинокомбинат“
Първата музикална комедия на СССР и триумфът на младата Любов Орлова. И тот, кто с песней по жизни шагает, тот никогда и нигде не пропадет – и до днес е една от най-известните и любими песни в Русия. Филмът на Григорий Александров е за приключенията на овчаря Костя, който става диригент на джаз оркестър, и домакинята Анна, която става певица. В ролята на Костя влиза един от най-добрите съветски артисти – певецът Леонид Утьосов.
- „Чапаев“, 1934
Георгий Василиев, Сергей Василиев, 1934/“Ленфильм“
Филмът на Георги и Сергей Василиеви за героя на Гражданската война Василий Чапаев получава първата премия на I-я Московски кинофестивал през 1935 година. Лентата получава признание не само в официалните кръгове, но и си спечелва огромна зрителска симпатия.
- „Цирк“, 1936
Григорий Александров, 1936/“Мосфильм“
Музикален филм с Любов Орлова в главната роля. След като ражда чернокожо бебе, американска циркова актриса заминава за Москва, където намира не само убежище, но и щастие и любов. Главната песен от филма „Широка страна моя родна“ впоследствие е използвана като заставка на Всесъюзното радио. А след разпада на СССР дори има предложения да я направят химн на Русия.
- „Груня Корнакова“, 1936
Николай Ек, 1936/“Межрабпомфильм“
Ек се прославя не само като режисьор на първия озвучен филм, но и на първия цветен. Според сюжета Груня Корнакова е работничка в дореволюционния завод за порцелан и вдига хората на борба за правата им.
Технологията на цветните кадри е разработена от съветския кинооператор Фьодор Проворови. Снимките се правят на две киноленти (червена и синьо-зелена), а след това се наставят. В американската кинематография има подобна виражна технология, която е именувана „Синеколор“.
- „Смелите седем“, 1936
Сергей Герасимов, 1936/“Ленфильм“
Може ли да се заснеме комедия за експедиция на Северния полюс? Сергей Герасимов се справя с тази задача. Филмът „Смелите седем“ за това как комсомолци-доброволци заминават да покоряват Арктика. По сюжет за експедицията подбират шестима души, но при пристигането се оказва, че в багажа им се е промъкнал „заек“ – също доброволец, който много иска да отиде на Северния полюс.
- „Петър I“, 1937-1938
Владимир Петров, 1937-1938/“Ленфильм“/Sputnik
Двусерийният филм е за главните събития в Русия в началото на XVIII век. Режисьорът Владимир Петров за малко над три часа показва установяването на Руската империя. В основата на филма е едноименната пиеса на Алексей Толстой. Дворцови интриги, крупни реформи, усвояването на Сибир и Далечния изток тук са показани през десетилетията.
Историците, разбира се, отбелязват някои фактически неточности, но все пак това е художествено произведение, което и до днес се оценява високо от зрителите.
- „Александър Невски“, 1938
Сергей Айзенщайн, Дмитрий Василиев, Борис Иванов, 1938/“Мосфильм“
Неостаряваща класика от „бащата“ на съветската кинематография Сергей Айзенщайн. Войската на руския княз удържа победа над кръстоносците на Чудското езеро през 1242 година. Впрочем главна идея на филма е борбата срещу чуждоземни натрапници.
Някои колеги на Айзенщайн критикуват историческите несъответствия и извънредната „пищност“. Филмът става мащабен, с много масови сцени, особено баталните. Музиката за него е написана от композитора Сергей Прокофиев.
Кинолентата се харесва и от ръководството на страната, и от зрителите и до днес редовно заема първите места в списъците на най-добрите филми за всички времена.
- „Волга-Волга“, 1938
Григорий Александров, 1938/“Мосфильм“
Името на филма е измислено от Чарли Чаплин, с когото режисьорът Григорий Александров се запознава по време на пътуването си в САЩ. Музикалната комедия с Любов Орлова в главната роля е за артистите, които заминават в Москва на конкурс по художествена самодейност. По пътя с тях се случват весели (и не толкова) приключения.
Но идеята на филма е да възпее масовите младежки мероприятия и цели да стане нещо като пособие за работа с неотдавнашните абитуриенти. Смята се, че това е един от най-любимите филми на Йосиф Сталин.
- „Заварениче“, 1939
Татяна Лукашевич, 1939/“Мосфильм“
Фаина Раневская и до днес си остава една от най-цитираните актриси от съветското кино. „Муля, не ме нервирай“ от прекрасната комедия „Заварениче“ на режисьора Татяна Лукашевич.Това е историята на загубило се в Москва дете, открито от съпрузите Муля и Ляла, които възнамеряват да го осиновят. И един от прекрасните филми, в които можете да видите гледки от Москва през 1930-те.
автор: ЕЛЕОНОРА ГОЛДМАН
източник: bg.rbth.com