България

Празникът на Светия Дух в Дивотинския манастир „Св. Троица“

В деня на празника на Светия Дух – Третото Лице на Светата Троица, Негово Светейшество Софийският митрополит и Български патриарх Даниил отслужи божествена литургия в девическия манастир „Света Троица“ край с. Дивотино. 

В съслужение бяха архимандрит Йоан – протосингел на Софийската света митрополия, ставрофорен иконом Кирил Дидов – духовен надзорник на Софийска епархия, протойерей Йордан Божилов – ефимерий при манастира, протойерей Стоян Димитров, както и йеродякон Вартоломей. 

Песнопенията бяха изпълнени от част от сестринството на Врачешкия манастир „Св. Четиридесет мъченици“, заедно със сестри от Дивотинската света обител.

„Велика Божия милост Господ да излее Своя Дух върху човеците, които са повярвали в Господ Иисус Христос, Бог да се яви на нас, човеците, още в греховете ни и да ни помогне, да ни даде възможност да Го познаваме, да вярваме в Него, да Го следваме, да се богоуподобяваме.

В химнографията на празника възхваляваме Светия Дух като Бог самовластен, Който е живот и животвори, Който е благ и изпълва с благост. Удивляваме се на Божието домостроителство, на замисъла Божий за устройството и спасението на света. Бог ни е сътворил да бъдем Негов образ и подобие, да бъдем храм Божий.

В света, в който живеем, повреден от греха – най-напред на нашите прародители, а после – преумножен в лицето на всички човеци, гледайки човешкото общество, днес трудно можем да си представим какво е това да бъдат съединени човеците в любов към Бога и едни с други, да бъдат изпълнени с познанието и общуването с Бога, а Божията любов да бъде излята в сърцата на човеците и всички да изповядват Бога. Трудно можем да си представим това, но такъв е планът, замисълът на Бога спрямо нас.

По думите на апостола, не можем да изповядаме, че Иисус Христос е Син Божий, освен чрез Светаго Духа (1 Кор. 12:4). Ако Дух Светий не ни открие, не засвидетелства, не подейства в нас и не ни удостовери, че Този, Който се роди от света Богородица и дойде за нас, прие човешката природа, живя като човек, страда, умря и възкръсна, е обещаният Спасител – Синът Божий – не е възможно с нашите ограничени човешки възможности да разберем това.

Но ако ние не можем да изповядаме богосиновството и богочовечеството на Христа, как можем да се съединяваме и как можем да бъдем храм Божий без действието на Светия Дух? Затова дойде Господ Иисус Христос и каза: Огън дойдох да туря на земята, и колко бих желал да беше вече пламнал! (Лука 12:49) Защото Божията Любов към човеците е безгранична. От самото сътворение на нашите прародители тя е била всеобемаща, безусловна, пълна, всеотдайна любов на Бога към човеците и чрез изпращането на Св. Дух тази любов се изля в сърцата ни.

И на нас е позната думичката „любов“, но къде виждаме в нашите сърца съдържанието на тази думичка? Дали го има действието на тази любов в сърцата? Виждаме, че в самите нас, човеците, е трудно да се установи и да подейства тази любов. В умовете и сърцата на човеците е по-скоро неверие, своеволие, склонност към зло, към себелюбие, извиняване на грешни дела. Страх ни е да погледнем истината, след това ни е страх да погледнем на самите себе си и виждаме, че по-скоро ние се скланяме да лъжем и да вършим зло, отколкото да стоим в истината.

Съдържанието на думата „истина“ до днес е като въпроса на Понтийски Пилат: „Що е истина?“ И днес човеците не могат да дадат отговор на този въпрос, що е истина. Докато не приемем въплътената истина, Сина Божий, който казва: Аз съм Пътят, Истината и Животът(Йоан 14:6), то и Духът Божий не може да подейства в нас. Защото св. Йоан Богослов казва: всякой дух, който не изповядва, че в плът е дошъл Иисус Христос, не е от Бога; това е духът на антихриста (1 Йоан 4:3)

Удивляваме се на Божието домостроителство, което предвидя за нас, човеците, да бъдем храм Божий – това не се осъществи с нашите прародители, но дойде Синът Божий и ни показа, че действително човекът е предназначен да бъде съединен с и да живее в едно с Бога.“ 

За благодатта на Светия Дух, чрез което се извършва освещението на човека Негово Светейшество сподели:

„Не е възможно да виждаме Бога и да вървим след Него, а още повече е невъзможно да бъдем храм Божий, ако страстите и греховете стоят в нас. Но ето, Защото Бог толкоз обикна света, че отдаде Своя Единороден Син, та всякой, който вярва в Него, да не погине, а да има живот вечен (Йоан 3:16)

Господ Иисус Христос именно за това дойде и страда, за да може да излее Своята Любов в нашите сърца чрез Светия Божий Дух. Затова Бог изпрати Дух Светий в света, за да може да ни просвещава да виждаме своите грехове.

Това е поучението на светите Отци. Божията благодат бива просветителна, когато действието на благодатта ни просвещава да познаваме Бога, да виждаме своите грехове, да ни даде сили да се каем. След това – очистителна – една и съща благодат, но извършва най-напред просветата в нашия ум и сърце, а след това – очистването от страстите – огънят, който Господ дойде да тури на земята, който да изгори нашите грехове и да възпламени любовта в сърцата ни към Бога. Без действието на тази благодат човек невижда греховете си, нито има дори смътна представа за тях, а изпитва страданието от страстите. Без действието на благодатта не е възможно да усети Божията милост, да види, че Бог ни укрепя по този път и е благо да живеем съобразно заповедите Му, да вършим волята Божия.

И третата благодат – освещаваща умовете, сърцата, телата ни и ни съединява с Бога.

Нека благодарим на Бога за великия дар, който ни е дал – дарът на Светия Дух, който всички православни християни приемаме в Светия купел и след това – в Миропомазването, когато Дух Светий идва в човека и влиза в най-вътрешното, съкровеното място на нашата личност, и оттам подава духовните сили, за да можем да живеем така, както ни е дал пример Господ Иисус Христос“.

По традиция след светата Литургия бе извършен водосвет, както и бе осветено ястие за благословение на поклонниците.

Текст: Михаил Тасков
Снимки: Весела Игнатова
Видео: Любомир Върбанов

Интересно от мрежата

Pin It on Pinterest