Омбудсманът Диана Ковачева поиска облекчен ред за получаване на парите от фонда за гарантиране на вземанията

Омбудсманът Диана Ковачева изпрати препоръка до министъра на труда и социалната политика Деница Сачева и до управителя на НОИ Ивайло Иванов, в която настоява да се облекчи редът, по който работниците от фалирали предприятия с открито производство по несъстоятелност, да могат да подават молби за получаване на обезщетения от Фонда за гарантиране на вземанията в териториалните поделения на НОИ по местоживеене.

По сега действащия закон, тези документи се подават в териториалното поделение на НОИ по седалище на търговското дружество. Това е проблем за работници, които се налагат да пътуват, понякога от единия край на страната до другия, по причина, че адресът на седалището на предприятието е различен от този, на който е осъществявало дейност.

Формалният повод за писмото на обществения посредник е жалба на служители на „Ремотекс М“ ЕООД, предприятие, което е с открито производство по несъстоятелност, в което я сигнализират за проблем с изплащането на дължимите им заплати, тъй като дружеството е със седалище в София, а предприятието е осъществявало дейност в гр. Раднево. Работниците пишат до доц. Ковачева, че освен, че трябва да пътуват от Раднево до София, на адреса на фирмата в Раднево не работи никой и на практика няма от кого да поискат необходимите им документи, които да представят пред фонда, така че да получат дължимите им обезщетения.

„Предвид това, когато дружеството е регистрирано в едно населено място, а дейността му се осъществява в друго, откъдето са и наеманите работници, при несъстоятелност може да се изпадне в ситуация, работниците да не бъдат уведомени за възможността да предявят своите искания за обезщетения или да се наложи за упражняване на правата си, да пътуват до различни населени места“, пише омбудсманът.

По тази причина, омбудсманът препоръчва на социалния министър и на управителя на НОИ да предприемат мерки, включително и нормативни промени, като например, да се създаде възможност работниците да подават своите заявления до фонда по местоживеене, чрез териториалните поделения на НОИ.

По отношение на ситуацията, в която администрацията на фирмата не осъществява дейност и работниците на практика няма откъде да си получат документите за фонда, омбудсманът препоръчва те да се установяват само служебно от НОИ.

Препоръката тук: https://www.ombudsman.bg/news/5301

Pin It on Pinterest