Бизнес

Димитър Димитров: С министри Коритарова и Гвоздейков превозвачите чакаме среща! 

Димитър Димитров: С министри Коритарова и Гвоздейков превозвачите чакаме среща! 

Димитър Димитров, КАПБ – Илиана Беновска „Беновска пита – Радио К2“, 13.04.2024 г.     

60 секунди проверка по границите? 

“Най-накрая, май, камионите ни ще бъдат обработвани по границите ни за 60 секунди. Дали това е вярно? Вашия сектор винаги е много важен и хората трябва да разберат, че целият внос, износ, превоз се осъществява от вас” започна разговора Беновска с председателя на Камарата на автомобилните превозвачи Димитър Димитров. Той отговори, че техният бранш винаги е горещият картоф и въпреки, че са важен сектор, често са тези, които “задръстват и трошат” пътищата, според хората. По отношение на резолюцията, гласувана от ЕП, Димитров заяви, че Андрей Новаков трябва да бъде поздравен, защото преди 2 години е събрал бранша и е започнал петиция за проблема с границите. Преди няколко месеца по негова покана са били в ЕП и Димитров е взел участие в комисията по петиции, където единодушно е гласувана тяхната. “Това гласуване задължава ЕК да излезе със законодателна рамка и инициатива, която да се представи на ЕП и всички държави-членки, с която да се реши проблемът и да се направи така, че един тежкотоварен автомобил да бъде обработван за 60 секунди. Това е реално, но никой не казва, че 60 секунди ще е времето за изчакване. На всеки един камион средно ще бъдат отделяни 60 секунди за проверка. Ясно, че ще има допълнителни проверки, но те няма да бъдат на всеки един камион. Никой не се ангажира с този проблем присърце, трябва да се води дипломация и с Румъния, имат си своите претенции” коментира Димитров. Той отбеляза, че в директива 11 00 се казва, че проверките между държави членки следва да са регулярни и да не се извършва нищо извънредно – проверка за тежестта на превозните средства. “Никой не си позволява да кара претоварен. Всички знаем къде се случват тези претоварвания. Многократно сме сигнализирани МРРБ и АПИ и сме давали механизми за решение. Премахването на кантарите по границите значително ще намали изчакването на всички тежкотоварни автомобили, въпреки че имахме най-малко 3 обещания от министерството на транспорта в лицето на сегашния министър за съвместна среща с агенция “Митници”, Гранична полиция, но не се случват” коментира председателят на КАПБ. 

Транспортният бранш за икономиката на България; България готова за Шенген от 2011 година 

Беновска попита колко курса се извършват средно на година и колко са камионите. Димитров отговори, че тежкотоварните автомобили са над 75 000 в България, притежаващи лиценз за международентранспорт, около 200 000 български семейства са в сектор транспорт и това формира около 17 % от БВП на България. “Това е традиция за България. Ние сме сред първите започнали да возят до Иран, Ирак – курсове, които почти не се извършват. Пренасочили сме се към ЕС основно. След приемане на пакет “Мобилност” и оттам се опитаха да ни изгонят. Логично идва тази резолюция, в която се споменава, че ЕК от 2011 година е дала съгласието си и подкрепата за присъединяване на България и Румъния в Шенген, но това не се случва. Загубите за всички превозвачи, без значение тяхната народност, са 150 милиона евро годишно – губят се на българорумънскатаграница. Водачите чакат в безумни условия, разходи за заплати, гориво, амортизация и неоценими разходи по отношение на въглеродния отпечатък, пътната безопасност, създават се предпоставки за тежки инциденти, неоценими са и неудобствата на живеещите там. Колко губи българската икономика под формата на инвестиции, които биха дошли в България, ако тези стоки стигаха по-бързо до Европа, а не в Румъния… Не една или две инвестиции са отишли в Румъния. Оскъпява се транспортът на стоките” коментира Димитров. 

Държавна помощ към превозвачите; ТОЛ системата; Затваряне на участъка Люти дол – Мездра 

Беновска отбеляза, че министърът на транспорта Гвоздейков остава на поста си, има нов министър на регионалното развитие и благоустройство Коритарова и попита Димитров какви искания биха формулирали към тях. Водещата подчерта, че я е срам да каже от колко години се занимава с проблемите на бранша, колко министри са били замесени, тол системите, качеството на пътищата, пакет “Мобилност” и за всичко това браншът културно козирува. Димитров информира, че вчера са изпратили писмо до Коритарова с искане за спешна среща. Той подчерта, че държавната помощ към превозвачите в размер на 50 милиона лева, която се приема като някакво възстановяване на толтакси, е едно от малкото свършени неща с министър Цеков и искат гаранция от Коритарова, че програмата ще бъде реализирана и ще бъде спазен крайния срок до юни месец да бъдат разпределени парите по превозвачите. Втората точка, по която биха искали да говорят, е свързана с ТОЛ системата и всички нередовности в нея, а третата тема е затварянето на участъка Люти дол – Мездра. Димитров отбеляза, че това затваряне оскъпява транспортната операция на 1 превозвач с 400 лева. По отношение на министерството на транспорта Димитров заяви, че Гвоздейков е добре запознат с проблемите, знае за проблема с внос на кадри, липсата на вода, проблемите по границите, поемал е ангажимент за среща с ДАНС, Агенция “Митници” и Гранична полиция, започната е работа за транспониране на пакет “Мобилност”.Беновска подчерта, че трябва да се постави и въпроса за сухопътния Шенген, а председателят на КАПБ заяви, че няколко пъти са го поставяли, дори и на европейско ниво и в резолюцията на няколко места се споменава, че от 2011 година ЕК потвърждава готовността на България и Румъния за пълноправно членство в Шенген.  

Какво се случва в Агенция “Митници”? 

“Какво ще кажете за това с митниците, ако излезе вярно – пудели с евро пачки, главни секретари на МВР голи в сауна с хора, които са заподозрени за контрабандисти?” попита Беновска, а Димитров отговори, че не иска да влиза в политически тематики, защото не е тяхна работа, но има много проблеми не само в Митници, а и в ярки структури като ДАИ. “С г-жа Банкова, докато беше директор на “Митници”, сме имали няколко пъти среща и сме получавали професионално и адекватно отношение и ни е съдействала с трудности на границата. Рядко се случва да получаваме такова съдействие от ръководството на “Митници”. Оттам насетне настояваме, че истината ще излезе наяве, защото това не изключва всички подозрения, но не ги и потвърждава. Искам да бъда коректен. С г-жа Банкова сме работили добре” каза Димитров. 

Беновска попита Димитров дали имат уговорена среща с Коритарова, а Димитров отговори, че очаква до седмица-десет дни да се реализира срещата. 

Така завърши разговорът между Димитър Димитров и Илиана Беновска в седмичното обзорно политическо предаване “Беновска пита” по “Радио К2” и на живо във Фейсбук и Ютюб на 13-ти април 2024 година.   

Интересно от мрежата

Pin It on Pinterest