Има ерозия на скалните масиви в Искърското дефиле, разчистването на срутището ще отнеме няколко дни

Интензивните валежи и рязката смяна на температурите доведоха до много срутищни процеси. Има ерозия на скалните масиви.

Разчистването на срутището в Искърското дефиле ще отнеме няколко дни. Още през нощта е направена организация и на място вече работят 8 специализирани машини, които разчистват падналите над 4000 тона скална маса. Това коментира в предаването „Лице в лице“ министърът на регионалното развитие и благоустройството Петя Аврамова.

Мрежите са за по-малки камъни, те са високоякостни, свършили са си работата, подпрели са скалната маса, за да не се повреди жп линията. Необходимо е да се работи внимателно, за да не се стигне до свличане на нова скална маса. Хубавото е, че няма пострадали хора и имущество, пострадала е пътната инфраструктура, посочи министърът.

Целият терен ще бъде обходен, проверен и където геолозите са препоръчали, ще бъде направено допълнително укрепване. Веднага ще започне проектиране за анкериране  и укрепване на срутището, включително на съседния скат, където е констатирана пукнатина. Ще бъдат монтирани високоякостни мрежи. Масивът в момента се обрушва, за да работят безопасно тежките машини и да запазим здравето на хората на терен, каза още Аврамова.

Агенция „Пътна инфраструктура“ вече е направила проект за трайно укрепване на софийската част от пътя през Искърското дефиле. Продължават усилията на агенцията по укрепване на всички скатове в дефилето.

На въпрос за свлачището по пътя за Рилския манастир министърът коментира, че предстои изпълнението на втория етап от проекта, който е претърпял промени. Досега е изпълнен само първият етап от него. Предложението на геолозите е да се направи  тунел, който да не дава възможност в случай на ново свличане, камъните да падат на пътя, а да бъдат отвеждани от платното.

Твърдо съм против да се абсолютизира, че всички строежи в България са некачествени. Когато има проблем, той си има своето име. Може да е проектант, строител или строителен надзор, който трябва да упражнява контрол на качеството на строителството, коментира още регионалният министър в отговор на въпрос. Затова са повишени гаранционните срокове за строителството на пътища, като за магистралите той вече не е 5, а 7 години. Приети са промените в Закона за устройство на територията, които предложихме за повишаване на контрола върху строителството и върху фирмите за упражняване на надзор, както и санкциите при неизпълнена дейност. Другата промяна в закона предвижда да няма възможност лаборатория на строителя да бъде ползвана от надзора при дейности, свързани с контрола на качеството.

Строежът на АМ „Хемус“ напредва, дейностите се изпълняват в срок. Амбицията ни е 2024 г. хората да почиват във Варна, пътувайки по магистрала, коментира Аврамова. Важната за Северозападна България отсечка Видин – София, която в голямата си част ще бъде с магистрален габарит, трябва да стане факт 2024 г. Проектира се АМ „Черно море“, за да бъде затворен магистралният пръстен. Строят се магистралите „Струма“ и „Европа“. В България никога не се е строило толкова много и толкова концентрирано за няколко години, коментира министърът.

ГЕРБ подкрепи в парламента предложението Сметната палата да направи одит на „Автомагистрали“ ЕАД и да провери всички процедури, напомни Петя Аврамова в отговор на въпрос за подадения от Христо Иванов сигнал във връзка с компанията. Държавното дружество има сключени договори за текущ ремонт и поддържане с АПИ след проведени обществени поръчки. Възлагането чрез инхаус е по реда на Закона за обществените поръчки. Това е европейска директива, която е транспонирана в закона и е практика във всички европейски държави, посочи Аврамова.

АПИ упражнява контрол върху изпълнението на договорите с „Автомагистрали“ ЕАД и стриктно следи изпълнението на отсечката от АМ „Хемус“. Надявам се и вярвам, че мениджмънтът на дружеството ще се справи, защото имат възложени доста строителни дейности, които изискват да бъдат максимално мобилизирани както на терен, така и при администрирането им, за да не забавят нито един договор.

Средствата по договори с възлагане от АПИ са около 5 млрд. лв., но се плаща за реално извършени дейности. Агенцията е платила и аванс на „Автомагистрали“ ЕАД по сключените договори. Осигурените от държавата средства за АМ „Хемус“ и за отсечката от Ружинци до Монтана са в БНБ и са под контрол на МРРБ, посочи Аврамова.

Запис на участието на министър Петя Аврамова в предаването „Лице в лице“ може да бъде видян ТУК.

Pin It on Pinterest