НС прие на първо четене законопроекта за държавния бюджет за 2025 г., както и тези за бюджетите на ДОО и на НЗОК
Народното събрание прие на първо четене законопроекта за държавния бюджет за 2025 г., както и тези за бюджетите на държавното обществено осигуряване и на Националната здравноосигурителна каса.
Проектът на държавен бюджет беше приет със 152 гласа „за“, 73 народни представители гласуваха „против“. Депутатите отхвърлиха проекта на държавен бюджет с включен проект на бюджет на съдебната власт, предложен от Висшия съдебен съвет.
Проектобюджетът позволява финансите на държавата да останат устойчиви в рамките на 3 процента дефицит, което ще даде възможност да се изпълни този показател от Маастрихтските критерии за членство в еврозоната, се посочва в мотивите към проекта. Макроикономическата прогноза за периода 2025-2028 г. предвижда растежът на икономиката през годината да се повиши до 2,8%, средногодишната инфлация да продължи да се забавя и да се запазят ниските равнища на безработица в страната.
През периода 2025-2028 г. се предвижда държавният дълг да достигне съответно до 61,7 млрд. лв. (28,6% от БВП) през 2025 г. и 88,9 млрд. лв. (36,0% от БВП) през 2028 г. Минималният размер на фискалния резерв към 31.12.2025 г. е предвиден да остане непроменен спрямо заложения в Закона за държавния бюджет на Република България за 2024 г. в размер на 4,5 млрд. лв.
Минималният осигурителен доход за самоосигуряващите се лица, земеделските стопани и тютюнопроизводители се увеличава от 1 април 2025 г. на 1077 лв., предвижда проектът на държавен бюджет. Максималният осигурителен доход за всички осигурени лица ще се увеличи от 1 април на 4 130 лв.
В разчетите за периода 2025-2028 г. е взето предвид увеличението на размера на минималната работна заплата от 933 лв. на 1077 лв. от 1 януари 2025 г., като ефектът върху разходите е увеличение от 283,3 млн. лв. Запазва се размерът на обезщетението за отглеждане на дете до двегодишна възраст – 780 лв. За осъвременяване на пенсиите от 1 юли 2025 година по т.нар. швейцарско правило са предвидени допълнителни средства в размер на 1 033 100 000 лв.
По-рано народните представители приеха на първо четене бюджета на държавното обществено осигуряване (ДОО) за 2025 г. Той бе подкрепен със 148 гласа „за“, „против“ гласуваха 70 народни представители и един се въздържа.
През 2025 г. е предвидено да се повишат изискуемите възраст и осигурителен стаж при пенсиониране за работещите при условията на трите категории труд, както и минималната възраст за пенсиониране. Пенсиите за трудова дейност, отпуснати до 31 декември 2024 г., се осъвременяват от 1 юли 2025 г. с решение на Надзорния съвет на Националния осигурителен институт с процент, определен по правилото на чл. 100 от Кодекса за социално осигуряване (КСО) – 8,6 процента, е посочено в проекта. През 2025 г. максималният размер на получаваните една или повече пенсии се запазва на 3400 лв.
Разходът за пенсии през 2025 г. се очаква да бъде около 11,2% от прогнозния БВП, а общият разход за парични обезщетения и помощи – 3 073,9 млн. лв., което е с 20,7 на сто повече спрямо Закона за бюджета на държавното обществено осигуряване за 2024 г.
Със 151 гласа „за“, 71 „против“ и един „въздържал се“ парламентът прие на първо четене бюджета на Националната здравноосигурителна каса за 2025 г. Предвидените приходи и трансфери са в размер на 9 474 716 200 лв. Разчетените средства са при допускане на здравноосигурителна вноска в размер на 8 на сто, като в разчетите са отразени ефектът от увеличаване на размера на минималната работна заплата, на максималния осигурителен доход и на минималния осигурителен доход за самоосигуряващите се лица.
Предвидените разходи и трансфери са в размер на 9 474 716 200 лв., от които 8 873 878 900 лв. са за здравноосигурителни плащания. С планираните средства е предвидено закупуването на медицинска помощ в обхвата на задължителното здравно осигуряване, гарантирана от бюджета на НЗОК.