991-ratio-ivan-vylkov

Иван Вълков: Парите от концесията на летище „София” ще отидат за оздравяване на Български държавни железници

Концесията на летище „София”.

 „Здравейте, г-н Вълков! Да започнем с една от темите на днешния ден – това е концесията на летище „София”. Големи различията между Вас и опозицията, пресконференции, позиции и така нататък. В какво се състои големият проблем с концесията на летище „София”?”, обърна се водещата Клара Маринова към своя събеседник. „Здравейте! Ами аз, честно казано, не виждам какъв е този голям проблем! За реализация през този програмен период е концесията на летище „София”. Това сме го презентирали в нашата програма и транспортна политика. Продължаваме в тази насока. Имаме други две летища, „Бургас” и „Варна”, които показаха много добри резултати след тяхното концесиониране. Имаме нови терминали, нови писти, нови стоянки. Бургаското летище тази година очакваме да мине 3 милиона пътника. Летище „София” също беше губещо и сме пред подписване на договора. Аз мисля, че няма нищо лошо това да се случи. Отново се атакува без още напълно да са излезли всички параметри и да е напълно ясно какво ще се прави! Според мен дебатът трябваше да се състои върху това – какви ще са условията, по какъв начин ще бъде реализирана тази концесия и така нататъка, а не да се атакува!”, коментира роденият през 1965 г. в  Поморие депутат.

 „Те атакуват за това, че нещо на скрито се върши, че не са ясни параметрите, че не се знае защо! Много аргументи изваждат, но какви са Вашите главни аргументи – защо трябва да се концесионира летище „София”? Какви ще бъдат резултатите от това и защо има смисъл да се извърши?”, конкретизира проблематиката Клара Маринова. „Резултатите, след като се направят анализите и се пусне на концесия, тогава можем да ги коментираме. Това решение се взе, защото голяма част от средствата, които ще бъдат генерирани след извършването на концесията, ще отидат за оздравяване на Български държавни железници, след това ще се получават концесионните такси”, разкри Иван Вълков, който е завършил специалността Двигатели с вътрешно горене, с профил „Товарни автомобили и автобуси”.

 „Добре, ама няма ли да закъса летището? Говори се, че турците ще бъдат концесионерите. Те изграждат ново летище в Истанбул и се смята, че софийското летище ще стане помощно летище на истанбулското. Това са едни от големите опасения!”, отчете Клара Маринова. „Това са просто приказки на едро! В Истанбул и в момента има две големи летища – едното е „Ататюрк”, другото е в азиатската част. И двете са едни от най-големите в нашия регион и в Европа. Това летище, което в момента се прави, то може би ще стане едно от най-големите в Европа, има претенции да стане едно от най-големите в света! Смятате ли, че летище „София” е конкурент на това летище?”, контрира с реторичен въпрос магистърът по Публична администрация.

 „Да де, но ако пък се концесионира от същите фирми, още повече ще затихне!”, вметна Клара Маринова. „Не е започнала концесията, те вече го концесионират! Аз бих им задал един въпрос, да ги попитате, когато имате възможност, колегите – не правят ли те по тоя начин провокативна политика, като смятат, че трябва да бъде концесионирано от друг кандидат и по този начин да бъде изключен евентуален кандидат, който е реален, евентуално от турска страна? Нещата не са много чисти!”, категоричен беше бившият кадър на системата на Стопанското обединение за международен автомобилен транспорт (СОМАТ).

 „Как ще завърши тази „мелодрама”,  бих я нарекла, защото тя наистина прилича на турски сериал?”, попита Клара Маринова. „До края на деня трябва да е публикувана на страницата на транспортното министерство част от доклад, който е направен от Световната банка. Като имаме пълната картина, пълната яснота, тогава можем всички да коментираме и да се направи този дебат официално. Аз мисля, че това е най-коректно и хората могат сами да си направят сметка дали това е полезно, или не!”, анализира бившият общински съветник от листата на ГЕРБ в Бургас.

Състоянието на Български държавни железници.

 „Дано тогава наистина да се получи този обществен дебат и да се разберат всички подробности около концесионирането на летището, защото това не е малък обект в интерес на истината, и не е без значение какъв подход ще има държавата към тази концесия. Продължаваме нататък – състоянието на БДЖ. Пак са пред фалит, пак голяма дискусия, пак държавата налива пари! Какво се случва с БДЖ, г-н Вълков?” смени темата на разговора Клара Маринова. „Има заем, който не е обслужен, теглен 2007 година! Поради това, че не е обслужен и БДЖ не може да го обслужва, кредиторите дадоха една от основните сгради, която е емблематична за БДЖ, на търг. Този търг е спрян, тъй като държавата даде съответните средства, които са необходими за погасяване на този заем. Този заем ще бъде погасяван вече от БДЖ към държавата в рамките на около три или четири години! Очакваме да почнат погасителните вноски. Искам да отбележа, че 2009 г. загубите, които търпяха Български държавни железници,  бяха в порядъка на около 840-850 милиона. Сега те са под 350 и аз мисля, че това е един успех за този период!”, отговори Иван Вълков.

 „Аз затова Ви питам какво се случва в железниците въобще, оставете само сградата, макар че сградата е много важна, защото това е едно от архитектурните бижута на столичния ни град, и не е без значение кой ще я стопанисва и чия собственост ще бъде!”, продължи Клара Маринова. „Едно от важните решения, за да станат по-атрактивни Български държавни железници, е да имаме подвижен състав, тоест нови влакови композиции, които да бъдат атрактивни за пътниците. Имаме изграден нов релсов път от Пловдив до Свиленград, от Пловдив до Бургас, от Пловдив до Септември, остава да се изгражда София – Септември. Ние ще имаме една европейска инфраструктура, но нямаме подвижен състав, който да отговаря на тези изисквания! Един подвижен състав трябва да бъде поръчан година и половина-две по-рано, за да може да бъде изработен и съответно доставен! За това са необходими средства. На два етапа може да бъде изграден. Затова са необходими тези пари от концесията на летище „София”! Ако не бъде реализирана, ще търсим друг вариант. Другият вариант – държавата ще помага с вноски, а след това те ще бъдат погасявани от Български държавни железници”, поясни народният избраник.

 „Може ли държавата да остане без железниците си?”, със загриженост попита Клара Маринова. „Не, не може! Пътнически превози във всички държави се дотират! Имат изключително социална функция!”, потвърди инженерът.

 „Голям проблем са в интерес на истината и това не е свързано само с Вашето управление! Това е свързано с всички години от прехода!”, констатира Клара Маринова. „Това е едната страна на въпроса. Още нещо ще се направи и това е свързано с това, че голяма част от пътниците на Български държавни железници са иззети от автомобилния транспорт. Данъците, които се плащат в автомобилния транспорт са далеч по-малки от тези, които ги плащат железниците. Ако се въведе тол таксата, каквито са намеренията, тогава ще бъдат изравнени в общи линии или ще има едно по-справедливо разпределение на тези такси! Тогава Български държавни железници ще станат един по-конкурентен вид транспорт, освен че са екологически най-чистият и най-сигурният транспорт! Това е важна особеност!”, завърши Иван Вълков разговора си с Клара Маринова в ефира на „Радио К2”

Публикувано от: novinata.bg