Бизнес

Интересували ли сте се от електронна търговия? От трендовете в електронната търговия? А от това каква трябва да е ролята на една държава в нея?

На тези и на много други въпроси получихме отговор от г-н Хасан Юнал, ръководител на отдела за електронен износ и нови пробивни технологии в турското министерство на търговията. 

Имахме удоволствието да чуем неговата реч, а после и да поговорим на “Balkan Ecommerce Summit 2025”, събитие посветено на електронната търговия на балканите и южна Европа, което се проведе тази седмица на 29 и 30 април. 

Като за начало, г-н Юнал ни направи много добро впечатление с харизмата и отдадеността си. Беше подготвил презентация на тема „Каква е ролята на Турция в електронната търговия“, която изнесе на сцената на Pazaruvaj малко след началото на мероприятието. Запозна ни с много интересни факти, като например този, че глобалната електронна търговия е претърпяла ръст от ‚скромните‘ 75% от 2019 до 2023 и този, че електронната търговия възлиза на над 20% от всичките продажби на дребно. 

Г-н Юнал също така изрази виждането, че търговията като цяло е в процес на промяна. Причина за това е дигитализацията на почти всеки един аспект от ежедневието ни. В днешно време прекарваме по 6 часа и 40 минути на ден в интернет, 2 часа и 23 минути от които в социалните мрежи. Заради това е натурално да се промени и начинът, по който пазаруваме. Все повече и повече компании инвестират в дигитални маркетингови кампании, а като пример за това ни беше зададен въпросът „Има ли някой, който все още да чете вестници?“ 

Друга точка на презентацията беше и участието на турскатав електронната търговия. В периода от 2019 до 2023 година Турция е изпитала ръст в тази сфера от 92%. Целта на държавата е поне 20.3% от цялата ѝ търговия да идва от дигитални среди. За да постигне това, страната предлага стимули на своите търговци, като например покриването на операционни разходи и помощ в логистиката. Турция също може да се похвали и със създаването на две платформи, „Easy Export Platform” и „E-Kip”, целта на които е да предлагат допълнителна информация и достъп до дигитални инструменти, като изкуствен интелект на своите търговци. 

Отделно, министерството на търговията и най-вече отдела за електронен износ са публикували 25 ръководства, в които биват разбити различните стъпки и действия на глобални и регионални пазари.

В заключение ще кажем, че темата на презентацията беше изключително добре подбрана. В момент като този, а именно дигитализацията на света, е важно една държава да бъде конкурентно способна. Турция показва, че не я е страх от промяната и окуражава хората си да я приемат с отворени обятия и насърчава да се развиват. 

Бихме искали да благодарим и на г-н Хасан Юнал за отделеното време да изготви и изнесе тази презентация, както и за това, че сподели своето проучване с нас.

автор: Иван Златанов

Интересно от мрежата

Pin It on Pinterest