Зам.-министър Граматиков: Трябва да се сложи край на плащанията с постановления на МС извън бюджета

Ние не отричаме,  че  пътните фирми трябва да си получат парите за това, което са изпълнили, независимо от нарушенията по възлагането на дейностите от предишното правителство.

Търсим обаче решение това да стане легално. Въпросът не е в парите, а в начина на тяхното изплащане. Това заяви в предаването на Студио България на „Свободна Европа“, с водещ Генка Шикерова, заместник-министърът на регионалното развитие и благоустройството Валентин Граматиков.Той и председателят на Съвета на директорите на “Автомагистрали” ЕАД Десислава Христова коментираха казуса с възложените, но финансово неподплатени пътни ремонти и платените авансово огромни суми за пътно строителство от предишното управление. В предаването се включи и Петя Стоянова от “Автомагистрали – Черно море”, които протестират заради неизплатените средства за ремонта на АМ „Тракия“ между Чирпан и Стара Загора.Зам.-министър Граматиков обърна внимание, че в конкретния случай фирма „Автомагистрали -Черно море“ са подизпълнител на договор, сключен между Агенция „Пътна инфраструктура“  и държавната „Автомагистрали“ ЕАД. „По този договор е допуснато надвишаване на възлаганията по финансовата рамка. „Търсим вариант, за да се платят парите, защото никой не отрича свършената работа“, посочи заместник-регионалният министър и подчерта, че казусът не е единствено само с тази фирма. Според него обаче протестиращите служители би трябвало да потърсят неизплатените си заплати първо от работодателя, с когото имат договори, а не с протести пред министерства и президентството.  „Проблемът с плащанията към изпълнителите и подизпълнителите  по тези договори е  в количеството наддоговаряния  и начина, по който трябва да се платят“, посочи зам.-министър Граматиков. Той напомни, че е търсен вариант  това да стане с решение на Народното събрание, което да даде санкция съществуващите договори да се анексират, със съответните изключения по Закона за обществените поръчки, и така всички приети дейности да се разплатят. „Не намерихме разбиране от законодателите“, отбеляза той. Валентин Граматиков подчерта, че оттук насетне плащанията към фирмите не бива да се случват както при предишната власт – с постановления на Министерския съвет (ПМС). „Не случайно бюджетът на държавата е обявен със Закон за бюджета и никой не може да е по-висок от него, като разрешава плащане със санкция на правителството на един или друг“, каза зам.-министърът. „Когато намерим начин разплащането към подизпълнителите да се случи по законов ред, а не по начина, по който се е случвало, ще платим на фирмите“, категоричен бе той.“ Законово решаване на казуса чрез акт на Народното събрание вече е невъзможно. Законодателят остави горещия картоф в изпълнителната власт. Затова  трябва да се търси вече конкретно решение от независимата съдебна власт по всеки един от договорите“, коментира още зам.-министър Граматиков.Водим разговори с фирмите, получили огромни аванси за „спешно“ укрепване на 84 свлачища в страната, да върнат част от средствата“, съобщи в предаването председателят на Съвета на директорите на “Автомагистрали” ЕАД Десислава Христова. Причината е, че заложената предпроектна цена, надхвърля реалната сума за укрепителните дейности. Тя отбеляза, че на този етап фирмите нямат желание да връщат средствата, но дружеството ще намери вариант да си ги вземе. Укрепването на свлачищата също е възложено „ин хаус“ на държавното дружество „Автомагистрали“ ЕАД, както на аутобана „Хемус“ и на пътя Видин-Ботевград.  „Заби всичкото „ин хаус“, защото е възложено на „Автомагистрали“ ЕАД и има проблем как ще се плати законово на наетите, но прикрити подизпълнители“, заяви Христова. Според нея, за проблема ще се търси решение в следващия парламент. 

Pin It on Pinterest