Проф. Сийка Чавдарова: Компетентността е способност, това е способността да можеш да направиш нещо

Така че в самата компетентност в центъра е моженето, не толкова знанието.

Компетентността е способност, това е способността да можеш да направиш нещо. Така че в самата компетентност, в центъра ѝ е моженето, не толкова знанието. Глобалната компетентност е многоизмерна способност, свързана с локални, глобални и интеркултурни въпроси, различни перспективи и гледни точки, уважение към другите, устойчивост, колективно благополучие и други“. Това каза професор Сийка Чавдарова, ръководител на катедра „Теория на възпитанието“ в СУ „Св. Климент Охридски“, по време на VIII Национална конференция за глобално образование „Глобални компетентности за устойчив свят“, която се проведе този уикенд в София. Събитието събра на едно място преподаватели, директори и педагози от училищното образование, заедно с представители на институциите и гражданския сектор.

Според проф. Чавдарова глобалната компетентност е нужна на младите хора днес, за да живеят по-хармонично в мултикултурна среда, да се реализират по-успешно в динамичния пазар на труда, за да успяват да използват медийните платформи ефективно и отговорно и в крайна сметка да подкрепят в ежедневието си изпълнението на Целите за устойчиво развитие на ООН, за да постигнем един по-справедлив и устойчив свят.

По време на първия панел организаторите от Българската платформа за международно развитие и участниците бяха поздравени от главния експерт по гражданско образование на министерството на образованието и науката Коста Костов за интереса към темата и за нейната актуалност в момент, в който света е изправен пред новите глобални предизвикателства, свързани с разпространението на COVID-19. “От тази учебната година от 11 клас се въвежда учебен предмет „Гражданско образование“, а в 12 клас в учебната програма има цял раздел, свързан именно с глобалното образование, с глобалните предизвикателства и обучението за реагиране на глобалните проблеми. Така глобалното образование влиза в много по-голяма степен и в училищното образование“, изтъкна експертът като добави, че работата по изграждане на доверие, работата по изграждане на усещане за справедливост ще бъде трудна, но е важно да положим усилия и тя да бъде ползотворна, за да може българските ученици да придобият едно усещане за по-справедлив свят.

В рамките на двата дни бяха обсъдени педагогическите предизвикателства, свързани с глобалните и граждански компетентности. Силвия Марушкина представи ролята на киното за формирането на социални компетентности. Дигиталните компетентности за развиването на конкурентноспособност бяха представени от д-р Марияна Филипова от STEALM ACADEMY, a здравните компетентности в контекста на новите предизвикателства пред света през 2020 година бяха във фокуса на презентацията на изпълнителния директор на Българската асоциация по семейно планиране и сексуално здраве д-р Радосвета Стаменкова. Мария Димитрова от фондация “ЗАЕДНО – общуване за подкрепа и развитие” представи пред участниците вкусните образователни градини като инструмент за интегрално образование, развитие на устойчиви общности и чувствителност към екологичните предизвикателства на 21 век. Очакванията на бизнеса към младите хора, които тепърва ще се включат на пазара на труда бяха във фокуса на изказването на експерта по човешките ресурси Мария Чинчева. Програмата в двата дни беше допълнена от интересни и практични ателиета и дискусии от организациите-членки на Българската платформа за международно развитие – Център за развитие на устойчиви общности, Сдружение за споделено учене ЕЛА, Алианс за регионални и граждански инициативи, Фондация С.Е.Г.А., Дружество за ООН в България. Тазгодишното издание на конференцията се осъществи и в рамките на дейностите по проекта Bridge 47 – Building Global Citizenship, финансиран по програма DEAR на Европейска комисия, който се изпълнява в 12 държави-членки на Европейския съюз.

Един от емоционалните моменти по време на събитието беше награждаването на победителите от конкурса „Глобално училище“ 2020.

Призът „Глобално училище 2020“ грабнаха 5 училища от страната:

•            19 СУ „Елин Пелин“ в София;

•            ГПЧЕ „Симеон Радев“ в Перник;

•            СУ „Св. Св. Кирил и Методий“ в Перник;

•            ОУ „И.С. Тургенев“ в Разград;

•            СУПНЕ „Фридрих Шилер“ в Русе.

В категорията „Глобално училище в действие“ 2020 бяха раздадени две първи места и по едно второ и трето:

•            място:

–             ОУ „Христо Никифоров“ в Ловеч;

–             Национална финансово-стопанска гимназия в София.

•            II-о място:

–             СУ „Св. Паисий Хилендарски“ в Златица.

•            III-о място:

–             СУ „Св. Св. Кирил и Методий“ в Карнобат.

Специалните награди на Международната награда на херцога на Единбург – България , включващи намаления от лицензионната такса и една пълна стипендия за една година, бяха връчени от изпълнителния директор на Наградата Любомира Велчева на СУ „Св. Паисий Хилендарски“, СУПНЕ „Фридрих Шилер“ и ГПЧЕ „Симеон Радев“.

Pin It on Pinterest