Стойнев: Управляващите искат „Мини Марица Изток” да ги превърнат в автомобилни писти?

Драгомир Стойнев е депутат в 43-о НС от „БСП -Лява България“, избран от Старозагорски избирателен район. Бивш министър на икономиката и енергетиката в правителството „Орешарски“. На 19 януари т.г. Стойнев откри първата си за 2015 година приемна за граждани, след което отговори на журналистически въпроси. 

-Г-н Стойнев, какви въпроси поставиха на вашето внимание гражданите, с които се срещнахте?

– Заедно с народния представител Георги Гьоков приемахме граждани, които ни потърсиха за подкрепа, заради забавени отговори  приблизително от една година на институции, други граждани се оплакаха от некоректни работодатели. Търсят подкрепа от БСП, защото за нас хората на труда са приоритет винаги и е важно хората да имат устойчива заетост и достойни доходи. Интересни са предложенията за законодателни инициативи, идват хора, които предлагат конкретни намерения за бъдещата пенсионна реформа. Ние в БСП се готвим изключително сериозно и м. март ще сме изцяло подготвени. Частните пенсионни фондове няма да дадат решение на целия проблем в пенсионната система, за нас е важно какво правим с възрастта, със стажа за пенсиониране, трябва ли да се увеличават осигурителните вноски и т.н. все въпроси, засягащи пенсионната система. И най-важното е, когато всички партии се обединим около едно решение и след голям обществен дебат има подкрепа на българското общество, то тогава тази система да работи в спокойствие, политиците да не се намесват всяка година и да променят правилата, хората да вярват в тази система и която й политическа партия да дойде на власт да не променя правилата. Активистите на БСП са огорчени от смените в държавни фирми, това досега не сме го коментирали, не е нормално в едно предприятие, което е с добри финансови резултати да си сменя ръководство.

– Кои промени визирате?

– Например „ВМЗ – Сопот” АД, когато стъпих в длъжност като министър, това предприятие беше пред закриване имаше социални протести, за последната година и половина да има проблеми, да сте чули синдикатите да говорят за затваряне на предприятието. ВМЗ  започна да наема хора, има поръчки за следващите три години, благодарение на ръководството, което назначихме, за съжаление ръководството е сменено. Второто е „НИТИ” ЕАД – Казанлък. Едно предприятие, в което за година се намалиха дълговете на половина, винаги сме казвали, че то трябва да бъде извадено от списъка и то трябва да остане държавно, и там е направена смяна на ръководството и моите подозрения са, че се готви за приватизация това предприятие. Т.е нещо, което е работещо, ние на всяка цена трябва да го приватизираме, защото виждате ли, такава е европейската практика, така се обясняват сегашните управляващи.

В „Мини Марица Изток” ЕАД – там се назначават автомобилни състезатели. Мините да се превърнат в автомобилни писти, за да се увеличат приходите на предприятието ли, тези хора с какво са компетентни. Вярно е, че ние постигнахме рекордни добиви, ние постигнахме спокойствие, хората си получаваха редовно заплатите. Сега отново има притеснение сред миньорите. Какво налага автомобилни състезатели да ръководят  толкова важно стратегическо дружество и да се гонят хора, с които извадихме тези предприятия от калта, грубо казано. Постоянните смени водят до несигурност, жалко е, но отсега нататък  това, което ще се случи в тези предприятия е в отговорността на сегашните управляващи. Какво се случи във ВМЗ – Сопот, в НИТИ Казанлък, в Мини Марица Изток – отговорността е изцяло тяхна, ние ще бъдем много внимателни и няма да позволим приватизацията в тези дружества. За нас те са част от националната сигурност и трябва да останат държавни.

Спомням си служебното правителство, троянският кон на ГЕРБ, създаде един енергиен борд, тогава се хвалихме и пред Брюксел, ние имаме едно поклонническо мислене, каквото каже Брюксел, там е хубаво да ни потупат по рамото, да ни погалят, защо не и да ни целунат, този енергиен борд щеше да ни реши всичките проблеми. Доколкото знам самите синдикати избягаха от Борда, защото се оказа, че там са смесица от корпоративни интереси на определени монополисти, които бяха тотално отрязани от правителството  на Орешарски, тъй като работихме за по-голяма справедливост за българските граждани, но и тази дейност заглъхна. Българската енергетика има два проблема: първият – са дългосрочните договори за изкупуване на електрическа енергия между НЕК и двете електрически централи „Ей И Ес” и „Контур Глобал”, а вторият – дългосрочните договори с производители на електроенергия от вятър и слънце на цени няколко пъти по-високи от тези, на които продава НЕК”,  ако те се решат, всичко с българската енергетика ще се нормализира.

Правителството „Орешарски” започна предоговаряне, новото правителство направи заявка, че ще продължи тази политика, но вече шест месеца няма информация докъде са стигнали разговорите с централите и какво ще се прави в енергетиката, кога ще стартира енергийната борса и как ще си изпълним ангажимента за либерализация на  енергийния пазар. Какво ще се прави в енергийния сектор, какво ще се прави в отбранителната  промишленост? – има странно мълчание и същевременно се подменят знаещи, можещи хора с авантюристи.

– Как гледате на подадената ръка от Г. Първанов за обединение на левицата?

