ЦАКК: Липсата на информационна кампания може да удължи кризата
Страната ни се намира в изключително сложна политическа ситуация.
Третите по ред извънредни парламентарни избори показаха фрагментирано политическо представителство и поява на нови формации, както и потенциална възможност за редовно правителство. Заявката на спечелилата партия за нов подход в политиката и публичността на сложните преговори павират пътя към формиране на единствената възможна коалиция, която да може да преведе страната през мултикризисната ситуация, в която се намираме и да я стабилизира. Всяка от участващите в преговорите политическа организация е натоварена с огромни очаквания – както вътрешно-партийни, така и национални за формиране на редовно правителство с достатъчно дълъг хоризонт на управление.
Досегашните преговори между потенциалните бъдещи партньори минаха през основните за икономиката и обществото значими теми. Но не трябва да се забравя поредната вълна на пандемията от COVID-19 и всички проблеми, които разпространението на вируса носи със себе си. България от месеци е на първите места в света по смъртност и по заболели на глава от населението, ваксинацията се случва с изключително незадоволителни нива, а новият щам „Омикрон“ навлиза в редица страни, включително тези от ЕС.
На този фон думите за възможния кандидат за министър-председател Кирил Петков, че „имунизацията е политически и личен приоритет“ могат само да бъдат адмирирани. Притеснение обаче буди намерението да се използват само медицински лица за справяне с кризата. Това вече е обществена криза, криза на ценности и възгледи, криза на очакванията и разочарованията от действията на редица политици. Липсата на комуникационни специалисти за пореден път може да се отрази в неправилен подход към ситуацията.
Стандартен преглед и анализ на риска показва висока вероятност от ескалация на кризата, като тя може да се увеличава по размер и обхват. Стават все по-сериозни индикациите, че ЕС може да ни наложи блокада на границите, заради ниските нива на ваксинация. Затварянето на търговските пътища, ограничаването на свободното движение на хора и влизането в световния новинарски обмен, като „страната гето в ЕС“ ще съсипе нашата икономика. Това би могло да доведе до няколко изключително тревожни икономически и социални последици, например:
- Сериозен отлив на туристи и съсипване на туристическия бизнес;
- Отлив на инвеститори, които няма да имат желание да инвестират в страна, която е под медицинска блокада.
- Силно затруднение или невъзможност на български граждани да пътуват в ЕС.
Разбираемо е бъдещото коалиционно правителство на промяната да иска да подходи глобално и да започне така нужните реформи в здравеопазването. Но е от изключителна важност да се адресира комуникационната криза с ниските нива на доверие във ваксините и във възприемането на имунизацията като научно-доказано решение за справяне с пандемиите. И това да стане колкото се може по-скоро след формиране на правителство.
В тази връзка Центърът за анализ и кризисни комуникации смята за изключително необходимо една от първите конкретни мерки на новия кабинет да бъде формиране на Кризисен комуникационен щаб или поне на Координационна група по кампания за ваксините. Най-спешните дейности, които трябва да се поемат, биха могли да се групират така:
- Пресичане на фалшивите новини;
- Даване на отговори на важни въпроси;
- Организиране на консултационни екипи със специалисти – относно потенциално влияние на ваксините на болни с други болести;
- Работа с малки и по-големи общности – лични лекари, учители, преподаватели, представители на вероизповеданията, работодателски организации и т.н.;
- Работа с медиите за повишаване на информираността на журналистите;
- Работа с медиите за спиране на предавания за „конспиративни теории“ и „шамански алтернативни начини на лечение“;
- Координация с международните институции и използване на тяхната информационна база данни;
- И много други, важни за правилната информираност на българските граждани.
Времето на кампаниите, които засягат само повърхността на проблема, приключи. Трябва да се работи на всички фронтове, за да се спечели войната. За да не даваме повече жертви.
Цялата система на здравеопазване има нужда от тотална реформа. Реформа, която беше отказвана през последните години. Реформа, която да включва промяна на здравната култура на всеки български гражданин, превенция и профилактика на различни болести и болестни състояния, анализ на грешките и управление на риска, управление на промяната и цялостна трансформация. Но това са средносрочни или дългосрочни задачи, които ще се изпълняват по време на мандата. Сега е времето на спешни действия за адекватна комуникация за решително справяне с текущата криза.
Липсата на адекватни комуникации продължава да ражда чудовища. Месец след месец, ден след ден. А българите са жертва на тези чудовища.