Превозвачите: Не можем да се възползваме от мярката „60-40“, защото липсват средства, за да съществуваме утре

Петко Ангелов, Димитър Димитров, Камара на автомобилните превозвачи в България/ КАПБ , Ивайло Константинов, Конфедерация на автобусните превозвачи/ КАП, в разговор с Илиана Беновска в седмичното обзорно политическо предаване „Беновска пита“ по „Канал 3“ и „Радио К2“ заяви позиции по следните теми:

Проблемите на автобусните превозвачи

Беновска покани в студиото Петко Ангелов, Димитър Димитров и Ивайло Константинов и попита г-н Константинов какъв е проблемът с автобусите. Той отговори, че има няколко аспекта при автобусите, защото има няколко типа превози и кризата въздейства по няколко начина на бизнеса. Бизнесът със т.нар. специализирани пътувания работи напълно нормално и генерира същите печалби както и преди кризата. Друг тип превози са градските и международните превози, които са в една категория на засегнатост и тя се касае до постоянните разходи. Беновска попита в момента какви загуби имат и какво предлагат. Тя допълни, че е споделила с г-жа Фандъкова притесненията за това, че транспортът е празен, а тя е отговорила, че въпреки това трябва да съществува, за да се превозват хора, медици, полицаи и т.н. Ивайло Константинов повтори, че трябва да се разграничи засегнатостта на различните типове транспорт. Градските, международните и случайните превози или т.нар. екскурзии са засегнати по отношение на постоянните си разходи. Най-засегнати са междуселищните превози, защото пътуват и по никакъв начин не са компенсирани и субсидирани. Беновска попита до кога ще продължават да пътуват по този начин на загуба. Ивайло Константинов отговори, че това ще е до момента, в който могат икономически да издържат. „За съжаление за много колеги моментът настъпи, а други на мускули продължават“, допълни той. Водещата попита дали са повдигнали някъде този въпрос, а гостът й потвърди, че навсякъде са го повдигнали и са съвсем наясно, че транспортът е за пътниците и е необходимо те да са здрави и икономически състоятелни.

Проблемите на товарните превозвачи

Беновска попита Петко Ангелов как стои въпросът с камионите и припомни, че той е бил скоро с министър-председателя на Капитан Андреево. „Това е единственият човек в България, който върши работа.“, заяви г-н Ангелов. Той каза, че в сектора на товарния превоз 90% от камионите работят в Европа и 10% работят в Турция. Много големи фирми са спрели дейността си в Европа, правят съкращение на служителите си и този поток се прехвърля към Турция, а другата част е обречена на фалит. По думите му, когато шофьорите са започнали да се прибират в България, е започнало ходене по мъките. Става въпрос за декларациите и поставянето под задължителна карантина за 14 дни. Петко Ангелов каза, че къде ли не са се обаждали, но докато не са се обърнали към премиера Борисов, не са се решили нещата. Молбата на транспортните фирми, които имат лизинги по камионите, е да се погледне с по-добро око към превозвачите. „Очаквахме септември месец с Макрон да имаме проблем, а тази ситуация, в която се намираме, е по-лоша от Макрон.“, каза Петко Ангелов. Беновска припомни, че днес транспортният министър Росен Желязков е споменал за лизингите, кредитите и попита гостите си дали очакват разрешаване на въпроса. Петко Ангелов отговори, че очакват решение, което ще бъде много трудно. В момента ситуацията е такава, че се обажда лизинговата компания или банката и пита какви прогнози виждат за  6 месеца напред, а превозвачите не могат да имат прогноза утре какво ще се случи. „Нашите искания като превозвачи бяха, че трябва да бъдат разсрочени за 3 до 6 месеца, в Румъния са разсрочени за 9 месеца лизинговите вноски.“, каза Петко Ангелов.

Ивайло Константинов се включи и отбеляза, че общото между всички видове транспорт при пътническите превози е ликвидност. По думите му, всички транспортни фирми имат един и същи проблем и неслучайно нито една от фирмите не може да се възползва от мярката „60-40“, защото липсват средства, за да съществуват утре. Той каза, че са предложили 3 прости неща: финансиране, кредитиране или грантов ресурс по отношение на превозите, които са принудени да извършват дейност и солидарност с бранша. Така завърши разговорът между Ивайло Константинов, Петко Ангелов, Димитър Димитров и Илиана Беновска в седмичното обзорно политическо предаване „Беновска пита“ по „Канал 3“ и „Радио К2“

Pin It on Pinterest