– Местните избори са нещо различно от парламентарните. Изпълнителното бюро ще се произнесе по този въпрос, необходим е сериозен анализ на тази тема. Аз съм против да се взимат крайни решения, нека се преосмислят някои действия, все още раната не е заздравяла, която се отвори със създаването на партия АБВ, но в същото време всички ние трябва да мислим за една лява политика, която да бъде на дневен ред. Днес имаме един модел, който изцяло се подкрепя от РБ, от ГЕРБ, в същото време АБВ е част от това управление и търси подкрепа от ляво – малко като  че ли, това е тичаме по различни писти. В крайна сметка щом са се съгласили да работят с десни партии означава, че са съгласни да се води такава политика. БСП има конкретни приоритети –ние искаме устойчива заетост, достойни доходи, достъп до качествено образование и достъп до качествено здравеопазване. Ако можем с АБВ да намерим някъде преплитане в тези наши приоритети и те считат, че са основни за местна власт – може би, но в същото време ако продължават да работят в едно правителство, което прави една крачка напред, а после две назад, не съм сигурен, че това  може да бъде наш предвидим партньор. Вижте какво се случва с БДЖ, то е показателно.

– Какво БСП ще предложи на старозагорци за местните избори?

– Трябва общинската партийна структура да определи своите номинации, както за кмет, така  и за общински съветници. Предстои за кратко време един сериозен цикъл, който трябва да извървят местните организации, за да бъде избрана кандидатурата за кмет, която ще е основен опонент на настоящия кмет на Стара Загора, който е и  основния опонент. Това трябва да  бъде един достоен човек, който ще защити политиката на БСП и да предложи на старозагорци политиката за местното самоуправление. Виждате, че е трудно да се справим с една политика, която започват от ГЕРБ с нов механизъм за  финансиране на своите местни избори. С това  прослувуто саниране на панелни блокове. Не е тайна, че ще се търсят от определени фирми начин за финансиране. Не разбирам защо хората от селата трябва да плащат на хората в големите градове за безплатното им саниране. Не разбрахме само от къде ще дойдат тези пари,  кои ще са фирмите, това е механизма, който ще подпомогне управляващите  да финансират  на местните избори, той не е тайна за никого и трябва да бъде ясно и категорично казано.

– Как разчитате визитата на Джон Кери и предложението му да изпрати енергиен експерт?

– За мен е малко обидно, когато отвън ни се казва какво трябва да правим и отвън ни се предлагат експерти.Спомнете си, когато г-н Борисов бе на визита в Германия и срещата му с Ангела Меркел. Там новината беше, че ще получим експерти и ще ни съветват как да усвояваме европейските фондове, сега ни се казва ще имате експерт, който ще каже какво да правите за бъдеще в енергийната сфера. Никога не съм позволявал, докато бях министър   и не случайно не са ме целували и прегръщали в Брюксел, защото винаги съм защитавал националните интереси и не съм позволявал някой друг да говори и да определя бъдещето на моята Родина. За мен е обидно, когато ни се предлага помощ отвън и едва ли не ние тук сме малоумници и не можем точно да определим накъде трябва да върви България. Да, аз съм за диверсификация, работил съм за диверсификация на доставките на природен  газ,  спомнете си, че единствено България има договор с консорциума „Шах Дениз 2” за доставка на 1 млрд кубически метра природен газ за изграждане на бъдещ газопровод ТАП без този газопровод да минава през територията на Република  България. Няма друга такава държава. Но в същото време с лека ръка да се отхвърлят предложенията на Русия за сигурност на доставките на природен газ, аз лично не мога да го приема. България трябва да гони своя национален интерес в рамките на ЕС. Винаги съм казвал на моите тогава европейски колеги- министри, че ЕС е базиран на солидарността и когато една държава има нужда от подкрепа – трябва да й се помогне. Защото „Южен поток” бе именно проектът,  който може да гарантира и сигурност на доставки на природен газ и една подкрепа за българската икономика, тъй като цената значително щеше да бъде намалена т.е говорим за устойчиво икономическо развитие и разбира се в по-кратък период говорим за конкретен подем на цяла Северна България. Жалко е, че този проект наистина не се реализира, но ние другаде газ на този етап през следващите 5-6 години няма откъде да намерим, освен от Русия. И е налице предложението на комисаря Шефкович, в което се казва, че едва ли не ще пренасочи доставките от Украйна към Турция, ние трябва да се защитим в същото време в Брюксел, защото имаме договор до 2030 година, т.е да преминават през Украйна доставките за България, така че, те не могат да бъдат спряни изведнъж, но в същото време ни се казва, че самите ние трябва да си изградиме инфраструктурата до газовия  хъб, който ще бъде между Гърция и Турция. Т.е ние трябва от сега да планираме дали ще минава през Гърция или дали ще минава през Турция?! Докъде са стигнали действията, които предприех с министър Йълдъз, когато подписах договора за изграждане на интерконекторната връзка с Турция, по някакъв начин да ускорим действията, през 2015 год. трябваше да бъде дадено началото на интерконекторната връзка  през Гърция, какво става с нея?  През тези 6 месеца работи ли се, спряна ли е работата?! При мен основния проблем  тогава беше начина на финансиране, т.е парите ги имаше, трябваше ние с акционерите да се разберем, коя финансова институция ще ни финансира, това можеше да се реши в рамките на един месец, тъй като желаещи има. В същото време нищо не се предприема, нищо не се прави, а се говори за едно поклонническо мислене, робско мислене, как ще чакаме  отвън някой да ни каже какво да правим и щом те ни казват – това е най-правилното. Дали, обаче, отговаря на държавния интерес – не съм убеден.

Използвани са въпроси и на други медии

Публикувано от: novinata.bg