Превозвачите: Пакетът “Макрон”, ако се приеме от ЕП – без протести срещу правителството, ще се борим за приложението му

Магдалена Милтенова, председател на Конфедерация на автобусните превозвачи, Йордан Арабаджиев, председател на Съюз на международните превозвачи, Димитър Димитров, Камара на автомобилните превозвачи в България, Красимир Лалов, председател на Национално сдружение на българските превозвачи, в разговор с Илиана Беновска в седмичното обзорно политическо предаване “Беновска пита”, заявиха позиции по следните теми: 

Поредната среща с представителите на властта за мерките за превозвачите; Среща с ББР 

Беновска посрещна в студиото Магдалена Милтенова, Красимир Лалов, Йордан Арабаджиев и Димитър Димитров. “Тази седмица вие имахте знакова, но поредната, за съжаление, дискусия, дебат или кръгла маса да го наречем с участието на представителите на властта. Какво налагаше тази среща да се състои и какъв беше резултатът?” Беновска попита Милтенова. Милтенова обясни, че дълготрайният диалог и упоритият труд от началото на кризата през март са причината за тази среща, тъй като проблемите с автобусния транспорт са много и се работи по посока разработване на мерки за кандидатстване за получаване на ликвидност. “Наложи се да дадем малко повече гласност на събитието, на това, което наистина сме постигнали като договорки. Към настоящия момент мерките не са стартирали, мярката 60/40, по която можем да кандидатстваме, ще стартира от 1 юли, както и мярката 290 лева за автобусните превозвачи. Работи се по допълнителна програма в Оперативна програма “Иновации и конкурентоспособност”, през която ще бъдат отпуснати 30 милиона лева за автобусните превозвачи” отговори Милтенова и подчерта, че за големите фирми няма абсолютно никакви средства и кредитите до 300 хиляди лева, които са договорени с ББР, също ги изключват. Милтенова заяви, че не са спирали да работят и до момента нито една от мерките не е стартирала, което е основният проблем. Председателят на Конфедерация на автобусните превозвачи сподели, че утре предстои среща с ББР, с Агенция за експортно застраховане, която ще поеме част от обезпеченията по кредитите. “Срещата с ББР е на равнище министерство на транспорта, с техни представители, с Агенцията за експортно застраховане. Имаме след това среща с една от банките, която вече е подписала договор за кредитирането, за да можем да започнем наистина да осигуряваме реални средства за хората, защото всичко, което си говорим, е много хубаво, но ако то не стане факт в близките седмици, това означава, че напрежението в бранша ще продължи да расте, защото наистина няма средства за ликвидност” каза Милтенова. Беновска попита Милтенова докато ще търпят това и дали вървят гладко отношенията с правителството. Милтенова каза, че проблем с диалога няма, но има по отношение изпълнението на мерките, защото ситуацията е нетипична, има осигурени средства по оперативните програми, има осигурени средства за ликвидност, но проблемът винаги е на ниво администрация. “В момента мерките се бавят изключително много. За един месец са стартирали само 2000 фирми и са одобрени, където кандидатстват и транспортни фирми, което е много сериозен проблем. Ако с това темпо се върти, това означава, че безлихвено подпомагане ще получим около Коледа 2021 година, което е абсурдно” каза Милтенова. 

Пакетът “Макрон” – фалити и изтичане на работна ръка; Транспортният бранш и приносът му за БВП 

“Г-н Лалов, при Вас съществуват и тези проблеми, както и при г-н Димитров и г-н Арабаджиев, но сигурно ще трябва да добавим и пакета Макрон” обърна се Беновска към председателя на Националното сдружение на превозвачите. Лалов подчерта, че за пакета Макрон само се говори от 4 години и нищо не се получава. Беновска каза, че българските евродепутати се опитват да правят нещо, но нямат такова мнозинство като на президента Макрон“Нашият бранш е ударен от много неща за малко време – мобилният пакет, ТОЛ системата и неуредиците и един куп други желания на определен кръг хора да ни повишат акциза и се стигна дотам, че много наши фирми в момента дори не съзнават, че са във фалит. Въпросът е, че нас превозвачите ни имат като една дойна крава, но на тази дойна крава вимето ѝ пресъхна доста отдавна. Това, което каза нашата колежка Милтенова, се отнася 1 към 1 за нас” коментира Лалов. 

Арабаджиев коментира, че последните месец са правили активно опити да се промени пакетът, но изгледите са, че се отива към гласуване на 8 юли и при един аритметичен преглед се вижда, че Западна Европа са с повече гласове. На въпрос на Беновска дали пак ще се организира протест, Арабаджиев отговори, че протест не би донесъл позитив и по-скоро политиците трябва да ангажират целия си ресурс и потенциал, за да могат да съберат колкото се може повече съмишленици.  

