Вицепремиерът Караджов: Ще възложим проектиране на четирилентов тунел под Шипка

Държавата ще покрие 100% от задълженията за ток на ВиК дружествата за 2021 г., за да не фалират

Смятам да възложа ново проектиране за тунела под Шипка, за да се направи с по две ленти в посока. В съществуващия проект в момента е заложено да има само по една лента за движение, т.е. обикновен тунел, в който ако закъса една кола или ТИР, ще се налага пълно затваряне. Това обяви в сутрешния блок на БНТ заместник министър-председателят и министър на регионалното развитие и благоустройството Гроздан Караджов. В тунела трябва да има двулентов път, следващ габарита на целия път от Русе до Велико Търново, който да мине под планината и да продължи така и на юг. Нужните процедури за тези дейности ще започнат още днес, каза министърът.

Държавните ВиК дружества ще бъдат компенсирани на 100% заради скъпия ток, информира още министър Караджов. След разговори с Министерството на финансите ще бъдат осигурени 70 млн. лв., с които до края на месец януари ще се покрият задълженията за ток на операторите за 2021 г. Така ще се стопят разликите в цените за ел. енергия, определени в бизнес плановете на дружествата за м.г., и реалните сметки, които плащат след непрекъснатото повишаване на цената ѝ от юли насам. Според министър Караджов без подобна помощ дружествата ще изпаднат в неплатежоспособност. „Операторите нямат вина за скъпия ток, а водата е човешко благо, не е просто стока“, коментира той.

Вицепремиерът информира, че заедно с Министерството на енергетиката ще се търси политическо и експертно решение ВиК дружествата да купуват ток на регулирани цени в следващите пет години. Само така ситуацията може да се нормализира, защото дори да се приемат новите бизнес планове в тях няма как да се предвиди постоянно променящата се цена на тока на свободния пазар. „Ако няма проблем с ЕК и държавната помощ, ще е най-добре те да останат на регулирания пазар, защото осигуряват най-ценното – водата, която е основно човешко благо“, каза министър Караджов.

Близо 100 млн. лв. достигат несъбраните глоби от АПИ, свързани с тол системата за нарушения на тежкотоварния трафик, каза още министър Караджов. Той обяви, че е възложил на пътната агенция спешни действия за повишаване на събираемостта. Най-много са нарушенията, свързани със засечени от тол камерите претоварени превозни средства.

Министърът бе категоричен, че трябва да се премахне несправедливостта повече такси да се събират от леки автомобили. „В момента събираме два пъти повече средства от винетки, отколкото от тежкотоварни камиони, автобуси и транзитно преминаващи ТИР-ве, които рушат много повече пътищата. За разлика от автомобилите, те не заплащат такси за преминаване през второкласните и третокласни пътища и това ще се промени“, увери вицепремиерът. Той посочи, че започва преговори с транспортния бранш пътищата от II клас също да се включат в обхвата на тол-а, с което да се повишат и приходите. Очакванията са това са се случи в началото на месец април.  

Народното събрание трябва да се произнесе по казуса със строежа на АМ „Хемус“ и да укаже начина, по който да продължи дейността, коментира още регионалният министър. „Ако искаме да разплетем целия този казус докрай, тоест и 9-те отсечки от АМ „Хемус“ да се изградят, без решение на Народното събрание или дори закон, няма да се справим, заяви още министърът. Той допълни, че няма как да бъдат накарани работещите в „Автомагистрали“ ЕАД, управителния съвет, Агенция „Пътна инфраструктура“ или той като министър, да продължат да подписват документи, с които „по магичен начин“ доставките и наемът на строителна техника се превръщат в извършени участъци от автомагистрала. Гроздан Караджов подчерта, че оттук нататък Законът за обществените поръчки ще се спазва стриктно и повече няма да се работи чрез ин-хаус процедури.

Цялото интервю на министър Караджов можете да гледате на интернет страницата на БНТ.

Pin It on Pinterest