България

Министър Цоков: Българските четвъртокласници са в топ 15 в света

Българските четвъртокласници традиционно дават резултати на международните изследвания, които нареждат страната ни в топ 15 на света.

Това каза министърът на образованието и науката проф. Галин Цоков по време на откриването на Национална конференция „Цялостен подход в предучилищното и началното училищно образование“. Събитието се организира от Центъра за творческо обучение, а в откриването му участие взеха  също кметът на Варна Благомир Коцев и началникът на РУО-Варна Ирена Радева.
 
„Една от важните задачи пред нас е да вземем добрия опит, който имаме от началния етап на обучение и да го приложим в пред-гимназиалния и гимназиалния – с повече интегрираност, с индивидуален подход, с развиване на уменията на децата“, обясни проф. Цоков. Той подчерта, че основен приоритет е българската образователна система да се адаптира към нуждите на новото поколение. „Защото днешните деца и младежи задържат много по-малко време вниманието си, но същевременно са силни личности, готови да се борят за своя успех“, каза министърът и припомни, че според световните анализи се очаква днешните ученици да сменят по 2-3 професии през своя жизнен път и предизвикателството пред всяка образователна система е да ги подготви за това.
 
Проф. Цоков обърна внимание и на дигитализацията в системата, но подчерта, че тя не трябва да се случва на всяка цена, а да бъде „умно“ насочвана и основана на традициите ни. Той акцентира и че тези решения често спестяват много време на учителите, което могат да насочат към индивидуална работа с децата и творческо самоусъвършенстване. „Затова платформи като Дигиталната раница на МОН са толкова важни, а дори малки промени могат да дадат голямо отражение“, посочи министър Цоков и даде пример с електронните медицински бележки. От въвеждането им до сега са издадени над 3,5 млн. бележки, а това е спестило стотици часове на класните ръководители.

МОН е стартирало и разговор за провеждане на матурите на дигитални устройства, но това ще е процес, който ще бъде подложен на максимално широк дебат. “Множество международни изследвания, в това число и за четвъртокласниците, преминават на компютри. Това е световната тенденция и ние трябва да се подготвим за тази трансформация”, каза министър Цоков. Той обясни, че ще се проучват добрите практики, в това число и за комбиниране на тестово решаване на дигитални устройства и развиване на авторски текст на хартия, но всичко ще бъде част от дългосрочен процес.
 
Стартира пилотно тестване в 40 български училища на визията на стандарта за качество, разработен от МОН в рамките на национална програма за квалификацията на педагогическите специалисти. Това стана ясно още от думите на министъра, който определи това като една от най-важните нормативни промени за системата в следващите месеци. „Този стандарт е чакан години наред и в последните месеци положихме много усилия за създаване на визия за неговото прилагане. Сега искаме да преминем и през практическото му прилагане и едва тогава ще го въведем“, обясни проф. Цоков.  
 
Национална конференция „Цялостен подход в предучилищното и началното училищно образование“ събира над 200 учители и директори от учебни заведения в цялата страна. Във форума участват и представители на институции, неправителствени организации, образователни експерти и други. Основният фокус е върху значението на подкрепящата среда, играта, технологиите и иновативните подходи в образованието. Ще бъдат споделени успешни практики в областта на социалното и емоционалното образование, практичното STEАM обучение, проектно базираното обучение, креативните технологии за холистично образование и др. Ще бъдат обсъдени и въпроси като училищната готовност, адаптацията и приемствеността между предучилищното и началното училищно образование.

Интересно от мрежата

Pin It on Pinterest