“Какво ще се случи, г-н Димитров, с превозвачите, ако се приеме този пакет?” попита Беновска“Единият вариант е да фалират и да се редуцират значително, вторият вариант е една голяма част от тях да регистрират фирми в Европа. Това е и една от целите на пакета за мобилност. Има един дивидент за тамошните държави, а именно, че осигурителни вноски и данъчни задължения ще бъдат плащани в техните бюджети, но основната цел е нашата работна ръка и нашите водачи да отидат да работят за западни фирми, няма какво да се лъжем. Преди малко се засмях като казахте протест – след всяко едно наше искане, след всяко едно наше заявяване на някаква позиция нещата ставаха все по-тежки и в момента, ако някой ни върне първия вариант, който беше предложен от комисията, ние трябва да бъдем щастливи, защото ще фалираме малко по-бавно” коментира Димитров. 

“Г-н Арабаджиев, това не е ли ограбване на работна ръка, не е ли предизвикване на каскадни фалити?” попита Беновска. Арабаджиев смята, че генезисът на този пакет е да може да се премахне конкурентоспособността на българските фирми и работната ръка да отиде в западноевропейски фирми. “Това се случи и на триалога, когато уж ние мислим за шофьорите, този пакет е социален и в последния момент се дава възможност на шофьорите или да почиват там, откъдето са по местоживеене, или където е базата на фирмата” обясни Арабаджиев. 

“Това не е ли някаква форма на показване на кой е по-силният и каква ще бъде Вашата реакция и тя дали ще има някакво значение за отношенията на България с ЕС?” попита Беновска. “Каквато и да е българската реакция ние не сме Швейцария. От Българската държава и от нашите решения в този ЕС зависи толкова много, колкото човек да не може да си представи, че нищо не зависи. Реалист съм. На Германия ѝ липсват 60 000 шофьора към момента, за Франция не говоря, за Белгия не говоря. Първо – сме им конкуренти, втора – на тях им е нужна работна ръка, но най-същественото и трагичното за България е, че нашите фирми правят 18 % от БВП и тези 18 % просто ще изчезнат и ще отидат в едни други държави. Държавата точно там трябва да работи” коментира Лалов. Лалов каза, че шофьорите не могат да бъдат спрени да работят, където пожелаят и реакция към това положение нямат, освен да пледират пред правителството то на своите високи етажи да ги “пазарува, да сключва сделки ли… това си е техен проблем – висша политика”. Това е истината. Те трябва да се договорят горе” подчерта Лалов. Беновска припомни, че преди 2 години Арабаджиев и Милтенова са се затруднили да ѝ отговорят на въпроса с колко техният бранш допринася за БВП, колко работни места и каква заетост има и какви осигуровки се плащат, но вече имат отговори на тези въпроси. “Обикновения човек не го интересува дали в транспортния сектор 18 % ще се редуцират на 3%, обаче друг сектор ще компенсира, тъй като ние гледаме цялата държава да е на едно добро положение. Ако транспорта се изтъргува за определен друг сектор, явно така се работи на европейско ниво, явно всеки търгува на много високо ниво. Ние затова помолихме за среща с премиера на едно високо ниво да му обясним реално какво се случва, тъй като министърът на транспорта е наясно, но той не може да му го представи” каза Димитров, а Лалов цитира премиера, който е казал, че ще се постарае да направи каквото може и каквото зависи от мен.  

“Ние от премиера винаги сме срещали разбиране и той винаги ни е помагал, приемал ни е, чувал е нашите проблеми. Това, което коментирахме с премиера е, че той ще използва неговите си контакти на европейско ниво за последно 10 и да видим дали може да се обърне трендът в някаква посока, но не само премиерът… аз апелирам и към нашите евродепутати. Имаме президент на ПЕС, имаме Искра Михайлова… всички трябва да използват техните контакти, за да можем да намерим съмишленици” призова Арабаджиев. 

“Ако се приеме пакетът Макрон в този му вид, както изглежда, на 8 юли, ще организирате ли някакви активни действия срещу правителството?” попита Беновска. Превозвачите заявиха, че категорично няма да предприемат действия срещу правителството и ще искат по-активно участие на европейско ниво във връзка с прилагането на новите регламенти.  

Лалов подари на предаването книга на Петър Дънов, а Беновска подари книгата с интервюто ѝ с Ахмед Доган от 1992 година, тениската на предаването, както и българска здрава червена ябълка. 

Така завърши разговорът между Магдалена МилтеноваЙордан АрабаджиевДимитър Димитров и Красимир Лалов и Илиана Беновска в в седмичното обзорно политическо предаване “Беновска пита” на 21-юни 2020 година. 

Pin It on Pinterest