България

Кабинетът прие Доклад за състоянието на безопасността на движението по пътищата за 2023 г.

Министерският съвет прие на свое заседание Решение за приемане на Доклад за състоянието на безопасността на движението по пътищата за 2023 г. и за изпълнението на Националната стратегия за безопасност на движението по пътищата в Република България 2021-2030 и приложенията към него.

Докладът е изготвен на основание Закона за движението по пътищата и представя различни аспекти от безопасността на пътя за 2023 г. като глобален и местен здравен проблем пред обществото.

Обобщени са данните за пътнотранспортния травматизъм и пътната обстановка в страната. Синтезиран е напредъкът по отделните тематични направления и стратегически цели, както и са адресирани слабостите в хода на изпълнението. На база на направените констатации и изводи са направени препоръки за предстоящи действия, които, според Държавна агенция „Безопасност на движението по пътищата“ (ДАБДП), се налагат в спешен порядък за подкрепа на политиката по безопасността на движението по пътищата (БДП) и защита на националния интерес за намаляване наполовина на смъртните случаи и тежките травми на пътя до 2030 г.

По данни към 19 февруари 2024 г. през 2023 г. в страната са настъпили 6 995 пътнотранспортни произшествия (ПТП) с 525 загинали и 9 104 ранени. От всички смъртни случаи 97 са с пешеходци. Загинали са 30 деца, а 1 329 са получили наранявания. Наблюдава се увеличение в броя на ранените и загиналите деца пътници спрямо 2022 г., което се свързва с подценяване на детската безопасност в колата. Отчитат се и повече ранени пешеходци в населени места спрямо 2019 г. – индикатор за нуждата от по-голяма защита на уязвимите участници в движението, чрез осигуряване на безопасна инфраструктура в градовете.

Нараства загрижеността относно начина на ползване на електрически тротинетки предвид това, че 31 деца са пострадали като водачи, а шест деца са ранени като пътници, в разрез със законовите изисквания за движението на този вид превозно средство.

По първокласната и третокласната пътна мрежа в условията на висока интензивност на движението и липса на физическо разделяне на потоците тежестта на ПТП е най-сериозна. За общинските пътища инвестициите са още по-малко, което рефлектира в данните за ПТП с пострадали – в селата те нарастват с 16% спрямо 2019 г. и с 9.5% спрямо 2022 г.

Усилията за подобряване на безопасността на пътищата трябва да бъдат последователни и адекватни на предизвикателствата. Проблемът получава широк обществен отзвук, но решаването му изисква съвместни усилия на компетентни институции, гражданското общество, научната общност и бизнеса за системно изпълнение на стратегията и преодоляване на дълго натрупвани неблагоприятни за БДП поведенчески модели, и не на последно място – финансиране на дейности за подобряване на пътната безопасност по места на база анализ на нуждите и оценка на риска.

С друго свое решение от днешното правителствено заседание кабинетът даде съгласие за провеждане на разговори с представители на НПО-жалбоподатели по дела, засягащи изграждането на АМ „Струма“ и подписване на споразумения с тях.

Интересно от мрежата

Pin It on Pinterest